Rautatieläisten palkat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.4.2003
Viestejä
569
Ikä
44
Onko pakkiksella ketään joka on töissä VR:lla? Pitäisi (taas) keksiä mitä aikoo isona tehdä ja yksi vaihtoehto mikä on mielessä käynyt on rautatiehommat. Nyt pitäisi saada selville, paljonko rautateillä maksetaan palkkaa. Eli tänne saa laittaa juuri hommat aloittaneen ratapihatyöntekijän, veturinkuljettajan ja liikenteenohjaajan keskim. kuukausiansioita, kiitos! Myös muu tieto ko. ammateista kiinnostaa, esim. työvuorot,vapaat jne jne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä kunnostustöissä ollut palkka käteen n.1400-3000e kuukaudessa riippuen todella paljon työvuoroista ja niistä kertyneistä lisistä (+mahdolliset päivärahat). Itsellä ollut työvuoroja mm. normaali 7-15:30 vuoroa 5 päivää viikossa, 7 päivää yötöitä (5x10h+2x12h, urakkana) ja 7 päivää vapaata. Joskus ollut vain viikonloput eli 2x12h ja arkipäivät ollut vapaalla. Tämä ei varmaan vastaa paljoakaan kysymyksiisi, kun ei kunnossapito näyttänyt kiinnostavan, mutta toivottavasti jotain hyötyä oli.

Määräaikaisena olen ollut kahteen otteeseen ja tällä hetkellä en ole vr:llä töissä.
 
Jaa, eli ratapihalla on käytössä kk-palkka eikä tuntipalkka. Tuleekos tuohon vielä ilta- / yö- / viikonloppulisiä päälle vai sisältyykö ne jo tuohon?
 
Tuo on peruspalkka ilman lisiä, korjatkaa joku jos nyt olen täysin väärässä, mutta omia kokemuksia miettien ainakin siltä näyttää.
 
Joo tuo on peruspalkka, lisiä tulee ilta/yötyöstä, viikonlopuista sekä viel joitain työsuorituslisiä.. sen päälle tulee viel henkilökohtaista lisää.
Palkka maksetaan kerran kuussa, mut jakso 3 viikkoa johon töitä pitäisi tehdä 115h, sen jälkee alkas ylityötunnit.
 
Nyt en pysty ihan tarkkaa sanomaan, kun oon viel kurssilla.. Ens kuussa alkas vast palkka juoksemaan, mut työhaastattelussa lupas et alkuun bruttopalkka ois vähintään pari tonnii, eli vois niitä lisiä tulla 200-300e.
 
Nyt en pysty ihan tarkkaa sanomaan, kun oon viel kurssilla.. Ens kuussa alkas vast palkka juoksemaan, mut työhaastattelussa lupas et alkuun bruttopalkka ois vähintään pari tonnii, eli vois niitä lisiä tulla 200-300e.

Päästääkö ne värisokeita kurssille? Kun VR:n sivuilla lukee valintakriteereissä: "Erityistä huomiota kiinnitetään hyvään näköaistiin, värinäköön ja kuuloon."

Vaikuttais ihan jees hommalta eikä ois hassumpi palkkakaan.
 
Veturikuskin ja konnarin hommia olen minäkin joskus miettinyt. Ei vissiin ole koulutuskaan kuin jotain vuoden mittainen? Mutta saakos duunista vr:n kouluun lähtevä jotain inhimillistä korvausta?
 
Eipä taida saada sen kummempaa korvausta kun "normaali" opiskelija, tosin matkat koulutuspaikkaan taitaa mennä VR:n vapaalipulla. Sitä en tiedä onko siellä kurssikeskuksessa edes maksutonta majoitusta, joku voisi valaista tätäkin asiaa.
Ja veturinkuljettajan koulutus on kait just se vuoden pituinen, muut enempi tai vähempi lyhyempiä, löytyy VR:n kotisivuilta tietoa noista.
 
Värinäköä kyl testattiin terveystarkastuksessa, tuntuu melko tarkkoja olevan tarkastuksessa kanssa muutenkin. Ei oo kuulemma harvinaista joutuu antamaa lisäselvityksiä terveydentilastaan.

