Riskit cooperin juoksemisessa kipeänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Eli mitä voi seurata, jos räkätaudissa käy tempasemassa cooperin.

Mulla on ensi viikolla Maanpuolustuskorkeakoulun pääsykokeet ja olen ollut viime keskiviikosta asti kipeänä. Kuumetta ei ole ollut, muta kurkku on ollut tosi kipeä ja nenä tukossa ja poskiontelot täynnä liisteriä.

Olo ei ole juuri parantunut eikä huonontunut. Päivällä on aika ok olo, aamulla pahin. Periaatteessa lääkärintodistuksen kanssa cooperin voi jättää väliin, mutta sitten jää pisteet saamatta, enkä muutenkaan tiedä kuinka paljon sillä on muita vaikutuksia.

Sekin ottaa päähän, että juuri olin päässyt 3000 metrin kuntoon. :curs: Paljonkohan viikon makoilu ja kipeänä olo voi laskea tulosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän makoilu tulosta laskee, mutta vähemmän kuin sairaana rykäisyn seuraukset, näin veikkaisin. Aivan kipeänä ei kannattaisi lähteä yrittämään, mutta...raja menee mihin itse sen pistät. Paranemisia!

Omaa kehoa kuuntelemalla sen tietää uskaltaako juosta. Periaatteessahan räkä ei haittaa terveydellisesti mitään, mutta kuume kyllä. Periaatteessa viikon makoilun ei kyllä pitäisi vielä laskea tulosta hirveästi. Itse makoilin muistaakseni viikon ennen intin pääsykokeita, koska oli jonkinasteinen keuhkoputken tulehdus. Ei paljon vaikuttanut, vähän oli vain jäykät paikat lähteä vetämään. Mutta siitä ne vertyi.

Kuumetta ei tosiaan ole ollut, mutta nukuttua ei ole kovin hyvin saanut, kun yöllä herää siihen, kun henki ei kulje ja kurkku on kipeä kuin angiinassa. Nielurisat on leikattu, joten ei voi olla angiinaa ja kipu on vain yöllä ja aamulla.

Ton cooperin jälkeenhän mulla on vaikka koko kesä aikaa parannella ja levätä, joten siinä mielessäkin voisi sen juosta.

SLiittyykö se sydänlihaksen tulehdus kuumeiluun vai voiko se tulla muutenkin kipeänä rasittumisesta.

Vaikka cooper on rankka niin sehän on kuitenkin vain 12 minuuttia plus lämmittely. Onkohan sillä mitään merkitystä.

lej sanoi:
Sekin ottaa päähän, että juuri olin päässyt 3000 metrin kuntoon. :curs: Paljonkohan viikon makoilu ja kipeänä olo voi laskea tulosta.

Se riippuu ihan siitä millaisessa kunnossa olet cooper-päivänä. Jos ilmassa on vielä silloinkin tukkoisuutta, lämpöilyä, ja varsinkin limaa, on tulokseen tulossa lievää laskua. Itse olen juossut cooperin flunssassa särkylääkkeiden voimin, ja cooperia ennen olin ollut jo 2-3 viikkoa flunssassa joka oudolla tavalla veti voimattomaksi. Muistan elävästi kun cooperissa juostiin lämmittelykierros niin jalat painoivat jo hidasta hölkkävauhtiakin aivan törkeästi. Luonnollisesti tulos olikin kehno (300m alle normaalikuntoni) enkä sitä millään olisi rautaisella mielenlujuudellakaan saanut nostettua flunssaisena.

Ei kuitenkaan tarvitse masentua, kyllä se silloinen suorituskyky riippuu siitäkin että minkä luonteinen tautisi tarkalleen ottaen on. Voihan olla että tietyntyyppisissä taudeissa ei suorituskyky niin hirveästi laskekaan, kuin itselläni.

PS. Ilmeisesti aikamoista taistelua ollut tämä sinun MPKK-kokeisiin treenaaminen penikkataudin ja räkätautien ympäröimänä. Tuttu tunne ja syö miestä aika rutosti kun itse ei voi vaikuttaa asioihin mitenkään terveyden reistailtaessa :wall: Toivotaan nyt kuitenkin että se kunto tästä vielä muutamien päivien sisällä tervehtyisi!

lej sanoi:
Mulla on ensi viikolla Maanpuolustuskorkeakoulun pääsykokeet ja olen ollut viime keskiviikosta asti kipeänä. Kuumetta ei ole ollut, muta kurkku on ollut tosi kipeä ja nenä tukossa ja poskiontelot täynnä liisteriä.
Jos joudut viimeisen viikon makaamaan niin se on vain hyvästä. Viimeisellä viikolla ennen kisaa/testiä voi vain mielestäni pilata hyvän tuloksen mahdollisuudet. Siis jos vaihtoehtona on kova treeni. Riittävällä syömisellä ja levolla ei flunssa pahemmin edes pääse tiputtamaan tuloksia.

Onhan noita esimerkkejä maailman luokan urheilijoista, kun entisaikoina ei tajuttu herkistelyn tärkeyttä. Useat urheilijat juoksivat parhaat tuloksensa pakollisen 2-3 viikon levon jälkeen! Tutkimuksia on myös missä herkistelyllä on saatu hyviä tuloksia. Voin kaivaa tarkempia tietoja, jos kiinnostaa motivaation haku. Viikon lepo ei kuitenkaan tutkimusten mukaan vaikuta lopputulokseen. Määrän vähentämisellä, mutta intensiteetin säilyttämisellä on saatu parempia tuloksia kuin levolla tai harjoittelun jatkamisella raskaana loppuun asti.

Oli vähän tämmöinen nopsasti kirjoitettu posti, mutta toivottavasti uskoit pointin. Voin perustella paremmin perjantain jälkeen, kun on tentti vedetty läpi. Jos siis kiinnostaa.

lej sanoi:
Liittyykö se sydänlihaksen tulehdus kuumeiluun vai voiko se tulla muutenkin kipeänä rasittumisesta.
Sydänlihaksen tulehdus tulee yleensä, kun tulehdus leviää sydämeen esim. keuhkoista. Keuhkopussintulehdus ja aviokalvontulehdus ovat myös rankkoja tauteja joiden takia kannattaa kipeänä välttää urheilua. Sydänlihastulehdus ei voi tulla "itsestään" kipeänä rasittamisesta. Urheilu herkistää kehon taudeille niin kuin vilustuminenkin.

Intissä juoksin kuumeessa coopperin, kun vaihtoehtona olisi ollut uusiminen vk.loppuna... Oli kyllä yhtä helvettiä, mutta jäin henkiin. En suosittele kenellekkään.

Cooper sanoi:
Intissä juoksin kuumeessa coopperin, kun vaihtoehtona olisi ollut uusiminen vk.loppuna... Oli kyllä yhtä helvettiä, mutta jäin henkiin. En suosittele kenellekkään.

Samaa hässäkkä sattui mullekin. Pieni flunssanpoikanen oli päällä mutta pitihän se AuKin lopuksi tempasta se coopperi tietysti... :(

Ja eiköhän tuo tuottanut sitten semmoisen 3 viikon räkäPaskaTaudin. Ja uusivuosi vekaran tyhjässä sairaalassa oli lopputulos!! :wall:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom