Raudat eivät kasva, mikä neuvoksi?

Liittynyt
15.2.2012
Viestejä
5
Eli ongelmani on seuraavanlainen:

Olen harrastellut salitreeniä nyt jonkun aikaa, mutta kehitys on tyssännyt täydellisesti. Pidän itseäni vielä täysin noviisina, koska raudat eivät missään vaiheessa kovin suuriksi ole päässeet. Kuitenkin, kun valittelin kaverilleni tilannettani, hän suositteli kysäisemään täältä.
Olen nyt muutamaan otteeseen pudottanut rautoja ja lähtenyt aina uuteen nousuun, mutta samojen ”maksimirautojen” tullessa vastaan, jäävät sarjat vajaiksi.

Olen kokeillut erilaisia aloittelijoiden ohjelmia, nyt viimeisimpänä olen tehnyt 2x6, 2-3 kertaa viikossa. Olen nostanut rautoja sen 2,5 kiloa per kerta, joka kerta, kunnes on tullut seinä vastaan, ja sitten pudottanut kymmenen kiloa ja aloittanut alusta.

En käytä mitään apuvälineitä, sillä kiinnostuksenani ei ole maksimaalisen suurien rautojen nostaminen, vaan maksimaalisen suurien rautojen nostaminen ilman mitään apuvälineitä. En siis käytä vyötä, remmejä, yms., en edes magnesiumia. Luonnollisestikaan en roinaa. Olen 189cm pitkä ja painan ~120kg. Suurin osa tästä ylipainosta on silkkaa läskiä, osa lihasta.

Kyykyssä on kehitys tyssännyt niin, että 112,5 kg menee, mutta 115 ei enää. Myös ns. puhdasoppinen tekniikka alkaa kärsiä jo siinä vaiheessa kun niskassa on se 100kg, ja rauta ei tule enää nopeasti ylös, vaan vaivalloisesti pusertamalla ja ”muljauttamalla” raskaimman vaiheen yli (siirtämällä lantiolla painoa esim. enemmän toisen jalan varaan tms.)

Penkissä 97,5kg menee vaivalloisesti, mutta suhteellisen puhtaasti. 100 kilolla sarjat vielä menevät, mutta perse nousee penkistä viimeisissä toistoissa.
Maastavedossa 140kg menee vielä, mutta jo 142,5 kilon kohdalla tekniikka alkaa kärsiä, koska sormissa ei riitä puristusvoima (teen ristiotteella). Jaloissa ja selässä riittäisi vielä voimaa isompien rautojen nostamiseen puhtaasti.

Millaiseen ohjelmaan minun kannattaisi nyt siirtyä, että saisin raudat taas kasvamaan?
 
Liittynyt
14.4.2011
Viestejä
240
Eihän me edes tiedetä mitä ohjelmaa nyt noudatat. Mut kyllä tosta tekstistä vaan saa jostain syystä sellaisen kuvan, ettet syö kunnon ruokaa ja oot alunalkaenkin lähteny huonolla tekniikalla liian suurilla painoilla treenaamaan.
 
Liittynyt
15.2.2012
Viestejä
5
Niin, eli penkkiä, mavea ja kyykkyä, kaksi sarjaa kutakin, kuuden toiston sarjoja. 2-3 kertaa viikossa. Mielestäni syön nykyään ihan tarkoituksenmukaisesti, tosin en optimaalisesti. Ravinnon optimointi ei sinänsä kiinnosta (eikä salitreeninkään), mutta kehitystä olisi silti kiva nähdä, pitkällä tähtäimellä.

Voi olla, että teen liian isoilla raudoilla. Ongelma ei kuitenkaan katoa vaikka teen pienemmillä raudoilla, sillä ne nousevat ihan hyvin. Kun lopulta saan painot hilattua niihin "koviin rautoihin", ongelma toistuu.

Tekniikasta on vaikea sanoa. Ei se ole täydellistä, se on selvä, mutta mielestäni teen, ainakin pienemmillä raudoilla ns. oikeaoppisesti. Suuremmissa raudoissa tekniikka kärsii, koska voimaa ei enää ole, eikä sitä tule treenaamalla lisää, kuten yritin selittääkin.

Mitä muuta minun tulisi kertoa?
 
Liittynyt
25.12.2006
Viestejä
4 705
Teet siis kaikki nuo kolme liikettä joka treenissä 2x6 ja joka treeni täysillä? Siinä se vika taitaa olla, jos todella noin teet. Ja en nyt tiedä onko se tarkoituksen mukaista tuskailla hikisten käsien kanssa sentään, eli magnesium on sama ottaa käyttöön. Vyön, remmien ja muiden himmeleiden käyttö ei sitten todellakaan ole pakollista, ja parempikin jos malttaa tehdä ilman.
 
Liittynyt
22.12.2011
Viestejä
41
Jos kysyt neuvoa, niin et voi sanoa ettei kiinnosta! Ei ton kommentin jälkeen ketään kiinnosta enää sulle mitään kertoa. Jos ei kiinnosta niin älä tee!
Ekana sun pitää löytää halu kehittyä!

Aikä vähän sulla sarjoja liikkeissä? Etkö tee mitään muuta kuin penkkiä, mavea ja kyykkyä? Noistakin liikkeistä löytyy aika paljon variaatioita. Äkkiä se kehitys tyssää jos vääntää aina samat setit samoilla painoilla ja toistoilla. Eikä se oo mikään muutos et tiputtaa painoja 10 kiloo ja lähtee taas alusta!

Mut tosiaan älä enää sano ettei kiinnosta! En usko ketään "guru" jaksaa vaivautua vastaamaan. Mut toivotaan et vastaa! Tsemiä reeneihin!
 
Liittynyt
15.2.2012
Viestejä
5
Jep, olen tehnyt yksijakoisena. Jos se on treeniohjelman ongelma, niin millaista jakoa suosittelet? Tai ylipäätään, millaista ohjelmaa?
 
Liittynyt
15.2.2012
Viestejä
5
Niin, siis olen toki kiinnostunut keinoista, joilla parantaa treenitulosta, mutta en varsinaisesta treenin optimoinnista. Tässä on ero. Lähinnä etsin jotain yleistä treeniohjelmaa, jolla raudat saisi kasvamaan tuosta. Syön riittävästi, ja riittävän monipuolisesti. En kuitenkaan ole kiinnostunut esimerkiksi kalorilaskurilla tai taskulaskimen, excel-taulukon yms. voimin tarkkailemaan syömisiäni. Ymmärrän, että monet täällä ottavat sellaiset asiat todella vakavasti, itse yritän treenailla hieman vähemmän neuroottisesti. Mutta se ei tarkoita, etten ottaisi vinkkejä ja neuvoja vastaan.
 
Liittynyt
15.9.2011
Viestejä
102
Ota tuolta voimailupuolelta joku fiksu ohjelma käyttöön esim Jim wendlers 5/3/1, löytyy tosin tältä puolelta, tai joku 5x5 viritelmä tai kokeile vaikka venäläistä, vaihtelun pitäisi auttaa, ja lue noita jto:n topikkeja voimalupuolelta. Löytyy hyviä vinkkejä:)
 
Liittynyt
25.12.2006
Viestejä
4 705
Vaihtelu tuossa on se avain siis, ei kukaan voi vetää kyykkyä, penkkiä ja vetoa täysillä 3 kertaa viikossa. Kovaa voi treenata mutta ei tyhmästi.

SF/DF -teorioihin kannattaa tutustua, ja noissa ohjelmissa on jo vähän jaettu sitä kuormitusta yhdenkin viikon sisällä, ettei nyt joka treenissä paukuteta päätä seinään. Omat ketjunsa löytyy molemmista.
 
Liittynyt
9.8.2007
Viestejä
2 975
Helppo vastaus:

- Enemmän kovia mutta teknisesti vielä hyviä sarjoja eri toistoalueilla ja nousujohteisuutta treeniin.
- Syö paljon. Jos läski ei hirvitä ja voimaa haluat niin syö vieläkin enemmän
- Tekniikka kuntoon
 
Liittynyt
5.4.2006
Viestejä
395
Niin, eli penkkiä, mavea ja kyykkyä, kaksi sarjaa kutakin, kuuden toiston sarjoja. 2-3 kertaa viikossa. Mielestäni syön nykyään ihan tarkoituksenmukaisesti, tosin en optimaalisesti. Ravinnon optimointi ei sinänsä kiinnosta (eikä salitreeninkään), mutta kehitystä olisi silti kiva nähdä, pitkällä tähtäimellä.

Voi olla, että teen liian isoilla raudoilla. Ongelma ei kuitenkaan katoa vaikka teen pienemmillä raudoilla, sillä ne nousevat ihan hyvin. Kun lopulta saan painot hilattua niihin "koviin rautoihin", ongelma toistuu.

Tekniikasta on vaikea sanoa. Ei se ole täydellistä, se on selvä, mutta mielestäni teen, ainakin pienemmillä raudoilla ns. oikeaoppisesti. Suuremmissa raudoissa tekniikka kärsii, koska voimaa ei enää ole, eikä sitä tule treenaamalla lisää, kuten yritin selittääkin.

Mitä muuta minun tulisi kertoa?
Tosiaan sitä vaihtelua. jos nyt teet esim 100kg 2x6, niin muutamassa seuraavassa treenissä voit pudottaa painot esim 80kg, ja tehdä 3x10.
Jos tämä menee helposti, niin hyvä. Seuraavaan treeniin 2,5kg enemmän ja sama homma.
Tällaisen treenin jälkeen kun koittaa vaihteluksi tuota 2x6, voi tulos olla hyvinkin positiivinen.

Ja penkki, kuten muutkin moninivelliikkeet, vaatii keskittymistä. tanko rauhallisesti rinnalle, ei todellakaan pomppua, ja sitten reippaasti ylös.
Eikä siten kun harmittavanm usein näkee, että tanko helvetisti rintaan, siitä pompulla ylös liikeradan puoliväliin, ja sitten naama punaisena taistellaan perse ylhäällä se tanko sinne ylös. Täydellinen keino ohittaa penkin tuoma hyöty sieltä, mihin sitä haetaan: rintalihaksiin.
 

Krice

Banned
Liittynyt
4.10.2003
Viestejä
2 954
Kuinka kauan olit treenannut? Ehkä odotukset on epärealistisia sen suhteen kuinka nopeasti haluaisi kehittyä.

Monipuolisuutta ehdottomasti lisää treeniin. Yläkehon voiman lisäämiseen sopii hyvin esimerkiksi leuanveto ja dippi, mutta myös eristettyjä liikkeitä eri lihaksille kannattaa tehdä pelkkien voimannostoliikkeiden lisäksi.
 
Liittynyt
20.1.2010
Viestejä
1 038
mutta myös eristettyjä liikkeitä eri lihaksille kannattaa tehdä pelkkien voimannostoliikkeiden lisäksi.
Miksi? Perusliikkeillä kehittyy ihan hyvin ilman minkäänlaisia eristysvemputuksia. Monipuolisuutta voi kyllä lisätä, mutta itte en eristäviä liikkeitä laittais. Tekis vaikka kaks eri treeniä joissa hieman eri perusliikkeet.
 
Liittynyt
5.4.2006
Viestejä
395
Kuinka kauan olit treenannut? Ehkä odotukset on epärealistisia sen suhteen kuinka nopeasti haluaisi kehittyä.

Monipuolisuutta ehdottomasti lisää treeniin. Yläkehon voiman lisäämiseen sopii hyvin esimerkiksi leuanveto ja dippi, mutta myös eristettyjä liikkeitä eri lihaksille kannattaa tehdä pelkkien voimannostoliikkeiden lisäksi.

Nuo dipit ovat hyvä lisä penkille, saadaan ojentajiin lisää voimaa, mitkä yleensä penkissä hyytyvät ensimmäisenä. Leuanvedon nyt pitäisi mielestäni olla jokatapauksessa mukana, hyvin monipuolinen liike, vielä kun otteita vaihtelee silloin tällöin.

Noista eristävistä ei mielestäni ole hyötyä, jos voimaa lisää haluaa.
 
Ylös