Rasvanpoltto (siirretty vanhalta)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu

PMLats

Mode/Punttimimmit
Mode
Ikä
47
jenni79:
Lueskelin tossa miesten rasvanpoltosta mutta kun tuntuu naisilla olevan aina vaikeempaa päästä noista "ylimääräisistä" eroon niin aattelin kysellä ett mitä olette kokeillu?
Mulla on nyt Hydroxycut purkki lopuillaan ja ei tunnu ihmeemmin tehoavan. Wrangen lesitiiniä pojat tuolla kehuivat, onko kokemuksii? Entä muita vinkkejä?
Olen 160/57 eli jos sais rasvaa pois ja painon tohon n.54kg..

Amy:
Joo, rasvanpoltto ei oo ihan yksinkertaista - etenkään jos haluaa pitää lihaksistakin kiinni! Mä oon huomannu, että joistakin rasvanpolttajista on VÄHÄN apua varsinkin ekan 4-5 käyttöviikon aikana. Mutta ei juuri niistä mitä Suomessa saa ostaa, vaan sellaisista jotka sisältää Ma-Huangia ja kofeiinia. Monet Suomessa myytävät on "kevytversioita" vastaavista jenkkituotteista - eli ne mainokset viittaa jenkkituotteisiin, mutta meidän versioista onkin sitten poistettu kaikki vaikuttavat ainesosat!

Eli, paras keino rasvan polttamiseen on: tarkkaakin tarkempi ruokavalio (sokerit ja liiat rasvat pois, mutta ei liikaa miinuskaloreille!), pieni ateria 2-3 tunnin välein, aerobista treeniä sopivassa määrin (kokeile itse oma sopiva määräsi), rankkaa punttitreeniä ja hulluna malttia. Hitaasti hyvä tulee Ja varo ettet tee liikaa, sillä miinuskaloreilla ollessa ylikunto ja vammat iskee helpommin.

Muskelimimmi:
Olen täässä pari viikkoa ollut vähäsen dietillä ja jatkan samaan malliin niin kauan kuin jaksan. Kärsivällisyys vaan ei meinaa riittää, mutta tällä kertaa aion sinnitellä enkä anna periksi. Aerobista tulee tehtyä 3-5 kertaa viikossa 40-60min. kerralla ja salilla huhkin neljästi viikossa.... Tänään oli eka päivä kun jatkuva nälkä ei ole vaivannut ja siitäkös olen riemuissani! Kyllä se tästä arvon leidit suttaantuu!

jenni79:
..noista lisäravinteista vielä.
Kuis tälläi dieetti aikaan noi maltot, protskut, palautusjuomat, energiajuomat/patukat? Käytän palautumisjuomana Fastin Reko2 mut muuta en kun niissä taitaa olla kaloreita aikalailla. Viime kesänä oli pakko juoda energiajuomaa ja nestetankkaus juomaa kun kävi juoksemassa helteillä mut tais tulla niistä just kiloja lisää.. Nii siis luulen näin, siksi kirjoittelenki tänne kun ei oo tietoo.

Ramona:
Lisäravinteista sen verran että maltoa ei kannata käyttää, sillä se on puhdasta energiaa, itse käytän maltoa vain 1 x viikossa juoksulenkkiä ennen.Reko2 on hyvä palautusjuoma heti treenin jälkeen.Dieettini on kestänyt 2 viikkoa ja huomenna eka roskaruokapäivä, jipii.Hyvin on lähtenyt dieettini käyntiin, neljä punttisalitreeniä viikossa, aerobiset joka kerta ja koiran kanssa vielä iltoisin.Vettä painuu työpäivän aikana nelisen litraa, ja juosta saa vessassa.Seiti, broileri, pasta, riisi, raejuusto , kananmunanvalkuaiset ovat päivittäistä ruokaa,pullat ja kakut jäivät pakkaseen odottamaan vieraita. Tavoitteena 0,5 kg viikossa painoa pois, jos enemmän, se lähtee lihaksista.Alkupainoni oli 58 kg/160 cm.Juhannukseen asti vedän dieettiä.Ja sitten mitataan rasva%.

