Ravintoarvoja ??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos. Ymmärsinkö oikein, että riisi on parasta ravintoarvojen suhteen, peruna huonointa ja makaroni siinä välissä? Ihmekkös kun en kasva kun ei täällä muuta syödäkkään kuin perunoita. :hmmm:

Itse pyrin vaihtelemaan noiden välillä tasaisesti vaikka pastasta tykkäänkin eniten. Tuskin lienee viisasta etsiä se "paras" ja unohtaa kaikki melkein yhtä hyvät. Monipuolisuus kunniaan.

Originally posted by Svetlana
Ymmärsinkö oikein, että riisi on parasta ravintoarvojen suhteen, peruna huonointa ja makaroni siinä välissä? Ihmekkös kun en kasva kun ei täällä muuta syödäkkään kuin perunoita. :hmmm:
Tuntuu olevan aika paljon makuasia, tosin perunan sanotaan monesti olevan nopeaa hiilihydraattia. Ite jos teen ruokaa niin suosin pastaa. En näe syytä miksi pasta olisi "huonompaa" kuin riisi.

Originally posted by astro
Itse pyrin vaihtelemaan noiden välillä tasaisesti vaikka pastasta tykkäänkin eniten. Tuskin lienee viisasta etsiä se "paras" ja unohtaa kaikki melkein yhtä hyvät. Monipuolisuus kunniaan.

missä mielessä ei ole viisasta? pikkusen perusteluja kaipaisin, sutla

Originally posted by Jortsu
En näe syytä miksi pasta olisi "huonompaa" kuin riisi.

GI tai insuliini-indeksi?

Originally posted by hiliviuskas
missä mielessä ei ole viisasta? pikkusen perusteluja kaipaisin, sutla

Treenissä olen huomannut että vaihtelu on hyvästä. Jollain liikkeellä voi saada paremman tuntuman kuin toisella mutta kun sitä "huonompaa" liikettä tekee niin yllättäen on paikat kipeinä. Uskon että ravinnon kanssa sama juttu. Tai no ehket shokeeraa ruuansulatusta vaihtamalla potut pastaan mutta potut sisältävät varmasti jotain mitä pastassa ei ole ja toisinpäin. Kyllä mä vielä jotain keksin! :rolleyes:
Puhtaasti hiilarinäkökulmasta asia voi olla yksinkertaisempi ja puuttuvat vitamiinit sun muut voi vetää vaikka nappeina naamaan jos haluaa.

Originally posted by tormave
GI tai insuliini-indeksi?
Helsingin Sanomien mielipide palstalla 11.12.2002 VTT Biotekniikan johtava tutkija Karin Autio, tutkimusprofessori Kaisa Poutanen ja Kuopion yliopiston professori Leo Niskanen suosittelivat kirjoituksessaan nimenomaan pastaa hitaana hiilihydraatti lähteenä. Kirjoituksessa mm. mainittiiin kansantajuisesti että "Spagetille mahalaukun ohittamisen "puoliintumisaika" on noin 75 minuuttia ja esimerkiksi perunamuusille vain 35 minuuttia".

Vehnä on kyllä periaatteessa nopeampaa mutta pasta niellään usein huomattavasti isompina palasina (liukas kun on) ja tämä hidastaa huomattavasti sen imeytymistä. Muistaakseni durumvehnäjauhosta tehdyn pastan rakenne on parempi jos suositaan hidasta imeytymistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom