Rasvan määrä ja nauttiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu
Jeps, eli panostin nyt tossa hyvään rasvaan ja ostin kylmäpuristettua rypsiöljyä. Paljonko tuota tuikkaan menemään/päivä, oon 183/84 (eka luku on pituus). Mikä olisi hyvä vaihe ottaa rasva, illalla protskun kanssa vissiin, hidaistaishan se imeytymistä...

Muu ruokavalio on hyvässä kunnossa mut tohon rasvaan oon aatellu nyt panostaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kylmäpuristettu rypsi- tai oliiviöljy ja kalaöljy on riittävä ja järkevin rasvalisä jolla rasvansaanti saadaan optimoitua eikä rasvanmäärää muuten ole järkevää laskea jos se on kokonaisenergiansaannista 25-35% (dieetillä jopa yli 35). Tuota oljyä pitäis käyttää niin usein kuin mahdollista ruoanlaitossa (laskennallisesti noin 2rkl/annos eli vaikka löylylihapataan josta 4 annosta, jonka hyvin paistetusta paistijauhelihasta valutat sen rasvan pois, lisäät paiston jälkeen sitä öljyä desin), mutta "lisänä" esim aamupuurossa 1rkl ja iltaprotskujuomassa 1-2rkl.

Tyydyttyneitäkään rasvoja ei silti kannata kokonaan karsia (noin 1/3-1/4 niitä kokonaisrasvan saannista) ja niitä tuleekin yleensä tarpeeksi esim margariinistä, juustosta jne.

Lesitiiniäkin monesti suositellaan..
Onko kokemuksia? Oon sillon tällön ottanut lesitiinrouhetta, varsinkin nyt dieetillä mutta mitään mullistavaa ei ole tapahtunut :)
noh hyvää rasvaahan se on sekin.

Reiluja huikkia suoraan pullosta, rypsiä ja pellavansiementä. Kanssaihmiset ovat hiukan ihmeissään, kun tiputan painoa ja silti juon 100% rasvaa...

Originally posted by tatjana
Pellavaöljyä muuten pitäisi riittää 1 teelusikallinen! Tämä niille vinkiksi, jotka haluavat minimoida rasvansaannin.

Mihin fysiikan lait kumoavaan teoriaan tämä perustuu?!

Pellavaöljyä muuten pitäisi riittää 1 teelusikallinen! Tämä niille vinkiksi, jotka haluavat minimoida rasvansaannin.

Minka ihmeen takia rasvansaanti pitaisi minimoida? Oikeasti?

Jos haluat polttaa rasvaa pois, niin silloin varmasti suurin virhe on karsia rasvat pois ruokavaliosta.

Olen itse alkanut tässä kuussa hieman katsoa syömisiä tarkemmin ja tsempata dieettiin joka alkais tuossa ensi kuun alussa ja kestäisi 2-3kk. Tarkoitus saada vatsaa pois ~20 cm (>1m nyt:eek: ), olen 177 cm ja nyt 85 kg.

Kalorit ovat pyörineet 2200-2400 kcal päivässä ja jako on ollut 35-45% proteiinia, 30-50% hiilarit, 15-20% rasvat.

Tarkoitus oli siis pitää tuollaista jakoa ja hieman pudottaa päivittäistä kalorimäärää (~200-400 kcal).

Luettuani tätä threadia näyttäisi rasvan saanti olevan liian vähäistä, eli mikä olisi parempi suhde?

En syö ollenkaan ylimääräistä rasvaa vaan kaikki rasvat tulevat päivän aikana ruoissa olevista rasvoista (Elovena, broileri, kananmuna, ruoan paistamisesta jne)

Mikä noissa rasvoissa tekee sen eron "hyvän" ja "huonon" rasvan välille?

Entäs muuten maito dieetillä? Itsellä menee sitä n. 2 l päivässä enkä kyllä osaa siitä helpolla luopua ja tuleehan siitä proteiinia 66g/päivä.