Nicebutdim:
Noista rasvanpolttolenkeistä aamuisin; juoksetteko te myös ns. uuden virtauksen mukaan eli 120-130 sykkeellä? Tämähän se kuulemma polttaa eniten rasvaa, mutta on niin pirun turha olo hölkötellä etanavauhtia, ei hengästy eikä hiki lennä..? Vaan ilmeisesti kovempi menee jo anaerobiseksi toiminnaksi?

PMLats:
Minä kävelen. Tai kävelen silloin kun aamulla saan itseni lenkille revityksi. Otan kyllä pieniä hölkkäjaksoja välillä, mutta kunto on niin retuperällä, ettei paljon jaksa. Syke ei silti tunnu kävellen nousevan juuri 100 yläpuolelle, vaikka vispaisi käsiä ympäri ja nostelisi jalkoja korviin. Siksikin hölkyttelen välillä.

Käsittääkseni aamuliikunnan ei pitäisikään olla turhan kiihkeää, ei ainakaan mennä anaerobisen puolelle. Tai, noh, en ole kovin perehtynyt asiaan, teen lenkkejä vain siksi että muutkin niitä tekevät.

Muut saa selittää, minä vain syön ja pissaan.

Muskelitäti:
Muskelitätikin on ryöminyt muiden perässä tälle palstalle!

Rasvanpolttolenkeistä: Toissa kesänä lenkkeilin helluntaista elokuulle ihan pulssimittarin kanssa, tarkasti vahtien että pulssi oli Karvosen kaavan mukaan 60 - 80 % maksimisykkeestä. Joka toinen aamu olin ensin hölkkälenkeillä kunnes sain jännetulehduksen (varoitus!!!), sitten aloin pyöräillä, tuollaiset 30 - 60 min kerralla. Ennen lähtöä vain kuppi murukahvia haaleaan kraanaveteen tehtynä. Tulokset olivat ihan kivat, alas 4 kg.

Viime kesänä käytin rajumpaa ja tehokkaampaa metodia, sain mahataudin Balilla toukokuussa, se vei rasvat ja muun ihonalaisen toppauksen niin ettei mihinkään "turhaan" aerobiseen liikehdintään uskaltanut mennä, elokuussa kai sitten olin taas punttitreeneissä.

Mutta ne toissakesän ihanat aamut - aion taas alkaa aamulenkit kun ilmat lämpenevät! Mutta rasvassa ei ole paljonkaan vähentämistä, 1,5 - 2 kg olisi ihan maksimi luvallinen tiputus.

Tämä oli nyt tällaista löpinää, kunhan saan näytetyksi että mukana ollaan ja muiden jutut luetaan!

Brunetti:
Minäkään en aamurasvanpolttolenkeillä dieetilläkään juossut - kova kävely lisäpainoilla(nilkkapainot nilkoissa ja ranteissä ja kauheaa viuhdontaa , poppikone korvilla 5-6 krt/vko n. 45-60min...painoa lähti n. 10kg 4:ssä kuukaudessa. Samaan tähtään tulevallakin dieetillä, alkaa vapun jälkeen. Minulle ei juokseminen sovi, jos haluan pitää lihakseni. Laihdun juostessa kyllä, mutta liian helposti lähtee sitten lihaksistakin. Kävellen saan sykkeen kuitenkin +135 tuntumiin, ihan OK. Vaihtoehtoisesti sadepäivinä poljen kuntopyörää tai stepperiä, stepperi vaan ei nosta sykettäni kuin n. 105:een, eli on huono vaihtoehto minulle.

Eerika:
Rasvanpoltosta minultakin muutama sananen.
Kuten jo vanhassa foorumissa kerroin minä ja lähipiirini naiset olemme varsin innostuneita Vitalifen Stack lisäravinteesta, jota saa nykyään Suomessakin tilattua netistä. Hikoilu (poistaa nestettä) ja syke nousee ainakin ensimmäisinä päivinä (thermogeeni). Tärkeintä on se, että Guarana, Mahuang & Chitosan yhdistelmä todellakin vie nälän tunteen ja tasoittaa verensokerin vaihteluita, mikä auttaa tsemppaamaan syömisen kanssa. Mahuangin sisältämä efedriini (8 %) on luonnonjohdannainen ja huomattavasti miedompi synteettiseen efeen verrattuna, mikä on itselleni psykologisesti merkittävä ero käyttökynnyksen ylittämiseksi (mömmöfobia). Tahto on voimakas, mutta liha heikko - suosittelen näitä ekstra-apua kaipaaville väliaikaiseen käyttöön ilman kivitystä ja saarnoja .
Rasvanpolttosykemyytti puolestaan on mielestäni huonokuntoisille lanseerattu tekosyy köpöttelyyn, jotta ylipainoisetkin ihmiset saadaan liikkumaan, erästä lehteä siteeratakseni. Toki rasvaa palaa matalammalla sykkeellä enemmän mutta kokonaiskalorikulutus on se joka ratkaisee. Kaloreita laskeva sykemittari kertoo selkeästi, kuinka paljon enemmän korkeasykkeinen liikunta polttaa matalasykkeiseen verrattuna, eikä ole minulla ainakaan patti kadonnut mihinkään. Lisäksi uusimpien tutkimusten mukaan korkeammalla sykkeellä tehdyn liikuntasuorituksen jälkeen elimistön aineenvaihdunta jyllää voimakkaammin useita tunteja, oliko se peräti 12 tuntia, eli kaloreita palaa lisää. Ja nimenomaan, kyllä fiilis on vähän eri kunnon treenin jälkeen. Ja koska liikunta on ollut jo 20 vuotta elämäntapa, ei sisältö, teen kaikki treenini mieluummin tehokkaasti, jotta aikaa jäisi myös muuhun elämään. Noh, tuli vähän terävästi, mutta olkoon, näin minä ajattelen tänään.

PMLats:
Jesh! Ja mehän pidämme siitä kiinni kynsin hampain

Eli kyllä, lienet erittäinkin oikeassa. Mielelläni minäkin juoksisin näyttävästi ja lujaa ja pitkään, taatusti olisivat tulokset vähän toisenlaisia kuin nykyisellä lyllertelylläni, mutta tämä tomumaja ei kestä korkeasykkeistä liikuntaa n. 7minuuttia kauempaa Alkaa olla mukanaraahattavaa massaa jo aika paljon, ja toisaalta aerobisen kunnon kohottaminen tai rasvanpoltto yleensäkään eivät ole ykkösprioriteettejani.

Mutta olen samaa mieltä Eerikan kanssa siitä, että jos haluaa todella tuloksellisesti tehdä jotain, oli se sitten punttitreeniä tai jotain kardiovaskulaarista, on harjoittelun progressiivisuus ainoa autuuteen vievä tie. Lisää rautaa, lisää kilometrejä, lisää vauhtia jne.

jenni79:
Mä olen nyt alkanut taas käydä lenkillä, viime kesän lenkkeilystä onkin jo aikaa.. Olin viime viikolla kaksi kertaa juoksemassa n. 40min. Tavote ois että jaksais 60min reipasta vauhtia kun oon ilmottautunu erääseen juoksutapahtumaan 10km lenkille ja viimeksi se meni 56 minuuttiin. Eilen meninkin sen samaisen lenkin kävellen, kokeillaankseni fiiliksiä. No kävely otti mielestäni enemmän jalkoihin, pohkeisiin. Tuntui rankemmalta. Jotenkin juoksussa pystyy paremmin joustamaan, vaimentamaan iskuja. Kävely oli ainakin nyt ekalla kerralla semmosta hiukan töksähtelevää.
Elikä nyt on sit viikko-ohjelmassa 4 kertaa viikossa salia ja jos kolme kertaa kävis lenkillä niin toivottavasti lähtis rasva palamaan ja se 54 kg:n tavoite alkais lähenemään..
Jos kokeilisi vielä All starin L-Carnitinee..

Eerika:
Heh - näyttävästi ja lujaa ja pitkään - tällä persjalkarakenteella ei todellakaan kirmailla... Ja hitaasti (mutta sinnillä) taidan mennä minäkin, sillä aloittaessani lenkkeilyä sain lenkkipoluilla miehiltä kommentteja liian hitaasta vauhdista juostessani omien sykerajojeni puitteissa . Ennen sykemittarin hankintaa olin yrittänyt veren maku suussa rynniä muiden pitkäsäärten tahtiin ja lenkkeily tuntuikin tosi vastenmieliseltä. Nyt juoksen pokkana oman kunnon tahtiin 2-3 kertaa viikossa, välillä tiukempi 30 minuutin lenkki korkealla sykkeellä ja välillä hitaampi tunnin lenkki. Ja kyllä se vauhti on kunnon kasvun myötä vähän nopeutunut ja mikä tärkeintä: arjen touhuissa on mukava huomata, ettei sydän enää tunnu pomppaavan ulos muutaman rappusen jälkeen. Ja salilta saa tietenkin ruista ranteeseen niiden kauppakassien kantamiseen...

Itse olen siis aloittanut kuntoilullisen elämäntavan vasta pari kuukautta sitten. Tässä vaiheessa tavoitteenani on pitää lihasmassa vähintään samana ja saada hirvittävät fläsät veke persuuksista, reisistä ja pohkeista (yläkropassa ei olekaan enää mitään). Nyt olen noin 10 päivän ajan tehnyt noin kaksi kertaa päivässä 10-20 minuutin intervallitreenin (sain idean englantilaisen Christian Finnin tieteellisiä tutkimuksia referoivalta saitilta: http://www.thefactsaboutfitness.com ) -- eli parin minuutin lämmittelyn jälkeen alan tehdä 10-15 sekunnin "kaikki irti" spurtteja juosten tai hyppynarulla, joiden jälkeen lepään reippaasti kävellen 30-60 sekuntia, jonka jälkeen spurttaan taas. Viikossa paino on lähtenyt taas laskuun, reidet selvästi kiinteytynyt ja ennen kaikkea kunto kasvanut huimasti -- reilu viikko sitten jaksoin juosta salin juoksumatolla 10 sekuntia 11 km tunnissa, eilen jaksoin vetää 30 sekuntia 13 km tunnissa (olisin päässyt lujempaakin, mutta matto ei pysynyt perässä... :) No, tietysti kun lähtee rapakunnosta, kehitys on tässä vaiheessa huimaa. Aamutreenin teen syömättä ensin mitään, treenin jälkeen odotan ehkä n. 20 minuuttia (venytellen ja protskupirtelöä väsäten) ennen kuin syön. Vettä kyllä juon. Tutkimusten mukaan näin pitäisi rasvojen saada kyytiä.

Kääntöpuolena (?) on ruokahalun kasvaminen, minkä tulkitsen tehostuneena aineenvaihduntana. On ollut pakko nostaa päivittäistä kalorimäärää 1400-1600 kcalista 1800-2000 kcaliin -- ja siitä huolimatta paino on siis nyt laskussa.

Toisaalta aloitin eilen Hydroxicutin (?) syömisen luettuani liian pitkään Oxygeniä... ;)

Kunhan pahimmat fläsät on saanut kyytiä, alkaa lihasmassan kasvatus (ja kunnolla syöminen! Jee! :D.

Kutri

Hard FAQ, pretty please...

