Kiitti vastauksista. Mikäs on sitten paras ohjelma duunata RAW jos Nikonista on kyse. Kuten toisesta ketjusta ilmenee niin mulla on tilauksessa Nikon D90 ja tarkoitus olisi tässä hieman aktivoida taas valokuvausharrastusta...
DPP ei sitten sovellu, on Canonin oma ohjelma.
Siinä matkassa tulee NX2, jota en ole vielä edes kokeillut. Moni sitä kehuu, toiset haukku... tottumuskysymys ja pitää tuo 60 päivän trial asentaa omalle koneelle jossain vaiheessa. Sekin on maksullinen, Nikonin politiikan mukaisesti :curs:
Lightroom on siitä hyvä, että siinä on arkistointi valmiina ja sillä saa aikalailla 'valmista' kuvaakin aikaiseksi. Tietenkin jos käsittelet paljon kuvia, niin asia on eri. Todella paljon löytyy valmiita presettejä, joista on hyvä lähteä itse viilaamaan. Esim. ns. 'old school' haljuväriset on siitejä ja niitä saa LR:llä helposti tehtyä.
Capture One on yksi ja sitä kehutaan parhaaksi tekemään ihon sävyjä.
Photoshopin CS-sarjan tuorein versio tietenkin hanskaa homman, mutta on suhteellisen hidas RAW-konvertterina. Monelle vasta-alkajalle riittää myös Photoshop Elements. On paljon halvempi ja perus kuvankäsittelyyn riittävä. Sitten kun ruvetaan oikeasti vääntämään kuvaa, niin se ei oikein enää toimi. Elementsiä en ole käyttänyt, ollut aina tuo täys versio.
Sitten löytyy Gimp yms. ilmaisversiota, joita moni käyttää täysin tyytyväisenä. Ei ole tullut koskaan edes testattua, joten paha sanoa.
Kannattaa ehdottomasti ladata kokeiluversioita ja testata itse, mikä käy omaan järjenjuoksuun parhaiten. Minä olen oppinut Adoben maailmaan, joten siten aika vaikea pompata logiikasta toiseen.