Rintalihaksen jänne kipeä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
44
Otsikon mukaan mulla on kipeytynyt rintalihaksen/olkapään yhtymäkohta. Tuntuisi että kyseessä on rintalihaksen jänne. Homma alkoi muutamia viikkoja sitten kun otin dipin mukaan ohjelmaan ja ryin heti lisäpainoilla, ilmeisesti olen liian alhaalta rykässyt.
Kipua tuntui alkuun hiukan treenatessa, koitin pitää taukoa mutta nyt se ei kestä rasitusta ollenkaan. Eilen kokeilin kapeaa penkkiä 60 kilolla kevyesti ja tuska oli julmettu jo ottaessani tangon telineestä. Venyttäessä taasen kipua ei ole.

Tulehduksen poikastako siellä?
Mites tästä eteenpäin, olen koittanu helpottaa kylmä ja kuumavesi pussia vuorottelemalla joka ainakin vähentää kipua tuntuvasti ? Saako venytellä, saako sitä jumpata kevyesti esim. kuminauhalla ?

Tulehduksen tunnusmerkit:
leposärky, kipeän kohdan arkuus ja tuntuu muuta lämpimämmältä, rasitus ja kuuma (sauna) pahentaa

Tähän auttaa lepo, kylmä ja tulehduskipulääke (Burana 400 väh.)

Suosittelisin kyllä lepäilemään kunnolla, että vamma paranee, edes kevyttä pumppailua en suosittele. Venyttelyä heittäsin kehiin vasta myöhemmin. Kivun sallimissa rajoissa toki voi liikkua.

Kunnollisen diagnoosin saisi kyllä lääkärisedältä/tädiltä...tutkimatta paha sanoa mitään varmaa... Mutta tsemppiä, tauti ei ole kuolemaksi ja parantunee kun malttaa mielensä.

Otsikon mukaan mulla on kipeytynyt rintalihaksen/olkapään yhtymäkohta. Tuntuisi että kyseessä on rintalihaksen jänne. Homma alkoi muutamia viikkoja sitten kun otin dipin mukaan ohjelmaan ja ryin heti lisäpainoilla, ilmeisesti olen liian alhaalta rykässyt...
Itellä oli viime kesällä ihan samoja oireita. Jos on sama homma kuin mulla, niin ei todellakaan kannata jumpata ees kevyesti. Ite onnistuin pitkittää tota, kun vähän väliä satutin sen uudelleen. Tuli kai pidettyy ihan viikko totaali lepoa ja sit alottelin vähän varoivaisemmin.

Päätin itsekin että ainakin viikko nyt taukoa salihommista kokonaan. Lenkkeilyä ja sellaista, hyödynnän tilanteen ja diettaan vaikka kilon vielä pois.

Jääpussukkaa olen siinä pidellyt, enää ei varmaan tarvi kun ei näy turvotusta. Leposärkyä ei ole mutta esim herätessä ei kestä yhtään venyttää.

Kiitokset ohjeista, pakotan itseni pysymään poissa jumpalta :)

Toivottavasti ei ole kyse tuosta samasta hommasta kuin meitsillä ja parilla muulla, tuolla ketjussa jotain juttua: http://forum.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=43281

Itellä tuo ei ole oikein koskaan parantunut, osittain varmasti laiskuuttanikin. Mutta kannattaa tosiaan parantaa tosissaan. Siinä ei yksi tai kaksi menetettyä treeniviikkoa merkkaa paskan vertaa, jos vaihtoehtona on tämmönen ikuinen kierre, mikä itellä on nyt päällä.

Ite oon miettiny, että missä alunperin olisin sen jänteen rikkonut ja oon päätynyt siihen tulokseen,että dippi lisäpainoilla olis ollut itelle se ongelma.

Otsikon mukaan mulla on kipeytynyt rintalihaksen/olkapään yhtymäkohta. Tuntuisi että kyseessä on rintalihaksen jänne. Homma alkoi muutamia viikkoja sitten kun otin dipin mukaan ohjelmaan ja ryin heti lisäpainoilla, ilmeisesti olen liian alhaalta rykässyt.
Jotta tietäisi onko kyseessä esim. pienen rintalihaksen vai olkapään jänteen vamma, pitäisi kokeilla ja katsoa liikeradat tarkasti, missä kipua tulee jne.

Tuosta dipistä tulee mieleen, että juurikin todella alhaalle mentäessä, mutta myös jos vartaloa vie liikkeen laskuvaiheessa samalla kovasti etukenoon (jotta pääsee avustamaan liikettä rintalihaksilla), on olkapäät tosi kovilla. Olkapäiden kannalta aika pystyasennossa tehty dippi olisi parempi. Lisäpainoilla tehtynä tätä pystyasentoa on toki paljon hankalampi hallita.

Älä ota venytyksiä tässä vaiheessa (korkeintaan kevyttä liikettä, kävellessä käsien heilutusta tms.). Anna toipua kunnolla ja siten, että kun aloitat kevyesti punttia niin kipukohtaan ei vihlo liikkeen aikana!

Tulehduksen poikastako siellä?
Mites tästä eteenpäin, olen koittanu helpottaa kylmä ja kuumavesi pussia vuorottelemalla joka ainakin vähentää kipua tuntuvasti ? Saako venytellä, saako sitä jumpata kevyesti esim. kuminauhalla ?

Tulehdukseen (kuten aiemminkin mainittiin jo) auttaa muiden lisäksi tulehduskipulääke. Eli juurikin buranat ja kumppanit. Buranasta ei mielestäni 400mg versio ole vielä riittävä. Itse suosin joko 600mg x 3 tai yleensä määräilen naprokseenia (pronaxen yms valmisteet) 500mg x 2.

Liikaa ei kannata rasittaa, kun kyse kumminkin jonkin asteisesta rasitusvammasta, niin ei se rasitusvamma parane, jos rasitusta vain jatketaan. Mielummin nyt lyhyempi lepopaussi, kuin jonkin ajankuluttua huomattavasti pidempi.

Kiitokset tjj:lle, inkerille ja tonzalle.

Viikon totaalilevolla aloitetaan, 4*400mg ibuprofeenia. Turvotusta ei enää ole joten jääpusseja en laita.

En usko että kyse on samasta ongelmasta kuin Tonzalla!
Kipu tuntuu juuri alueella jossa rintalihaksen jänteet ovat "näkyvissä" ja sormella tunnusteltavissa, rintalihaksen ulkoreunan aivan yläreunassa.
Kipua ei tunnu jos venyttää rintalihasta ovenkarmista kiinni pitäen niin että käsi on vaakatasossa tai alaviistoon. Yläviistoon kun laittaa niin kipu tuntuu.

Ja erityisen kipeää tekee jos ojennan molemmat kädet suoraan eteenpäin ja siitä jännitän rintalihaksia. Mikäli vien käsiä kauemmas toistaan kipu kevenee/häviää.

Nostetaanpas vanha tredi.

Mulla tuntuu olevan tismalleen sama vaiva samojen oireiden kera kuin sulla Pyranha. Saitko olkapään/rintalihaksen paranemaan ja jos sait niin miten? Toimiko jokin täällä esitetyistä keinoista?

Nostetaanpas vanha tredi.

Mulla tuntuu olevan tismalleen sama vaiva samojen oireiden kera kuin sulla Pyranha. Saitko olkapään/rintalihaksen paranemaan ja jos sait niin miten? Toimiko jokin täällä esitetyistä keinoista?

Nostetaan taas, minulla myös on sama vaiva, kuin sulla ja pyranhalla. Onko jo parantunut? ja mitä teit sille?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mullakin aika samanlaista vaivaa. Laitan tähän kuvan selkeyden vuoksi:
6G8.jpg

Onko toi ihan normaalia,että rintalihaksessa on tuolla tomosta koloa, v-muotoinen?? Vasemmalla puolella ei ole koloja.

Ensimmäisen kerran tunsin kipua oikean rintalihaksen puolella kovan penkkipäivän jälkeen, mutta ajattelin että tämähän menee varmaan viikossa ohi. Kipua ei ole lepotilassa, ainostaan jännityksessä ja venytyksessä. Sitten tuli taas penapäivä ja jo lämmittelyssä tuntui ikävältä, varsin silloin kun tanko on rinnan kohdalla. Sekä myös silloin kun kädet on suorina. Tässä on nyt pari viikkoa tehty kevyemmillä painoilla, mutta nyt alkaa myös vasemman puolen jänteet oireilla samalla tavalla. Totaalilepo taitaa olla oikea ratkaisu, hemmetti.

Ensimmäisen kerran tunsin kipua oikean rintalihaksen puolella kovan penkkipäivän jälkeen, mutta ajattelin että tämähän menee varmaan viikossa ohi. Kipua ei ole lepotilassa, ainostaan jännityksessä ja venytyksessä. Sitten tuli taas penapäivä ja jo lämmittelyssä tuntui ikävältä, varsin silloin kun tanko on rinnan kohdalla. Sekä myös silloin kun kädet on suorina. Tässä on nyt pari viikkoa tehty kevyemmillä painoilla, mutta nyt alkaa myös vasemman puolen jänteet oireilla samalla tavalla. Totaalilepo taitaa olla oikea ratkaisu, hemmetti.

Itsellä sama juttu. Tangolla tehtävissä punnerruksissa rasittuu ja sattuu eniten. Menikin toista vuotta vain käsipaino ja sotilaspenaillessa (pienemmät painot = no problem). Nyt työntövoittoisempi ohjelma ja lattiapenkissä "muljahti" -> kipeytyi. Ilmeisesti revähdys (onneksi ei pahemmin). Olisi pitänyt huilata aiemmin, jälkiviisastelee hän.

Kaverilla oli kans samantapainen probleema ja vuosia se siitä lekuris hyppäs eikä niistä kukaan osannu sanoa oikeen mitään... lepoa ja venytyksiä ne aina toitotti mut ei nekään auttanu sitä ku hetkeksi.Täs ny ei oo montaakaan kuukautta kun se sai sen kätensä kuntoon.. joku poppamies/muljauttaja sen olkapäätä/käsivartta pyöräytti että sai jonkin jänteen paikoillleen. oli kuulemma jokin jänne joka lähtee rinnasta ja loppuu olkapäähän niin muljahtanu olkapään etupuolelle samalla se oli kuristanu jotain isoa verisuonta joka menee rintalihaksille.. 30€ oli kuulemma muljauttaminen maksanu

rintalihaksen jänne

Kiitokset tjj:lle, inkerille ja tonzalle.

Viikon totaalilevolla aloitetaan, 4*400mg ibuprofeenia. Turvotusta ei enää ole joten jääpusseja en laita.

En usko että kyse on samasta ongelmasta kuin Tonzalla!
Kipu tuntuu juuri alueella jossa rintalihaksen jänteet ovat "näkyvissä" ja sormella tunnusteltavissa, rintalihaksen ulkoreunan aivan yläreunassa.
Kipua ei tunnu jos venyttää rintalihasta ovenkarmista kiinni pitäen niin että käsi on vaakatasossa tai alaviistoon. Yläviistoon kun laittaa niin kipu tuntuu.

Ja erityisen kipeää tekee jos ojennan molemmat kädet suoraan eteenpäin ja siitä jännitän rintalihaksia. Mikäli vien käsiä kauemmas toistaan kipu kevenee/häviää.

Tervehdys Bodytoverit. Tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoittelen forumille, joten pahoittelen jos homma ei mene täysin protokollan mukaan. Haulla kuitenkin osui silmiin, niin itseä lähelle osuva aihe, joten pakko avata sanainen arkku.

Nostan tämän vanhan ketjun esiin taas, kuten muutama teistä on tässä viime vuosina on tehnyt. Itekin olen vastaavanlaisen ongelman onnistunut saamaan vasempaan rintaan, ja kärsinyt siitä pari vuotta. välillä on hyviä aikoja ja sitten kun taas intoutuu treenaamaan penkkipunnerrusta kovemmin, palaavat oireet hyvinkin voimakkaasti, ja varsinkin tuosta Pyranhan viestissä kuvailemat oireet osuu lähes 1/1 omien oireiden kanssa. Varsinkin tosiaan tavallinen penkkipunnerrus on ongelmia tuottava liike.

Penkkipunnerrus on ollut pannassa jo pitemmän aikaa, mutta käsipainoilla tehtävä kapea penkkipunnerrus kovillakaan painoilla ei tuota oireita, eikä myöskään dippi. Samoin pystypunnerrusta pystyn tekemään lähes mielin määrin ilman että se vaikuttaisi tuohon rintalihaksen jänteeseen tuottaen kipuilua.

voisiko kyseessä olla joku rakenteellinen ominaisuus joka tuottaisi rintatreenissä pitemmän päälle tälläisen vaivan? itse olen aika pitkä (194cm/115kg) ja rintakehäni on luonnostaan aika matala ja kapea. ja kapealla otteella pystyn tuottamaan huomattavasti kovemman voiman punnerruksiin, mutta esim tavallisessa penkissä rintalihakset kuitenkin dominoivat liikettä, minun järkeilyn mukaan johtuen pitkistä raajoista?

Toivoisin Pyranhalta ja muilta vanhemmilta tämän ketjun kirjoittajilta kommenttia sekä ajatuksia ja päivitystä omasta rintajänteen nykytilasta. onko kuntoutus onnistunut? millä keinoin? ja mahdollisia vinkkejä? vai kummitteleeko vaiva vieläkin?

kiitos etukäteen:worship:

Täällä kans yksi vammanen. Eli itsellä rupeaa tasapenkki +60 kg:ssa jo tuntumaan, pystäri,vipunostot,pystysoutu ja kässäri vinopena luonnistuu. Dippi tekee häijyä jo terveilläkin olkapäillä,ilman painoja toki tekee. Alkuviikolla kipeyty jo 90 kg:n sarjapainolla sotilaspenassa. Kylmägeeliä ja buranaa menee säännöllisen epäsäännöllisesti.

Mistähän muljauttajasta nyt oli puhe, niksauttaja,kiropraktikko,hieroja? Kiinnostaisi kyllä kans. Penamaksimi on sinänsä tässä vaiheessa merkityksetön,mutta olisi penaa kiva tehdä, edes säällisillä painoilla.

Yleisemmin noi on kiertäjäkalvosin lihasten ja hauiksen pitkän pään jänteen ongelmia, eikä rintalihaksen. Edellämainittujen lihasten venyttely, hierominen ja eksentrinen harjoittaminen yleensä auttaa...

Back
Ylös Bottom