Rasvan kertyminen teoriassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja da.ru.
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt joulun aikana tuli mieleen tällainen. Paljonko rasvaa voi kertyä tutkimusten mukaan yhdessä vuorokaudessa, parissa vuorokaudessa tai viikossa? Jos syö esim +3000kcal päivän tai parin ajan, paljonko siitä voi tarttua? Tuskin tuollaisesta kovin paljoa tarttuu päivässä tai parissa.. Oletetaan siis että ruokailu jatkuu normaalina tuon jälkeen.

Vastaus hypoteettisesti kysymykseen, paljonko voidaan laihtua viikossa maksimissaan.

''Lihastohtori Teoriassa jos aloittaa glykogeenivarastot täynnä hiilareita ja nesteitä tippuu painoa näistä varastoista ainakin 2 kg (sis. nesteet). Suoli on tyhjä niin se vähentää massaa vähintään satoja grammoja ja nesteitä voi vähentyä kehosta muualtakin ellei sitten juo hyvin suolaisia juomia. Lihasten koko voi pienentyä muutaman sata grammaa ellei treenaa vähän mutta järkevästi. Eli massaa vähenee muualta kuin rasvasta ehkä ~4 kg. Kilon rasvan lähtöön vaaditaan yli 7000 kcal energiavaje. Jos syö normaalisti 3000 kcal, viikossa kertyy 21 000 kcal. Tämä teoriassa max 3 kg, mutta todellisuudessa vähän alle kun säästöliekki ym. vähän kompensoi. Mutta ehkä sitä noin 7 kg tippuu painoa. Eli syömättä for the win!

Kuinka paljon maksatte tästä vinkistä jos laitan ihan julkiseksi ja varanhankintakampanjan pystyyn otsikolla laihdu 7 kg viikossa tällä hyvin yksinkertaisella vinkillä!!! ''

En mä tiiä, pystyiskö tuosta jotenkin laskee... Et sä rasvaa ihan kamalasti voi kerryttää. Elimistö säätelee energian saannin mukaan aineenvaihduntaa. Jos vähän energiaa= hidastaa, jos paljon- tehostaa.

Painoo saa nousemaan enemmänkin viikossa mutta rasvaa vain joitakin kiloja.

en kyl vastannu lähellekkää kysymykseen..

edit, nyt ei lanttu leikkaa, mutta mihin tämä väite muuten perustuu? 1kg rasvaa sisältää 9000 (kilo)kaloria?

'' Kilon rasvan lähtöön vaaditaan yli 7000 kcal energiavaje ''

Rasva varastoidaan aina ja poltellaan myöhemmin pois, eli jos sitä mättää isoja määriä, niin kyllä se valitettavasti kertyy. MCT toimii kuten hiilari tosin rasvoista.
Kyse oli ylikaloreista, jotka tulisivat tässä tapauksessa hiilaripainotteisesti. Proteiinia ja rasvaa normaalisti eli noin 2g proteiinia per painokilo ja 1g rasvaa per painokilo.

Laskennallisesti 7000kcal yli ylläpidon lihottaa 1kg, eli 3500kcal kahtena päivänä, 1000kcal/pv viikon ajan jne.. Mutta asiahan ei ole näin yksinkertainen ja muuttujia on paljon. Ravintoaineiden aiheuttama termogeneesi + ylikalorit nostavat aineenvaihduntaa (enemmän tai vähemmän) + ylikalorit nostavat NEATia (enemmän tai vähemmän) ym.. Yksilölliset erot voivat olla suuriakin. Lihot kyllä, mutta kuinka paljon loppujen lopuksi, on vaikea arvioida. Hiilarivarastot ja nestekertymä pitäisi vielä poissulkea yhtälöstä, jos puntaripainosta yrittää jälkiviisaana arvioida kertynyttä laardin määrää.
Mikasa90:lle vastauksena, että 1kg puhdasta ravintorasvaa sisältää 9000kcal, mutta ihmisen rasvakudos n. 7000-8000kcal, koska osa on vettä.

Ohutsuoli taisi kyetä prosessoimaan jonkun 10kg tavaraa vuorokaudessa, mutta veikkaan että 10 kiloa puhdasta rasvaa aiheuttaisi muutakin kuin jenkkakahvojen kasvun. Esimerkiksi aikamoisen rasvaripulin.

Empiirisesti olen havainnut että bulkilla/cheattipäivinä saatan illalla ja yöllä sängyssä hikoilla kuin isompikin sika ja nukkua ilman peittoa tuulettimen alla. Tiukalla cutilla taas palelee välillä saunassakin, ja jos insuliinin heittelyitä ei huomoida, niin plussilla on yleensä energisempi olo ja cutilla taas on helposti vähän letargisempi meno. Eli 1 energiaa sisään johtaa 0.x energian varastoitumiseen.

Jos käy oikein sopivasti, että on hyvät hormonit, hyvät kilpparit, paljon ruskeaa rasvaa, monipuolinen ruoan imeytymishäiriö ja sopivasti ADHD:tä niin lihotakseen ruokaa saa mättää ihan tosissaan ja silti osa siitä tulee yksinkertaisesti läpi. Sitten on vielä ne käytösmuuttujat eli joillakin ihmisillä ruokahalu on vaan erilainen kuin toisilla ja liika ruoan mättäminen johtaa väistämättä oksentamiseen. Itsellänikin välillä tuntuu että kun vetää ison bulkkiaterian, kohta kroppa puskee koko suolen tyhjäksi ja herää kysymys, että paljonkohan niistä imeytyi. :D

Ja näiden jälkeen voidaan vasta puhua liikunnasta, ja oikeastaan niitäkin ennen tulevat ympäristötekijät eli esim. tosi kylmä ilmasto kuluttaa paljon enemmän.

Itse olen nyt bulkilla ollut 2kk ja tänään aamupaino oli n. 93. Lähtöpaino oli n. 90. Kaloreita tulee päivässä keskimäärin lähemmäs 4000, koska vaikka tähtään 3500, tulee muutamana päivänä mentyä vähän perse kenossa syömisten kanssa ja ruoan mättäminen ei ole ikinä ollut minulle ongelma. Jos syön reilusti yli 4000, tulee tuo ylempänä mainittu termogeneesi hyvin vahvana esille, eli nukun hiestä märkänä kattotuuletin täysillä ilman peittoa.

Ohutsuoli taisi kyetä prosessoimaan jonkun 10kg tavaraa vuorokaudessa, mutta veikkaan että 10 kiloa puhdasta rasvaa aiheuttaisi muutakin kuin jenkkakahvojen kasvun. Esimerkiksi aikamoisen rasvaripulin.

Empiirisesti olen havainnut että bulkilla/cheattipäivinä saatan illalla ja yöllä sängyssä hikoilla kuin isompikin sika ja nukkua ilman peittoa tuulettimen alla. Tiukalla cutilla taas palelee välillä saunassakin, ja jos insuliinin heittelyitä ei huomoida, niin plussilla on yleensä energisempi olo ja cutilla taas on helposti vähän letargisempi meno. Eli 1 energiaa sisään johtaa 0.x energian varastoitumiseen.

Jos käy oikein sopivasti, että on hyvät hormonit, hyvät kilpparit, paljon ruskeaa rasvaa, monipuolinen ruoan imeytymishäiriö ja sopivasti ADHD:tä niin lihotakseen ruokaa saa mättää ihan tosissaan ja silti osa siitä tulee yksinkertaisesti läpi. Sitten on vielä ne käytösmuuttujat eli joillakin ihmisillä ruokahalu on vaan erilainen kuin toisilla ja liika ruoan mättäminen johtaa väistämättä oksentamiseen. Itsellänikin välillä tuntuu että kun vetää ison bulkkiaterian, kohta kroppa puskee koko suolen tyhjäksi ja herää kysymys, että paljonkohan niistä imeytyi. :D

Ja näiden jälkeen voidaan vasta puhua liikunnasta, ja oikeastaan niitäkin ennen tulevat ympäristötekijät eli esim. tosi kylmä ilmasto kuluttaa paljon enemmän.

Itse olen nyt bulkilla ollut 2kk ja tänään aamupaino oli n. 93. Lähtöpaino oli n. 90. Kaloreita tulee päivässä keskimäärin lähemmäs 4000, koska vaikka tähtään 3500, tulee muutamana päivänä mentyä vähän perse kenossa syömisten kanssa ja ruoan mättäminen ei ole ikinä ollut minulle ongelma. Jos syön reilusti yli 4000, tulee tuo ylempänä mainittu termogeneesi hyvin vahvana esille, eli nukun hiestä märkänä kattotuuletin täysillä ilman peittoa.

Ruskea runsas shaisse on imeytymätöntä. Musta on aika tyhjäksi imettyä.
e: tai syöty mustikoita

Back
Ylös Bottom