Repeämä ulkoreidessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jto
  • Aloitettu Aloitettu

jto

AMMATTILAINEN
Sattuipa siten, että oikean g.mediuksen kireys ja oletettu orastava trokanterbursiitti äityi jalkaprässissä napsahduksen kautta isoksi kivuksi v.lateraliksen ulkosivussa melko puolessa välissä. Kipu oli tätä ennen todella vähäistä ja vaiva paranemaan päin liikkuvuuden lisääntyessä. Melko puskista siis tuli tuo vamma. Tosi kipeä eli ei salli kyykkimistä lainkaan. Mitähän sieltä on saattanut mennä rikki, koska toi syntymekanismi on aika outo?

Mun kokemuksien mukaan trokanterin bursiittiin liittyy aina jotenkin TFL ja sitä kautta myös IT-kalvo. Toki sieltä on voinut mennä täysin yhtäkkiä vastus lateralis, mutta itse osoittaisin syyttävän sormeni TFL/IT-kalvo akselille.

Mun kokemuksien mukaan trokanterin bursiittiin liittyy aina jotenkin TFL ja sitä kautta myös IT-kalvo. Toki sieltä on voinut mennä täysin yhtäkkiä vastus lateralis, mutta itse osoittaisin syyttävän sormeni TFL/IT-kalvo akselille.
Tuo tais joskus vaivata. Tuntui polttavana melko kovana kipuna keskellä ulkoreittä. Pikkusen sitten säteili ylös ja alaspäin. Riitti jos omalla painolla kyykkyyn niin kivuliasta oli.
Treenasin koipia pitkään vissiin turhan kovaa niin jotakin sieltä tulehtui.
Oli vittumainen vaiva kesti kuukausia parantua. Aina kun luuli sen olevan jo kunnossa niin jos rasitti kerran liikaa se tuli takas.

Ei oo kuvattu. Paranemisnopeus toistaiseksi sitä luokkaa, etten vielä mene ja ei se kuvaaminen ihan akuuttivaiheessa aina kerro tilannetta. TFL ei ole mitenkään kipeä ja ite kalvoon en niin usko. Ainakaan vielä. Enempi kallistun lateraliksen puoleen, mutta noi on niin kiinni toisissaan, että aika kertoo. Erikoinen juttu kyllä.

Kuulostaa melko tutulta. Kahdesti olen oikean ulomman reisilihaksen reväyttänyt huolella. Molemmilla kerroilla loukkaantumisvaiheessa repeämis-/rutinatunne lähtenyt aivan reiden yläosasta, jopa TFL kohdilta. Toimintakyky ollut akuutin vaiheen todella huono. Jälkimmäisellä kerralla piti kajota panacodeihin jopa.

Liiketestien perusteella ja muutaman asiantuntijan kanssa aiheesta keskuttelleena vankka epäilys ulommasta reisilihaksesta. Tätä myös vahvistaa monttu keskellä lihasta joka vamman jälkeen tullut.

Ekalla kerralla monttu oli suurempi mutta konservatiivisesti ja nousujohteisesti pääsi aloittamaan kuntoutuksen jo parin päivän jälkeen. Kuntouttamiseen meni 10 viikkoa ja oli ennätyskunto. Kivun sallimissa rajoissa.

Viimeisimmällä kerralla tänä kesänä olikin pahempi, ja tilanne hieman jojoili. Noin neljän viikon kohdalla repesi uudelleen sumo maastavedossa. Hieman takapakkia ja hitaammin vaan. Meni reilu kolmisen kuukautta täyteen iskuun.

Mitään kosmeettista tai toiminnallista haittaa näistä ei ole jäänyt, eikä myöskään henkistä. Kuvaamassa en ole käynyt, koska en näe sille hirveästi arvoa tälläisessä vammassa joka kohtuu selvä eikä selvästi mitään lihaksia tai jänteitä ole totaalisen irti.

Syitä olen näille miettinyt, mutta loppupelissä en usko, että näitä pystyy kokonaan edes ehkäisemään.

Tsemppiä kuntoutukseen! Takaisin vahvempana :)

Tänks! Juu onneksi ei oo mikään päälajiliike, mutta ton kiipeilyn ohella mukava vähä muistella punttijuttujakin ihan muutenkin kuin lajin tueksi. Puskista tuli, joten kuntoon vaan. Onneks täs vaihees vuotta, ettei ulkokausi menny pilalle.

Oli vittumainen vaiva kesti kuukausia parantua. Aina kun luuli sen olevan jo kunnossa niin jos rasitti kerran liikaa se tuli takas.
Itselläni juuri vastaava oire, joka on vaivannut vaihdellen viime kesäkuusta alkaen. Alussa luulin, että on vain lihaskireyttä mutta kun ei lähtenyt levollakaan pois tuli mentyä urheilulääkärin kautta fysioterapiaan. Ongelmaa on nyt yritetty ratkoa lonkankoukistajan ja pakaran kautta, mutta vielä tammikuussakaan en ole saanut tuota oiretta pois, vaikka selvää kehitystä on saatu lonkan seudun liikkuvuusharjoitteissa. Tälläkin hetkellä penkillä istuessaa riittää että vähän painaa jalkaa lattiasta läpi, niin kiristää reiden sivussa kutakuinkin keskellä, joka hieman säteilee molempiin suuntiin. Lonkan seutua on myös hierottu auki, mutta ei varsinaista vaikutusta oireisiin.

Menen jälleen fyssarille ensi viikolla, mutta olisi kiva kuulla, miten itse sait tämän kuntoon?

EDIT: niin ja yhden kortisonipiikinkin hain, jolla suljettiin lonkan bursiitti pois sillä piikillä ei ollut mitään vaikutusta. Lonkan bursiitin oireethan on hieman samanlaiset, mutta mitään leposärkyjä ei minulla ole, jotka ovat bursiitissa yleisiä.

Itselläni juuri vastaava oire, joka on vaivannut vaihdellen viime kesäkuusta alkaen. Alussa luulin, että on vain lihaskireyttä mutta kun ei lähtenyt levollakaan pois tuli mentyä urheilulääkärin kautta fysioterapiaan. Ongelmaa on nyt yritetty ratkoa lonkankoukistajan ja pakaran kautta, mutta vielä tammikuussakaan en ole saanut tuota oiretta pois, vaikka selvää kehitystä on saatu lonkan seudun liikkuvuusharjoitteissa. Tälläkin hetkellä penkillä istuessaa riittää että vähän painaa jalkaa lattiasta läpi, niin kiristää reiden sivussa kutakuinkin keskellä, joka hieman säteilee molempiin suuntiin. Lonkan seutua on myös hierottu auki, mutta ei varsinaista vaikutusta oireisiin.

Menen jälleen fyssarille ensi viikolla, mutta olisi kiva kuulla, miten itse sait tämän kuntoon?

EDIT: niin ja yhden kortisonipiikinkin hain, jolla suljettiin lonkan bursiitti pois sillä piikillä ei ollut mitään vaikutusta. Lonkan bursiitin oireethan on hieman samanlaiset, mutta mitään leposärkyjä ei minulla ole, jotka ovat bursiitissa yleisiä.
Tais siinä jalkatreenejä vältellä aika pitkään. Varmaan puol vuotta.

Back
Ylös Bottom