Olin Royal Caribbeanin viiden päivän risteilyllä Karibialla viime vuoden puolella ja kokemus oli aivan mahtava. Kaikki tietysti riippuu odotuksista: Omani olivat aika olemattomia, jolloin risteilyn alkaessa paljastui kaikkea hienoa, kuten punttis ja kiipeilyseinä ja se, miten paljon erilaisia ruokailumahdollisuuksia hintaan sisältyy. Näin risteily pääsi yllättämään todella positiivisesti.
Seikkailun makua risteilyyn toi se, että koko henkilökunta oli tosi kansainvälistä, eikä matkustajien joukossa ollut lainkaan muita suomalaisia. Toisaalta kaikki oli niin turvallista: Risteilyssä on kaikki mietitty loppuun asti ja tehty helpoksi asiakkaalle: aamulla aamiaisen jälkeen ulos ihmettelemään sen päivän kohdetta, lounasaikaan voi tulla takaisin syömään laivan turvallista ruokaa, ja iltapäivällä voi halutessaan palata takaisin maihin jatkamaan tutustumista. Pysähdykset kesti noin aamuyhdeksästä jonnekin iltapäiväviiteen, maahantuloprosesseja ei ollut eikä sellaiset siis hidastaneet.
Hytit oli mahtavia ruotsinlaivojen perushytteihin verrattuina, sillä tilaa oli eri lailla. Suosittelen ehdottomasti maksamaan vähän enemmän parvekkeellisesta hytistä, on sen arvoista. Mielestäni ruoat oli myös hyviä ja niitä oli montaa sorttia. Huonepalvelu sisältyy hintaan, ja jonkun itse valitsemansa aamiaisen nauttiminen omalla parvekkeella ei ole siis kuin ruokatilauksen täytöstä kiinni. Alkoholista ja limppareista joutu pulittamaan erikseen, ja niihin saakin sievoisen summan rahaa menemään. Toisaalta näin osaa enemmän arvostaa juomia (tuntuu, että all-inclusivessa tulee juotua ja syötyä vaan sen ilosta, että "saa rahoille vastinetta"). Samoin kannattaa muistaa, että palvelumaksut lisätään koko risteilyn hintaan vasta joskus lopussa, eli oikeasti joutuu maksamaan enemmän kuin miltä aluksi vaikuttaa (suomalaiset ei ole tottuneita tähän). Palvelumaksuista puheen ollen henkilökunta todellakin ansaitsi tippinsä, siivoojat ja tarjoilijat todella teki parhaansa. Itse olin aiemmin lukenut siitä, miten suuri kuilu asiakkaiden ja työntekijöiden välillä on isoilla risteilijöillä, ja tällaiseen lopputulokseen tulin itsekin. Se ehkä ihan hiukan häiritsi omasta lomasta nauttimistani.
Ihaninta matkalla oli se ilmasto ja maisemien kauneus: trooppisen lämpiämässä aamuhämärässä katsoo kannelta lähestyvää Karibian saarta, en tiedä, mikä sen tunteen voittaisi. Kaikissa Royalin laivoissa taitaa myös olla lenkkeilyradat ja punttikset, eli noita merimaisemia voi tarkkailla halutessaan myös painot käsissä tai aamulenkin aikana.
Huono puoli risteilyssä oli ongelma hyttimme kanssa, sillä siellä oli jatkuva homeen/mädän haju. Huomattiin haju kunnolla vasta myöhäisessä vaiheessa, eikä menty sitten ollenkaan valittamaan. Muita varsinaisia ongelmia ei ollut.
Sitten yksi vinkki: jos on yhtään tarkan markan vartija, ei kannata varata retkiä maissa etukäteen laivayhtiön kautta. Paikalliset tietää tismalleen, milloin iso risteilyalus on tulossa (se on tärkeä tapahtuma saarien taloutta ajatellen), ja satama on pullollaan jos jonkinlaisen retken tarjoajaa, ja hinnat heidän kauttaan on reilusti huokeammat kuin laivalta varattuina.
Mielestäni risteily oli mahtava tapa nähdä paljon uutta lyhyessä ajassa. Huono puoli on se, että päivän mittaisista visiiteistä suuri osa näkemisestä jää pintapuoliseksi ja risteilyvieraille esitellään niitä kauneimpia, ei välttämättä aidoimpia, paikkoja. En tietenkään osaa verrata muihin vastaaviin risteilyihin, koska olen ollut vain Royalilla ja tuon yhden kerran, mutta oman kokemuksen kautta suosittelisin lämpimästi.