Palailinpa vanhoihin threadeihin ja päätin uuden aloittamisen sijaan nostaa tämän ylös. Moni asia tässä keskustelussa kiinnostaa. Toivottavasti jaksatte vastailla kysymyksiini :)

Olen siis ymmärtänyt, että jokainen täällä harrastaa dieetin aikana aerobista aamuisin. Kun siis aamuaerobisen sanotaan tehostavan aineenvaihduntaa ja polttavan läskiä, tarkoitatteko, että se polttaa rasvaa itse treenin aikana vai tehostaako se polttoa koko loppupäivän? Millaisesta tehosta nyt puhutaan, saatteko 0,5kg painoa pois pelkästään aloittamalla aamuaerobisen muuttamatta ruokavaliota? Kuinka paljon tästä on nestettä? Mikä on koko homman juju?? (Juu, olen selaillut FAQia ymv, enkä ole näihin kysymyksiin vielä löytänyt kunnon vastauksia...)

Toisinaan luen naisista, jotka aloittavat dieetillä 3krt/vkko 20min aerobista suht matalalla sykkeellä, ja progressiivisesti lisäävät kestoa ja tehoa parin viikon välein. Lopuksi he vetävät jopa 5-6rt/vkko 45min lenkkejä. Eikö tämä polta lihasta aikalailla? Miten tämä eroaa punttitreenin jälkeen loppulämmittelyn kohdalla tehtävästä aerobisesta?

Toiset tuntuvat pitävän matalaa sykettä parempana kuin korkeaa. Mutta jos siis kävelen vaikka 120-130 sykkeellä 20min, poltanko määrällisesti vähemmän kaloreita, mutta enemmän rasvaa, kuin jos juoksisin 180 sykkeellä? Onko erot siis tuntuvia ihan mitattavissa määrissä, kun monet tuntuu puhuvan, että se kuinka paljon kaloreita polttaa lenkillä ei välttämättä kerro kuinka paljon rasvaa palaa? Ja matalammallahan sykkeellä keho käyttää rasvaa pääasiallisena lähteenään, kun korkealla sykkeellä se ottaa energian hiilareista ja maitohapoista, eikö? Silti eikö aamuaerobisessa idea ole se, että hiilarivarastot on tyhjillään, eli keho käyttäisi joka tapauksessa rasvaa energianlähteenään juoksi tai käveli?? :eek: *sekoaa*

Kuinka paljon termogeeniset tuotteet, aspiriini/kofeiini jne. oikeasti auttavat - lisäävätkö ne aineenvaihduntaa/rasvanpolttoa vain lenkin ajaksi vai koko päivälle, kun ne ottaa herättyään tyhjään vatsaan? Kuinka paljon ne tehostavat laihdutusta? (prosentuaalisesti siis, kai nyt joku teistä on joitain tutkimuksia lukenut?)

Jos muutenkin harrastaa rankkaa liikuntaa 60min joka päivä, eikö vaarana ole ylikunto jos aloittaa aamuaerobiset?

Kannattaako aamuaerobisen jälkeen ottaa pelkkä protskudrinkki vai ihan kunnon palautusjuoma, jossa on myös hiilareita? Eikö jälkimmäinen ehkäise rasvanpolttoa seuraavien tuntien ajan?

Ja tyhmän kysymys: laihdunko aamuaerobisen ajan, vai sen seurauksena kun sitä harrastaa säännöllisesti? Eli jos nyt tekisin tyhjään vatsaan tunnin aerobisen vaikka 150 sykkeellä, laihdunko tämän tunnin aikana sen 100g mitä lie, vai sen päivän aikana, vai sen viikon aikana :eek: Bare with me, en voi olla kysymättä ja miettiä näitä ihan yksin... :nolo:

Chi //pohtii minne reikä katosi vaikka söi vain juuston... :rolleyes:

Ei tämän pitäisi näin vaikeaa olla, oikeasti :rolleyes: Palautusjuomaa en ottaisi ( aamu )aerobisen jälkeen; yrittäisin olla syömättä n. 1 h lenkin jälkeen ja sitten söisin ihan normaalin aamupalan. Jos teen aamuaerobisia, juon kupin mustaa kahvia ennen lenkille lähtöä.

Lihaksien häipymisestä en ainakaan itse jaksa olla huolissani -- ainakaan niin kauan kun rasvaprosenttilukema alkaa 2.lla ;) Eli turha pelätä lihasten häviämistä hysteerisesti.. Jotenkin voisin kuvitella, että jos syö ja treenaa järkevästi, läskit käytetään vararavinnoksi ensin, sitten vasta lihakset. Toki lähellä kisakuntoa ( BF 15 % ja alle ) on vaara, että lihasta lähtee -- ja kisadieetillä varmaan lähteekin jonkin verran.

Matala syke on rasvanpolttoa ( ja lihaksia ) ajatellen järkevämpää. Kun sykkeesi on n. 120 - 140, rasvan osuus kulutetusta energiamäärästä on n. 60 %. Jos sykkeesi on korkeampi, esim. keskiarvoltaan 170, rasvaa käytetään energiaksi vain n. 40 %, loput energiat otetaan hiilareista.

"Ja tyhmän kysymys: laihdunko aamuaerobisen ajan, vai sen seurauksena kun sitä harrastaa säännöllisesti? Eli jos nyt tekisin tyhjään vatsaan tunnin aerobisen vaikka 150 sykkeellä, laihdunko tämän tunnin aikana sen 100g mitä lie, vai sen päivän aikana, vai sen viikon aikana Bare with me, en voi olla kysymättä ja miettiä näitä ihan yksin... "

Heh, joo. Kokonaiskulutus on se mikä ratkaisee, tiesit varmaan sen. Vaikka polttaisit jokaisella lenkillä 100 g rasvaa ( joka tarkoittaa mun laskuopin mukaan 900 kcal ), ei se sinua laihduta, ellet ole muuten miinuskaloreilla.

Mielestäni "rasvanpolttosykkeitä" on aivan turha miettiä. Rautalangasta väännetty esimerkki: Kävellään 20 min, energiankulutus 80 kcal, rasvaa palaa 48 kalorin edestä. Juostaan sama 20 min, energiankulutus vastaavasti 210, jolloin rasvaa palaa 84 kalorin edestä.

Esimerkki on hyvin yksinkertaistettu, mutta eiköhän siitä käy ilmi se, mitä yritän ajaa takaa. Ja toinen juttu on se, että laihtuminen on mahdollista vain, jos syöt vähemmän kuin kulutat. Todella yksinkertainen asia, joka joskus saattaa unohtua.

Yksi juttu, joka pisti mut miettimään oli Seurasta löytynyt artikkeli, jossa ravitsemustieteen tohtori (muistaakseni tohtori) kertoi, että rasvaa palaa suhteessa enemmän, jos harrastaa liikuntaa pitempään.

Lähtökohtana elimistö ottaa ensiksi hiilihydraattivarastoista ja vasta myöhemmin rasvavarastoista. Eli liikunnan kesto on homman juju. Eli kaloreita voit ehkä kuluttaa intensiivisessä liikunnassa enemmän, mutta rasvan osuus on pienempi kuin jos teet vähemmän intensiivistä pitempään.

Samaisessa artikkelissa mainittiin siitä, että tutkijat eivät ole yhtä mieltä siitä onko rasvanpolttosyke toimiva juttu vai ei.

Jos lisäät liikunnan määrää ja syöt samaa kuin ennen se on periaatteessa miinuskaloreilla olemista. Olettaen että ruokailusi on vastannut sun kulutusta eli et ole lihonut etkä laihtunut, jolloin lisäliikunta aiheuttaa laihtumista :) Näin olen nyt itse tehnyt ja toimii ihan hyvin. Ruokia lähden muuttamaan sitten myöhemmin, koska syöminen on ongelma enkä halua sotkea sitä nyt.

Aamuaerobinen ja punttitreenin jälkeinen aerobinen ajaa saman asian: hiilarivarastot tyhjillään, jolloin energiaa lähtee rasvasta.

Itelläni ei aamuaerobinen onnistu, joten teen aerobisen salin lopuksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom