• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Remppafirma ryssi parketin kunnostuksen ja parketti pilalla

Tuli hiljattain ostettua eka omistusasunto, jossa on lattiana vanha alkuperäinen vaalea pyökkiparketti. Oli heti selvää, että lattia vaatii hionnan ja lakkauksen - lisäksi halusin lattialle harmaaksi petsauksen. Kilpailutinkin sitten useamman parkettikunnostus firman ja valitsin yhden jolla oli hyvä referenssit ja oli keskihintainen - eli en valinnut halvinta. Sovin firman toimarin kanssa projektin startin viime viikolle. Tapasin sitten remppa-ukon viime viikolla tyhjillään olevalla kämpällä ja jälkikäteen ajatellen ensimmäinen vaikutelma piti kutinsa... eli remppamies oli oikein prototyyppi viinaan menevästä "vanhanliiton" remppamiehestä. Sellainen kauhtuneet verkkari ja suihkutossut jalassa katkokävely-rokonarpinen-viinanhöyryinen-tepastelija. Long story short - Hommat lähti ihan hyvin käyntiin ja hionta meni ihan hyvin ja myös petsaus, mutta oli sitten saanut jonkun aivopierun ja jättänyt ennen juhannusta joka huoneeseen kulkuväylät, joihin ei laittanut petsiä ja lakkaa ollenkaan ja sanoi tekevänsä nuo kulkuväylät loppuun juhannuksen jälkeen. Noh herralla oli sitten jäänyt Juhannuksena huikka päälle, eikä päässyt maanantaina sovitusti hommia jatkamaan. Sovittiin että viimeistelee hommat nyt tiistaina. Hän soittelinkin eilen että nyt on hommat kunnossa ja voin tulla toimarin kanssa tänään loppukatselmusta tekemään. Tuli aamulla käytyä firman toimarin kanssa sitten paikat tsekkaamassa ja voihan saatana. Nuo huoneen pituiset metrin levyiset kulkuväylät oli tehty ihan eri sävyllä ja näyttivät ihan siltä kuin joku 5v. olis niihin väriä pensselillä pyörittänyt. Lisäksi kaikki rempparoskat oli hujan hajan, irroitetut ovet oli parvekkeella ja rappukäytävä oli kämpän kohdalta ihan sontainen (sopparissa oli että kaikki roskat viedään pois yms.). Pisteenä ii:n päälle parketti on kuulemma hiottu niin ohueksi, että sitä ei voida enää hioa - ainoastaan karhentamaan ja maalaamaan esim. valkoiseksi (oli mun kakkosvaihtoehto harmaaksi petsaukselle).

Onneksi oli remppafirman toimari mukana, joka oli aika pöyristynyt ja luonnollisesti vittuuntunut - otti välipuhelua siinä ja mikäli ymmärsin oikein, niin parkettimies taisi saada kenkää. Toimari oli aidosti kovin pahoillaan ja lupasi laittaa parhaan miehensä hommiin, jos haluaisin tehdä tuon karhennuksen ja lattian yksiväriseksi maalauksen ja vie kaikki roskat pois ja asentaa ovet paikoilleen yms.. En ollut etukäteen tuosta lattiaprojektista mitään maksanut, joten taloudellista menetystä ei ole vielä tullut, kuin muodollisten matkakustannusten muodossa. Jotain kompensaatiota haluaisin tuosta parketin pilaamisesta vaikka se tulisikin vielä siistiksi ja maalatuksi. Kommentteja? Mitähän tälläisessä casessa olisi kohtuullinen kompensaatio?

Kaupunki
jyväskylä
joko hyväksyt jos tulee hyvää työnjälkeä tai sitten sanot että uusiksi, mutta komplikaatioitahan siitä syntyy. oma idea olis näin perstuntumalta sanoa että tekee sen niin hyväksi ettei tarvi valitusta tehdä

Siis oliko sopparissa sovittu vaihtoehtoisista lopputuloksista? Jos se on sovittu, että lattia petsataan mutta nyt se joudutaan toimarin virheen takia maalamaan niin kyllä minä lähtisin siitä, että pientä alennusta pitäisi antaa

Toimari ja remppahemmo on siis eri henkilö. Toimarin kanssa oli sovittu, että lattian hionta, harmaaksi petsaus ja lakkaus (roskien pois vienti ja siivous alkuperäiseen kuntoon) - parketti meni piloille siis tuon työntekijän takia. Kävin äsken tuolla kämpillä ja se, että parketti on hiottu niin ohueksi tuntuu ikävästi jalan alla - eli on melkoinen trampoliini, koska parketti pyrkii vähän pullistumaan stana. Eli tuo parketti on pakko repiä helvettiin - eli en aio tuota sittenkään maalauttaa, vaan parketti pois ja joku cooli laminaatti tilalle. Pyysin äsken tuolta firmalta että antavat hyvän tarjouksen laminaatticasesta jossa huomioitu ensimmäinen epäonnistuminen ja muu tötöily + saavat duunata uudet lattialistat yms.

Ikä
33
Maksutta ei varmaan millään mutta uusi lattia heidän tekemänään samaan hintaan kuin mitä se korjaus piti maksaa. Ei liene kohtuuton kummallekaan, vai paljonko hintaeroa siinä syntyy?

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Kiinnostaisi kyllä firman nimi, että jos sen vaikka privalla saisi. Välitellään näitä remppoja joten tuollainen firma halutaan kiertää kaukaa...

Ja tosiaa joo, ei sitä lattiaa ilmaiseksi oiken voi vaatia. Muutta uusi parketti asennettuna lienee kohtuullinen vaatimus.

Miksi tota firmaa pitäisi välttää, eikö sitä voisi peräti suositella? Duunari ryssi homman, mutta näitä varmaan sattuu kaikille. Toki vika oli varmasti asenteessa, mutta edelleen vain yhden duunarin moka joka ei välttämättä ole enää edes hommissa. Toimarihan tuntuu kantavan vastuun firman asioista ja tämähän voi saada vielä onnellisen lopun. Itse en yhden henkilön mokan takia laittaisi koko putkaa pannnaan, vaan nimen omaan sen perusteella miten hoitavat homman loppuun. Suurempi ongelma noissa hommissa lienee se vastuun kantaminen jos työn jälkeen ei olla tyytyväisiä. Ja nyt vaikutti että myöntävät suoraan virheensä ja haluavat sen korjata.

Samaa mieltä elukan kanssa. Nykyään alkaa olemaan harvassa nuo vastuunsa kantavat firmat. Ja todellakin välillä vahinkoja sattuu ammattimiehillekin.(enkä nyt väitä, että tää kyseinen lattiamies olisi välttämättä rautainen ammattilainen)

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
No kantoiko se vastuun, miten asia korjattiin? Liian usein tehdään sitä että myönnetään kyllä vähän jotain menneen pieleen mutta mitään hyvitystä ei saa jos ei viitti käräjille lähteä.

No kantoiko se vastuun, miten asia korjattiin? Liian usein tehdään sitä että myönnetään kyllä vähän jotain menneen pieleen mutta mitään hyvitystä ei saa jos ei viitti käräjille lähteä.
Todennäköisesti firma tappelee tällä hetkelä oikeudessa laittomasta irtisanomisesta ja sillä menee kaikki aika ja rahat siihen ;)

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Todennäköisesti firma tappelee tällä hetkelä oikeudessa laittomasta irtisanomisesta ja sillä menee kaikki aika ja rahat siihen ;)
Tätä tää on.

Tässä on yksi iso syy miksi tämä minunkaan sivutoimi eli yritys ei ihan heti tule työllistämään suoraan. Teemme soppareita yrittäjien kanssa ja kehitämme työvoimavuokrauksen tapaista toimintaa. Ei kiinnostaa palkata vaikka siihen edellytyksiä olisi. Niistä kun ei pääse eroo jos homma ei toimi ja ensimmäinen rekry on aina helvetin iso riski.

Ja ei kyllä oteta mun päätoimen, eli yritykseen jossa työskentelen, ketään helpolla tilalle jos joku lähtee. Ennemmin vuokraillaan, eipä tarvi yt neuvotella jos töitä ei olekaan. Rassaahan tämä vähän jälkellä olevia, mutta taas toisaalta kyllä turvaa myös jäljellä olevien jatkon.

Joo päivitystä tähän lattia caseen. Tosiaankin tuo alkuperäisen lattian pilaaminen johtui yksittäisestä työntekijästä, joten odotin firmalta kunnollista kompensaatiota tilanteen paikkaamiseksi. Tuon firman toimari otti asian hyvin ilman mitään venkoiluja tai ylimääräisiä kikkailuja. Totuus on kuitenkin, että vanha pyökkiparketti oli joka tapauksessa tiensä päässä ja vaikka sen värjäys olisi onnistunut, niin se ei olisi poistanut sitä tosiasiaa että se olisi ollut susi huono - johtuen iästä ja siitä että se oli ilmeisesti jo kertaalleen joskus muinoin hiottu. Parketti notkui (huonot pohjat) ja nitisi&natisi. Pyysin siis firmalta tarjouksen uuden harmaan laminaatin asennuksesta (+ purkujätteen viennistä kaatikselle) ja sain todella hyvän hinnan korvaukseksi - mitä asiaa tutkin, niin hinta oli noin puolet siitä mitä normaalisti tuon kokoiseen asuntoon homma kustantaisi. Lisäksi firma kustansi ja asensi uudet lattialistat for free. Laminaatin alle tuli kallis Tuplex ääni-/askeleriste, joten lattia on nyt hyvin miellyttävä jalan alla. Lattia on todella siististi asennettu ja olen loppujen lopuksi oikein tyytyväinen homman lopputulokseen. MUTTA mutta vielä ilmeni outo juttu.. olohuoneen valkoisista seinistä tuli yllättäen esiin muutamia tummia isoja tahroja ja läikkiä n. 10 -20 cm korkeudelta lattiasta. Asiaa tutkittiin ja ilmeisesti ensimmäinen remppamies oli hosuessaan saanut alkuperäistä harmaata parkettimaalia seiniin ja sitten paikkaillut niitä maalilla ja nyt ne puski oudosti esiin maalin alta stana. Joten todella siisti seinäpintaisen olohuoneen joutuu nyt maalaamaan > sain tuosta sitten hyvitystä vielä laminaattilaskussa. Vituttaahan tuo, mutta kesälomalla ollaan ja varmaan vaan parasti itse tarttua telaan ja maalipurkkiin. Olisin varmasti voinut tuon olohuoneen maalauksen vielä laittaa tuon firman piikkiin, mutta nyt saa hetkeksi kaikki ulkopuolinen apu riittää. https://skydrive.live.com/?cid=A3C27DD30F8397CE&id=A3C27DD30F8397CE%21144

Niin ja vielä kommenttina tuohon remppaukon potku asiaan, niin ilmeisesti heppu oli osuuskunnan kautta hommissa, joten ei saanut mitään virallisia työnantaja alainen tyylisiä potkuja vaan tuo firma ei käytä enää hänen palveluitaan.

Vaikuttaa tässä tapauksessa, että homma on mennyt ok. Omien kokemusten perusteella voin kuitenkin sanoa, että kannattaa olla varovainen, vaikka mitä TJ puhuisi tällaisessa tapauksessa. Mullekin on kerrottu vaikka mitä tarinoita ja muka on kenkää annettu jne vaikka heti kun perävalot on pihasta kadonneet, on uutta keikkaa järjestetty tälle joka on hommat kussut. Tällä alalla on sen verran kovia tarinankertojia, että itse en luota yhdenkään alan miehen sanaan. Se on jännä miten justiin mulle on sattunu ne kerrat kun niin hyvä työmies on ekaa kertaa ryssinyt kaiken. Tai sitten oon vaan liian vaativa, kun pystyn itse tekemään nopeampaa ja parempaa jälkeä, mitä ammattilainen.

Joo mitä enemmän asiaa ja tohon remppa-alaan perehdyin, niin sitä selvemmäksi kävi, että kyllä noissa hommissa on kaikenlaista viheltäjää ja hiihtäjää hommissa. Paljon on firmoja, joissa on nimet muuttuneet monta kertaa muutaman vuoden aikana (samat naamat tehneet monta kertaa konkursseja ja uutta firmaa vaan pystyyn toisella nimellä), maksuja perinnässä ja ihan selkeitä huijareita (ottaneet etumaksuja yms. ja sitten on perävalot vilkkuneet) Siis googlettelin ja kuuntelin ihmisten kokemuksia. Siinä ei paljon firmojen korulauseet auta, vaan kyllä tuttavapiirin suositukset hyvistä luotettavista firmoista ja tekijöistä nousee arvoon. Mäkin olin hyvin skeptinen tässä mun casessa vielä siihen asti kunnes näin uuden lattian vihdoin asennettuna ja laskun maksoin. Eli en mitenkään sinisilmäisesti toimarin tarinoita korvauksista uskonut ja siitä että hyvä siitä vielä tulee.

Itse jos olisin yrittäjänä alalla, niin kunnia-asia olisi hoitaa kaikki aina tiptop ja sitä kautta saada luotettavaa nimeä puskaradionkin kautta, koska ala on niin villi. Itse kilpailutin tämän mun casen erään remontti kilpailutus sivuston kautta (en ottanut halvinta tarjousta kuitenkaan), mikä sinänsä on oikein toimiva konsepti, koska sivustolla voi antaa tähtiä ja sanallista arvostelua remontin onnistumisesta (tai epäonnistumisesta).

Kaupunki
Pirkanmaa
Samalla tasoitat ton seinän. Järkkyjä monttuja seinässä ja maalattu vaan päälle valkoisella.

Tulee oikeesti nätti.