Rintalihas revähti?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Tänään tehdessäni penkkiä, rintalihakseen tuli melko kova kipu kesken sarjan ja tämän jälkeen en kyennyt enään nostamaan edes tankoa ilman kipua. Nyt treenin jälkeen pientä kipua havaittavissa kainalon yläpuolella (etuolkapään, hauiksen ja rintalihaksen välissä). Kättä pystyy aivan normaalisti liikuttelemaan ja heiluttelemaan ilman kipuja, mutta jos erikseen alkaa painelemaan tuota kohtaa, niin pientä kipua tuntuu. Pystypunnerrusta kyllä pystyi tekemään ilman mitään kipuja, kuten myös hauista.

Onko tämmönen yleistä? Revähtikö minulla toi rintalihas vai mitäs tapahtui? Onko syytä huoleen?

Pitää nyt huilia ainakin reilun viikon verran ja kokeilla sitten miltä tuntuu. Harmittaa vaan kun kahden vuoden treenitauon jälkeen ehti vain reilun kuukauden treenata ja heti jotain tämmöistä sattui.

Itse olen kärsinyt samasta useaan otteeseen, jännetulehdus tms. Täyslepo helpottaa nopeiten ja jatkossa mukaan huolelliset venyttelyt rinnalle ja leveimpien punnerrusotteiden välttäminen.

Ensihoitona buranaa 2,5 grammaa päivässä tulehdukseen ja jäävesipussia 10min. parin tunnin välein parin ekan päivän ajan. Ei kannata edes venyttää parin ekan päivän aikana. Sitten pikkupainoilla liikenteeseen sitten että kipuja ei ole kunnes joku päivä sujuu entiseen malliin.

Ainiin, katsohan nyt edes peilistä että rintalihaksen muoto ei ole muuttunut (jännerepeämä). Tämä tosin näkyisi sitten huomenna mustelmanakin käsittääkseni.

Pectoralis minor eli pienempi rintalihas kiinnittyy juurikin sinne kainalon seutuville korppilisäkkeeseen eli voisin ajatella, että siellä on tapahtunu muutaman lihassäikeen napsahtaminen tai minimaalinen repeemä.. Edellinenkin diagnoosi oli kyllä vallan vakuuttava hoito-ohjeineen:)

Pectoralis minor eli pienempi rintalihas kiinnittyy juurikin sinne kainalon seutuville korppilisäkkeeseen eli voisin ajatella, että siellä on tapahtunu muutaman lihassäikeen napsahtaminen tai minimaalinen repeemä.. Edellinenkin diagnoosi oli kyllä vallan vakuuttava hoito-ohjeineen:)

Meikäläiselle on nyt sitten varmasti käynyt noin.

Oma stoori

Eilen illalla salilla ollessa heitin alkuun lämmittely ja venytykset ja kuinka ollakaan, penkkiä tehdessä huomasin kipua olkapäässä. Tarkoitus oli tehdä useampi 4x105kg sarja, mutta jo kolmannen kesken piti lopettaa hommat kesken. Tarkemman tutkinnan jälkeen totesin, että kipu on todennäköisesti pienemmässä rintalihaksessa. Eilen oli siitä epänormaal päivä, että maalasin useamman tunnin kattoa jatkovarrellisella pensselillä sekä salille mennessä olin aika sateesta märkä -> normaalia kylmempi fiilis.

Ikävää kipua tuntui eilen näissä käden asennoissa:

# Kun käsivarsi on hammerkäännön puolivälissä (pidä tämä asento) ja kyynerpäätä tuodaan kohti napaaa -> rintalihas jännittyy, pistävää kipua.
# Vipunostot ilman painoja = ei mitään mahdollisuuksia, kipua.
# Käden nostaminen suoraan ylös = ei mitään mahd, kipua.

Käytännössä kädellä en pystynyt tekemään muuta kuin roikuttamaan sitä sivulla. Ensihoitona kylmäkallea + jääpalojen hierontaa, buranaa 600mg, ja 400mg ennen nukkumaan menoa.

Nyt aamulla nämä toimminnot sujuvat jotenkin ja liikeratojen laajus on paljon suurempi, mutta lievää kipua on. Revähdys tuskin mikään repeämä?

D.N.R: -Villi veikkaus, ärtynyt supraspinatus... Etsippä tietoa ja katso täsmääkö oireet. Voisi tuo katon maalailu sen ensin rasittanut "yli" jonka jälkeen treeni olikin mahdollisesti sillä kertaa liikaa. Tuo jää + tulehduslääkkeet ovat alkuun juurikin oikea linja, kun lepokipu on helpottanut, kevyttä aktiivista liikettä mukaan pikkuhiljaa lisäten.

Jaa a. Voihan tuokin mahdollista olla, mutta käsi sallii kiertäjäkalvosin liikkeille tyypilliset kääntelyt hyvin. Kipu myöskin osuu aika hyvin rintalihaksen alueelle ja kipu korostuu rintalihasta venyttäessä. Eikös supraspinatus sijaitse enemmän tuolla taka- akselilla, johon nimikin viittaa? No katsotaan nyt ja mennään alkuun TJJ:n lihasrevähdys- oppaan mukaisesti...

D.N.R: -Supra sijaitsee siinä ihan olkapään ylimässä osassa, tulee siitä lavan päältä olkavarteen kiinni. Lähinnä nuo mainitsemasi oireet ja syntysyy saivat tuota supran ärtymistä miettimään rintalihas vaivan sijasta...
1.# supra venyy tuossa liikeessä, siksi mahdollinen tuo kipuilu
2.# supran päätehtävä on tuo olkavarren loitonnus (vipari liike)
3.# supran ärryttyä, kättä ei juurikaan tee mieli nostaa ylös

Revähdykset/venähdykset kun yleensä alkavat äkillisesti ja voimakkaasti, ilman varoitteluja. Siksi tuo pitkään jatkunut ylöspäin kurkottelu, eli katon maalaus on saattanut tuon supran ärsyttää ja salilla sitten loppuniitti sille ärtymiselle.

Mutta kuten sanottua, arvailua vain...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo ei siinä mitään, kyllä mullakin kävi mielessä että nytkö jokin kiertäjäkalvosimen lihaksista meni sököks. Hyvä tuo sun diagnoosi on, kiitos vaan vaivannäöstä ja vastauksista. =) Vaikea sitä kivun sijaintia on kirjoittamalla selittää, mutta sanotaan että etuolkapään ja kainalon välissä (kun käsi roikkuu vapaasti sivulla). No eiköhän se tästä, lepoa vaan.

Laitan nyt tähän, kun en jaksa uutta topiccia aloittaa:

Tänä aamuna, juuri kun olin heräämässä ja "venyttämässä" pohkeitani, eli laitan ne suoraksi ja puristan, niin että lihas jännittyy. Helvetinmoinen kipu alkoi tuntua oikeassa pohkeessa, niin että oli pakko huutaa. En ole juossut vähään aikaan (noin viikkoon), olen venytellyt melkeinpä joka päivä jalkoja, pohkeita enimmäkseen. Noin 10-30 sekunnin venyttelyjä on tullut tehtyä.
Mistä tämmöinen voisi johtua? Saman ilmiön olen huomannut, kun olen juossut jonkin aikaa ja teen saman eli jännitän pohjettani. Nukkumisen jälkeen ei uskoisi tämän tapahtuvan.

No anteeksi herra D.N.R, että unohdin käyttää hakua näin pitkän ja väsyttävän päivän jälkeen.
Sori OT

Latest posts

Back
Ylös Bottom