Ei anna VR mitään korvausta opiskeluajasta, kelalta opintotukea voi hakea ja opiskelumatkat saa junalla kulkee ilmaseks.. (kuskeilla tais tosin olla muistaakseni 9kk ilman rahaa ja 2kk harjoittelijapalkalla).
Ilmeisesti lupaus vakituisesta suorasta työsuhteesta on niin kova kannuste et suurin osa tuntemistani uusista rautatieläisistä ittesä irtisanoo muista duuneista ja on valmis olemaan ilman palkkaa jonkun 3-9kk..

Edit. vähä hidas olin.. Joo tutut kuskioppilaat on hoasin solut vuokranneet. Tosin jos matka ois sellanen et sen päivittäin vois junalla Helsinkii matkustaa ni sit ei tartteis. Ratapihakoulutus ei sisältänyt kuin 3viikkoo teoriaa ja siel (kouvolassa) käytii junalla päivittäin Imatralta ja Kuopiosta asti.
 
Ja jossain oli joku juttu, että VR:ltä jää eläkkeelle väkeä ihan kiitettävästi seuraavan 5 vuoden aikana. Eli hommia varmasti olisi sieltäkautta tiedossa.
 
Pari kertaa olen VR:lle hakenut. Tuntuu olevan helvetin vaikeaa edes päästä haastatteluun vaikka takana kumminkin on jonkun verran junamiehen hommia (ei tosin vr:llä) ja logistiikan koulutusta. En ole tähän asti edes haastatteluun päässyt.
 
Pari kertaa olen VR:lle hakenut. Tuntuu olevan helvetin vaikeaa edes päästä haastatteluun vaikka takana kumminkin on jonkun verran junamiehen hommia (ei tosin vr:llä) ja logistiikan koulutusta. En ole tähän asti edes haastatteluun päässyt.

Jep, itse tosin vain kerran hakenut. Ilmeisesti hakijoita on pilvinpimein varsinkin noihin veturikuskin koulutuksiin. Lääkärinlausuntokin puolsi hakemusta. Tarkka näkö, värinäkö jne.

Vinkkejä olisi hyvä tietää koulutukseen päässeiltä, mitä siihen hakemukseen kannattaa kirjoitella.
 
Ja jossain oli joku juttu, että VR:ltä jää eläkkeelle väkeä ihan kiitettävästi seuraavan 5 vuoden aikana. Eli hommia varmasti olisi sieltäkautta tiedossa.
Kyllä jää. Sukulaisia esim. veturinkuljettajana. En tiedä kuinka helppoa sinänsä siihen hommaan on päästä, siis vaatimukset terveyden ym osalta, mutta paikkoja on ja tulee olemaan avoinn ilmeisesti aika hyvin.
 
Kuvai8lkaas hieman tota ratapihan työntekijää, onko kivat työkaverit, miltä duuni maistuu jne jne, onko lepposta hommaa?

Useimmiten itsestään kiinni tuleeko työkavereisen kanssa toimeen.. mahtuu noin isoon joukkoon monenlaista. Ihan lepposia hommia, tosin saattaa se vituttaa ku on kylmä, sataa räntää, tuulee ja on pimeä:D

Ja jossain oli joku juttu, että VR:ltä jää eläkkeelle väkeä ihan kiitettävästi seuraavan 5 vuoden aikana. Eli hommia varmasti olisi sieltäkautta tiedossa.

Joo on tuo ikärakenne vähä epätasanen :rolleyes: http://www.vr-konserni.fi/index/VRtyonantajana/Tietojahenkilostosta.html

Jep, itse tosin vain kerran hakenut. Ilmeisesti hakijoita on pilvinpimein varsinkin noihin veturikuskin koulutuksiin. Lääkärinlausuntokin puolsi hakemusta. Tarkka näkö, värinäkö jne.

Vinkkejä olisi hyvä tietää koulutukseen päässeiltä, mitä siihen hakemukseen kannattaa kirjoitella.

Ittellä kävi sit vissii hyvä flaksi ku ekalla yrittämällä pääsin, haastattelussa sanoi et 219 hakijaa, 20 haastatteluun, x määrä psykologisiin testeihin ja 6 valitaan.
Omia havaintoja mitä tääl päin on arvostettu; Ammattikoulu joltai tekniseltä alalta, paljon työkokemusta ja työkokemusta vuorotyöstä.
En ite mitää erikoista hakemukseen laittanut, kerroin olevani kiinnostunut työstä ja vakinaisesta työsuhteesta ja laitoin mitä olen aikaisemmin tehnyt.
 
Back
Ylös Bottom