Rintalihasten jumi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Laura25
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun en hakutoiminnolla onnistunut löytämään oikeanlaista ketjua, ajattelin perustaa sellaisen.. lähinnä kysyäkseni löytyykö kohtalotovereita / neuvoja. Taustasta sen verran, että olen aktiivinen saliharrastaja (n. 4-5 krt/vk) ollut nyt viimeisen puoli vuotta, sitä ennen käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti about kerran viikossa salilla + muut urheilut päälle. Nyt kun olen alkanut treenaamaan enemmän salilla, on mulle ilmestynyt tällainen omituinen ongelma eli rintalihakset tuntuvat vetävän itsensä ihan lukkoon. Ongelma ilmenee siten, että hartioita on vaikea vetää taakse (tätä tehdessä tuntuu viiltävää kipua koko rintakehän alueella) ja hengästyn nopeasti.. absurdia sinänsä, koska kunto ei ole huono. Heti kun pitäisi hengittää syvempään, tuntuu, että rintakehä "kramppaa" ja hengityksestä tulee tietenkin katkonaista, kun en uskalla krampin takia hengittää tarpeeksi syvään.. Tähän kaveriksi on myös nyt ilmestynyt viimeisen viikon sisällä sellainen kiva juttu, että vasen olkapää rutisee ja tuntuu jotenkin ärsyyntyvän tästä mun kipuilusta. Ei meinaa käsi oikein nousta vipunostoissakaan yhtä korkealle kuin oikea ja pikkasen viiltää tuolta olkapään "kiinnikekohdasta". Voiko nämä olle toisiinsa liittyviä tekijöitä?

Olen lisännyt saliohjelmassa rintalihastreeniä maltillisesti, teen myös mielestäni sopivilla painoilla kyseisiä lihaksia rasittavia liikkeitä. Ongelma on nyt ilmennyt viimeisen parin viikon sisällä, tätä ennen ei mitään. Tekniikan pitäisi olla kunnossa, useamman eri hlön kanssa katsonut liikkeitä läpi ja netistä tsekannut ns. varmuuden vuoksi oikeat liikeradat, etten varmasti tee päin persettä. Myös venyttelemään pyrin ainakin joka toisen treenin jälkeen, aina ei jaksa. Jos joku "alan ammattilainen" osaisi sanoa, voiko tähän ongelmaan vaikuttaa esim. raskaampi rintavarustus (sekin löytyy) vai mikähän tässä voi olla ongelmana..? Kurjaa huomata ryhdin menevän väkisin huonoksi, kun hartiat vetäytyvät eteen ja lenkkeilykin olisi kivaa näillä keleillä, jos ei olisi keuhkot ahtaalla jo puolen kilsan jälkeen. Neuvoja & kokemuksia kaivattaisiin.

Teetkö ollenkaan takaolkapäitä? Vahvat, kireät rintalihakset vetävät hartioita eteenpäin ja niiden vastapainoksi pitäisi olla vahvat selkälihakset.

Teen kyllä, ihan vapailla painoilla sekä ylätaljassa.. ei pitäisi olla kyllä siitä kiinni.. Mystistä vain tämä kipuilu, en ees tiiä kehtaako sitä mennä hierottamaan periaatteessa rintojaan auki mihinkään hierojallekaan :jahas:

Koita sillai et otat niskantaakse ojentajavenytyksen ja sit laitat kyynärpään seinään kiinni, sen jälkeen toinen jalka vähän taaksepäin, selkä suorana ja rupeet valumaan seinää alaspäin ja liiskaat itseäs siihen niin paljon ku menee ilman et vartalo pettää, pitäis venyttää aika hyvin pientä rintalihasta ja muutakin.

Laura25: -Kurkkaapa nuita jo olemassa olevia ryhtiketjuja. Josko niistä vaikka löytyisi samankaltaisia oireita ja ohjeita miten niistä päästä eroon.

Ja mitä tuohon hierontaan tulee, niin miksei kehtaisi? Eihän nyt niitä rintoja itsesään hierota, vaan niitä rintalihaksia ja pieniä rintalihaksia niiden alla.

Kiitos vinkeistä, minäpä koitan tänään treenin jälkeen tuota venyttelyohjetta :)

Yritin selailla kyllä ketjuja aiheesta, mutta yritänpä sitten ottaa silmän käteen ja katsoa tarkemmin. Kai sitä sitten hierojalle on raahauduttava, jos ei itse saa tuota jännitystilaa laukeamaan.. Olen yrittänyt kyllä venytellä ja pyytänyt tuttuja hieromaan vähän, mutta ei ole ollut toivottua tulosta. Kiitos paljon vinkeistä :)

Älä venyttele heti treenin jälkeen (tai sen aikana). Venyttelyt erikseen. Perusvenytys rintalihakselle toimii mainiosti, eli kyynärpää nostetaan noin pään korkeudelle sivulle, seinää vasten ja vartaloa kiertämällä sitten venytetään rintalihasta. Rauhallisesti pitkiä (30-60sek) venytyksiä, ei riuhtomalla.

http://www.criticalbench.com/images/athlete-cure-short-pec2.jpg

Eli noin, mutta kyynärpää kannattaa nostaa vähän korkeammalle.

Lihasten jumittumista voi sitten yleensä ottaen tulla enemmän, jos treenaa liikaa. Se on itse asiassa melko yleistä, että vedetään valtavat määrät treeniä, joka vetää vaan lihakset jumiin.

Hej tack tack alla, minäpä koitan näitä molempia venytysvinkkejä heti tänään illalla.. Ajattelin ekaks mennä nolaamaan itseni sauvakävelemällä Hietsussa ja sitten sen jälkeen vois hieman lämmennyttä yläkroppaa yrittää venytellä :) Tää jumitus vaan tuli niin puskan takaa, kun koko ikänsä riehunu ties minkä lajin parissa ilman mitään venyttelyjä/lämmittelyjä eikä koskaan mitään satunnaista venähdystä pahempaa. Kai se on pakko hyväksyä, että vanhemmiten alkaa lihaksetkin kaipaamaan huoltoa eri tavalla kuin nuorena ja virkeenä teininä :)

Back
Ylös Bottom