Ristiside ja polvilumpio

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs polvilumpio mennyt n.10 kertaa pois paikoiltaan. Viime kerralla(3vk sitten) kun meni, myös ristisiteen kiinnityskohta otti osumaa. Kävin lääkärissä ja lääkäri totesi vain, että magneettikuvauksiin ja leikkaus kesällä. :(Oikeaan polvilumpioon porataan kaksi "tunnelia" takareidestä otetaan jänne joka työnnetään tunnelista ja kiinnitetään polven sivuun.

Nyt kysymys: Lääkäri ei määrännyt mitään sairaslomaa/urheilukieltoa, joten onko jollain kokemusta kyseisestä ongelmasta? Polvi on edelleen hieman kireä ja sattuu sivusta(ristisiteen kiinnityskohdasta)

Ajattelin pitää jalkapäivän huomenna ja kokeilla kyykkyä pienillä painoilla, kannattaako? :rolleyes:

Ei ristisiteen, kummankaan, kiinityskohta ole missään sivussa.

Etu ja takaside menee nivelensisällä ristiin, siitä nimi.

Omasta polvesta poistettiin katkenneen eturistisiteen tyngät ja jätettiin pois kokonaan.. fysioterapeutti, lääkärit ja tutut kertoneet että tuo katkenneen eturistisiteen korjaaminen on aika ongelmallinen prosessi, onko näin? Mutta sinulla tuskin aivan samankaltainen tilanne ei ole?

Eturistiside vaihdetaan tähystyksellä. Samaan tai toiseen jalkaan pieni viilto mistä jännesiirre otetaan.

1 leikkaus, 2vkoa kepeillä ja sit paljon jumppaa.

Julkisella puolella sanotaan toki mitä vain että et olisi jonon jatkona.

Soita lääkärille ja kysy siltä. En ainakaan itse tekisi mitään isompia päätöksiä sen mukaan mitä pakkiksella on kerrottu. Täälläkin on ammattilaisia alalta kuin alalta, mutta tämmöset "minulla pistää rintaan, suussa maistuu rauta ja vasen käsi on tunnoton, voinko kyykätä jos kyykymaksimini on (päivän kalorimäärä/kyykkymaksimi*treenivuodet)" kysymykset kannattaa kysyä lääkäriltä, joka tietää sinun hoitohistorian jne.

T. Doctor Feelgood

Mulla on vankka kokemus ortopedien kuuntelemisesta.

Mun mielestä se ei ole korjaamassa sun eturistisidettä vaan istuttamassa jännettä polven sivuun joka estäis ton poistuvan sijoiltaan menon.

Mulla on vankka kokemus ortopedien kuuntelemisesta.

Mun mielestä se ei ole korjaamassa sun eturistisidettä vaan istuttamassa jännettä polven sivuun joka estäis ton poistuvan sijoiltaan menon.

Oikeaan polvilumpioon porataan kaksi "tunnelia" takareidestä otetaan jänne joka työnnetään tunnelista ja kiinnitetään polven sivuun.

Oikeassa olet, niinkuin sanoin.

Ortopedi Jouni Heikkilä kertoi, että polvilumpio on niin monta kertaa mennyt pois paikoiltaan, että se on hajottanut polvilumpion"kupin" joka on hioutunut tasaiseksi ja polvilumpio pääsee hyppäämään pois kupista.

Joo, tossa alussa meni noi jutut sekaisin.

Urheilukieltoa ei ole koska sitä ei tarvi. Toki sun kannattaa välttää kaikkea missä lumpio menis
jälleen sijoiltaan mutta muuten voit tehdä mitä vaan.

Tietysti väärässä paikassa oleva lumpio lopulta hajoittaa jotain joten ole varovainen. Mulla on semmoinen
tuki just tota varten ja ei muistaakseni kauheita maksanut. Jo reiällinen neopreeni auttaa tuohon sijoiltaan meno ongelmaan.

Urheilukieltoa ei ole koska sitä ei tarvi. Toki sun kannattaa välttää kaikkea missä lumpio menis
jälleen sijoiltaan mutta muuten voit tehdä mitä vaan.

Juu, näin se ortopedi myös sanoi.

Mulla on semmoinen tuki juuri tota varten ja ei muistaakseni kauheita maksanut. Jo reiällinen neopreeni auttaa tuohon sijoiltaan meno ongelmaan.

Omistan myös kyseisen reijällisen neopreenin. Kävin ostamassa uuden tuen, joka kiinnitetään polveen tarroilla. Neopreenistä tulee ihottumaa vaikka pesen sen aina käytön jälkeen, olen myös kokeillut kangasta sen alla, mutta ei auta.

Huomenna siis jalkapäivä ;) tosin kevyillä painoilla. Saa nähdä turpoaako polvi treenin jälkeen.

ps. magneettikuvauksiin piti olla 6kk jono. Sain eilen kirjeen jossa luki, että 23.1 magneettikuvaus. Aika hyvä tuuri, ellei sitten ortopedi pitänyt tätä tapausta akuuttina.

Minulta on myös samasta polvesta leikattu verisuonikasvain, joten se on varmasti otettu huomioon, siksi magneettikuvaukseen pääsy nopeutui.

Back
Ylös Bottom