Rasva Ravinnossa

Onkohan 2-3 rkl rypsiöljyä mielestänne hyvä määrä rasvaa päivässä + tietty puhtaasta ravinnosta mukana tuleva rasva? Tiedän siis ns. hyvät rasvat jne...mutta määrät vähän mietityttää.
Onko näin, että 1rkl rypsiöljyä on NOIN 10g rasvaa?
Lisäisittekö vielä esim. pähkinöitä päivittäiseen ravintooni.
Teen palojn aerobista liikuntaa päivittäin.
(En ole nyt dietillä, paino 62kg).
Kiitos jos joku viitsii vastata ja antaa mielipiteensä. Ja vaikka kertoa miten itse kokoaa rasvansa päivittäin ;)

Mulla tulee rasvaa ruokavaliosta seuraavasti:

Aamupalalla 10g lesitiiniä, lounaalla 10g oliiviöljyä, päivällisellä taas 10g lesitiiniä ja iltapalalla sen verran mitä tulee 10g pellavansiemenrouheesta. Lisäksi omega3-kapseli aamulla ja illalla. Ruuasta tulee se mitä tulee, käytännössä kuitenkin kaikki ruoka-aineet on tosi vähärasvaisia. Ennemmin otan sen rasvan noista hyvistä lähteistä. Toki välillä tulee syötyä muutakin, kuten munia jolloin keltuaisesta tulee rasvaa, mut sillon pudotan pois jotain noista aiemmin mainitsemistani. Samoin on päiviä jollon ei vaan kiinnosta laskea ja sitten en laske :) Mutta pääpiirteittäin noin.

1rkl paino riippuu täysin lusikan koosta. Yleensä kai se on n. 8-10g. Mittalusikka-ruokalusikalla pääsee lähelle 15g.

Kunhan saat ravinnosta vähintään 40g päivässä rasvaa (min. 2/3 pehmeitä, max. 1/3 kovia) niin luulisin määrän olevan ihan ok.

Kiitos Faidra...toivoinkin, että juuri sinä vastaisit ja antaisit mulle vinkkejä.
Oliko näin, että olet kisaamassa nyt syksyllä? Fitness/ bodyfitness ?

sportti-82 sanoi:
Kiitos Faidra...toivoinkin, että juuri sinä vastaisit ja antaisit mulle vinkkejä.
Oliko näin, että olet kisaamassa nyt syksyllä? Fitness/ bodyfitness ?

Oho, miksi just minä :nolo: Täällä on tosi paljon mimmejä joilla on PALJON enemmän tietoa.

En kisaa nyt syksyllä vaan ensi keväänä jos kroppa tottelee, dieetti sujuu ja ei tule loukkaantumisia. Body fitness on se laji... haaveena ois kuitenkin jonain päivänä päästä rimpuilemaan vaparin kanssa lavalle. Katsotaan tuleeko sitä päivää ikinä :)

Faidra sanoi:
1rkl paino riippuu täysin lusikan koosta. Yleensä kai se on n. 8-10g. Mittalusikka-ruokalusikalla pääsee lähelle 15g.

Mä heitin eilen vaakaan 1rkl lesitiiniä. Meidän vaaka näytti painoksi n. 5g.

Jonna83 sanoi:
Hei, minä olen ihan pihalla, kertokaa tytöt mikä on lesitiini?!?!

Soijaleisitiini on ravintolisä, hyvälaatuista rasvaa. Voit ottaa sitä päivittäin sellaisenaan tai sekoittaa esim. ruokiin. Löytyy luontaistuotekaupoista ja hyvin varusteltujen ruokakauppojen luontaistuotehyllyiltä.

fitnesspimu sanoi:
Soijaleisitiini on ravintolisä, hyvälaatuista rasvaa.

Ajaako se saman asian rypsärin/oliiviöljyn kanssa? Että ilman lesitiiniäkin selviän, kun syön noita muita rasvoja?

Olen miettinyt, että onko liikaa rasvaa "harrastelijatreenaajalle" ja dieetillä olevalle, jos aamulla syö rkl rypsiöljyä, päivällä ehkä salaatissa rkl oliiviöljyä ja sitten vielä ruuan, kuten esim. lihan mukana tulevat rasvat? Ennen en ole käyttänyt mitään rasvaa, siis öljyjä enkä myöskään leivän päällä mitään, joten nykyinen tyyli lisätä ruokalusikallisia tuntuu vähän kummalliselta, mutta kaipa se on terveellistä? :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Trish: Ihan terveellistä on. Hyviä rasvoja pitääkin lisätä ruokiin, koska yleensä ruuista saatavat rasvat tai ainakin osa niistä on kovia rasvoja. Pehmeitä ei tahdo saada oikein tarpeeksi jos niitä ei itse ota pullosta tai just lesitiininä, syö pähkinöitä jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom