polvi jumissa jo kuukausia
Vihdoinkin löysin threadin tästä aiheesta :dance:
Itselläni vasemman jalan polvi ja reiden sisäsyrjän pää on oireilleet rasitettaessa samalla tavalla jo pitkään, varmaan kohta kolme kuukautta. Tuon vastus medialiksen aristamisen lisäksi myös polvilumpio on varsinkin pyöräillessä ja kyykätessä tuntunut "ahdistavan", ihan kuin voitelu olisi huonontunut. Enpä tosin ole pahemmin kyykkäillytkään, juuri tuon takia. Kipua ei levossa ole ollenkaan, mutta toisinaan esim. kävellessä saattaa yhtäkkiä vihlaista kovaakin.
Jalkaterapeutti meinasi että johtuu lihasepätasapainosta, ja sitähän se taatusti onkin. Vasen jalka on luonnostaan 2 cm oikeaa lyhyempi, ja lyhyempi puoli terapeutin mukaan tuppaa jäykistymään kaikilla. Korotukset on vasta laitettu uusiksi.
Jo about kuukauden kestäneellä aktiivisella venyttelyllä,
magnificent mobilityn tahtiin ja staattisilla venytyksillä olen saanut vähennettyä tuota reisilihaksen aristusta ja itse polvenkin oireita. Myös putkirullailua olen tehnyt jonkin verran jaloille kauttaaltaan, mutta vieläkään ei kyykkäily onnistu ja pyöräillessä lumpio jumittaa.
Tähän asti tekemäni "kuntoutus" ei tunnu vielä riittäneen. Mitä siis pitäisi vielä tehdä? Voiko esim. kovemmasta putkirullauksesta olla enemmän haittaa kuin hyötyä? Tuo vastus medialis ja osittain myös ulkoreiden lihakset nimittäin on ihan hemmetin arkoja rullailulle. Luulisi että mitä kipeämmältä tuntuu, sitä parempi, mutta voinko pahentaa tilannetta jatkamalla rullailua?
Minkälaisilla liikkeillä jalkaa voisi kuntouttaa ja saada kadonneita voimia takaisin, kun kyytiä on ilmeisesti tullut tuolle lihakselle liian vähän? Kyykkääminen ei siis tällä hetkellä vielä onnistu..