Originally posted by jarkko
Mikä noissa rasvoissa tekee sen eron "hyvän" ja "huonon" rasvan välille?
Rasvahappokoostumus. Nyrkkisääntönä kasvisrasvat hyviä ja eläinrasvat pahoja. Tyydyttämättömät rasvahapot ovat niitä hyviä ja tyydyttyneet huonoja. Tyydyttämättömiä on monityydyttämättömiä ja kertatyydyttämättömiä. Vaikka usein monityydyttämättömistä on ennemmin pula kuin ylitarjonta, voi niidenkin suhteen (kuten kaikkien ravintoaineiden) liioitella ja liikasaanti on pahaksi. Kertatyydyttämättömillä ei ilmeisesti ole niin väliä. Kaikkia rasvatyyppejä tarvitaan, myös niitä pahoja, mutta niistä on yleensä aina vain ylitarjontaa joten niitä voi huoletta siivoa pois.

heh. Eilen tuli napsittua n.200g rasvaa, josta 50g rypsiöljyä, ja paino laskee vaan tasaisesti koko ajan (rasvaa n.60% kokonaiskaloreista). ;)

...
Kalorit ovat pyörineet 2200-2400 kcal päivässä ja jako on ollut 35-45% proteiinia, 30-50% hiilarit, 15-20% rasvat.
...
Luettuani tätä threadia näyttäisi rasvan saanti olevan liian vähäistä, eli mikä olisi parempi suhde?
...
Eikös se zone ole ihan hyvä suhde, eli muistaakseni 30% sekä proteiineja että rasvoja ja loput 40% hiilareita (30/40/30). Eli kyllä sun varmasti kannattas nostaa rasvojen määrää ihan reippaasti vaan.

200g rasvoja, sehän tekee 1400 kcal ja jos toi on 60% nii sithän se on ~2300 kcal joka olis varmaan mullakin aikas ok.

Voitko Partsu kertoa mitä päivän ruokailuun kuului jolla päästään tuollaisiin määriin rasvoissa?

1g rasvaa = 9Kcal => 200g = 1800Kcal:eek:

Voitko Partsu kertoa mitä päivän ruokailuun kuului jolla päästään tuollaisiin määriin rasvoissa?
Tässä parin viikon takainen ruokalista, nykyinen on hieman monipuolistunut ja muutenkin muuttunut, mutta sitä ei tietokoneelta löytyny:
AAMU
Broileri koipi 150g
Jauheliha sn 100g
Kananmuna 115g
Pekoni 30g
(717kcal 66g/0g/50g)
PÄIVÄLLINEN
Jauheliha sn 100g
Juustoleipä 50g
Kananmuna 55g
Pellavansiemenrouhe 15g
Rypsiöljy 15g
(620kcal 39g/2g/50g)
LOUNAS
Broileri koipi 150g
Jauheliha sn 110g
Pekoni 30g
Raejuusto 100g
(673kcal 70g/3g/44g)
JOKU MIKÄLIE
Jauheliha sn 100g
Juustoleipä 50g
Kananmuna 55g
Raejuusto 100g
Ykkösmaito 200g
(612kcal 56g/15g/36g)
ILTAPALA
Kananmuna 115g
Palvikinkku 50g
Pellavansiemenrouhe 15g
Ykkösmaito 100g
(334kcal 30g/6g/16g)
2920kcal 261g/28g/196g (36-4-60)

Kannattaskohan...

Kannattaskohan meikäläisen jakaa nämä syömingit vähän useampaan kertaan, ku tulee vedettyä naudan paistia semmonen balttiarallaa kilo päivässä,sun muut riisit ja makaroonit ja kastikkeet ja oon vetäny ne kolmena ruokailu kertana johon siis ei aamu-puuroa ja kananmunia lasketa mukaan. Jos nuo eväät jakas esim. vielä kahteen syöminkiin nii ei varmaa tulis pakki aina nii täyteen,taikka en tiedä mitä väliä sillä on kun kaikki menee kolmenakin kertana?

Partsun ruokalista näyttää muuten hyvältä mutta kun itse tulee vedettyä maitoa pari litraa päivä niin saan siitä jo 100g hiilaria /päivä eli ei ihan tollasena toimisi mulla.

Pitänee hieman vielä säätää tuota omaa ruokalistaa jotta saan tuon rasvan ja hiilarin suhteen sopivaksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom