Rasva ei pala!

Haluaisin tietää mikä on kun rasva ei pala.

Vietin noin kuukauden niin että treenasin suunnilleen viidesti viikossa väh. puolitoista tuntia kerrallaan.
Söin joka päivä aivan helvetin vähän, siis valehtelematta alle 1500 kaloria joka päivä eikä monikaan päivä sen kuukauden aikana tehnyt poikkeusta.
Painan noin 95 kiloa. se ei ole kovin paljoa rasvana, eli en todellakaan näytä ylipainoiselta. Mutta tällä massalla ja aktiivisella treenillä eikö luulisi että <1500 kcal päivässä on niin vähän että laihtua pitäisi? Mutta painossa tullut mitään muutosta.

Treeni oli kyseisen kuukauden ajan pelkkää kestävyystreeniä, ja minkäänlaista massareeniä en edes kokeillut. Juoksua, punttisalia, pyöräilyä ja uintia kuului reeniin.
Pääosan ajasta syke oli keskimäärin korkeampi kuin sen kuuluisi olla, eikä treeni voinut olla tehotontakaan koska tulokset paranivat lukemiin joissa ne eivät koskaan ole olleet, kaikilla osa-alueilla joissa rekisteröin tulosten muutoksia.

Joten en osaa edes arvella miksi en laihtunut. Kalorit osaan kyllä laskea ruoasta ja tiedän varmasti miltä tehokkaan treenin kuuluu tuntua. Onko kuukausi muka liian lyhyt aika minkäänlaiseen rasvanpalamiseen?

Liikuntataustaa on paljon, tosin viime vuosilta vain massapuolelta, joten ei tuo liikkuminenkaan uutta ollut. Aloittelijalla selitys kai olisi löytynyt siitä että huonokuntoinen liikkuminen on tehotonta tai jotain mutta minulla se ei voi selittää tätä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan liian vähän kaloreita, ei ihme että paino ei putoa. Kannattaa lukea aloittelijoiden osiolta se "laihduttaminen for beginners" -thread.

No yksi syy on ainakin se, että olet syönyt aivan liian vähän ja kroppa on varmasti mennyt säästöliekille. Alle 1500kcal ei riitä sinunkokoiselle laihduttamiseen vaikka et liikkuisi yhtään ja jos vielä liikut niin aika helvetinmoisella miinuksella olet vetänyt.

Siitä huolimatta painon pitäisi vähän tulla alaspäin... joku tässä ei vaan mene oikein.

Mitä jos söisit sen verran, että kroppa ei painu säästölle, eli sinunkokoiselle aktiivisuudestasi johtuen varmaan päälle 3000kcal ainakin.

Aivan liian vähän kaloreita, ei ihme että paino ei putoa. Kannattaa lukea aloittelijoiden osiolta se "laihduttaminen for beginners" -thread.

Joo, mutta kyllä nyt luulisi painon putoavan edes vähän kuukauden aikana jos 95 kiloinen ottaa 1500 kcal/päivä. Varsin omituista.

Paljonko söit ennen kun aloit syödä 1500 kcal päivässä?

Selitys on tietysti se että vaaka on rikki. Vaikka kuinka sitä säästöliekille meniskin ni lähes satakilosesta lähtis parissa päivässä jo 5 kiloo nestettä :)

Haluaisin tietää mikä on kun rasva ei pala.

Vietin noin kuukauden niin että treenasin suunnilleen viidesti viikossa väh. puolitoista tuntia kerrallaan.
Söin joka päivä aivan helvetin vähän, siis valehtelematta alle 1500 kaloria joka päivä eikä monikaan päivä sen kuukauden aikana tehnyt poikkeusta.
Painan noin 95 kiloa. se ei ole kovin paljoa rasvana, eli en todellakaan näytä ylipainoiselta. Mutta tällä massalla ja aktiivisella treenillä eikö luulisi että <1500 kcal päivässä on niin vähän että laihtua pitäisi? Mutta painossa tullut mitään muutosta.

Treeni oli kyseisen kuukauden ajan pelkkää kestävyystreeniä, ja minkäänlaista massareeniä en edes kokeillut. Juoksua, punttisalia, pyöräilyä ja uintia kuului reeniin.
Pääosan ajasta syke oli keskimäärin korkeampi kuin sen kuuluisi olla, eikä treeni voinut olla tehotontakaan koska tulokset paranivat lukemiin joissa ne eivät koskaan ole olleet, kaikilla osa-alueilla joissa rekisteröin tulosten muutoksia.

Joten en osaa edes arvella miksi en laihtunut. Kalorit osaan kyllä laskea ruoasta ja tiedän varmasti miltä tehokkaan treenin kuuluu tuntua. Onko kuukausi muka liian lyhyt aika minkäänlaiseen rasvanpalamiseen?

Liikuntataustaa on paljon, tosin viime vuosilta vain massapuolelta, joten ei tuo liikkuminenkaan uutta ollut. Aloittelijalla selitys kai olisi löytynyt siitä että huonokuntoinen liikkuminen on tehotonta tai jotain mutta minulla se ei voi selittää tätä.

Joko olet laskenut kalorit väärin (piilosyömistä?), tai vaaka on rikki. :D Paino putoaa, vaikka kuinka menisi säästöliekille noilla kaloreilla ja liikunnalla.

painon tosiaan pitäs tippua jos tosiaan noi on faktoja. mutta luulis et lihakset ois ne jotka lähtee tolla syönnillä ensimmäisenä. syö enemmän ja tosiaan se laihduttaminen for beginners kannatta silmäillä!

Kyllä minä osaan kalorit laskea :) ja muuten päivityksenä, heti kun tuo kuuri loppui ja aloin syödä enemmän, niin paino putosi SITTEN pari kiloa, eikä tullut ainakaan toistaiseksi takaisin. Säästöliekistä arvelinkin johtuvan ettei ainakaan PALJOA pudonnut, mutta se ettei yhtään loppujenlopuksi niin en ymmärrä.
Jos "piilosyömistä" tuli niin se koski tosiaan vain joitain päiviä. eikä silloinkaan menty varmaan yli 2500 kaloriin ku ranttaliksi pistin. Alkoholiakaan ei tullut otettua...
Pitänee vaan sitten kuitenkin kokeilla runsaskalorisempaa dieettiä, jos se säästöliekki niin paljon kerta voi määrätä. :) lähdenpä aloittelijoiden palstalle.

nuo laskurit on kyllä ihan erilaisia aina :D toiset antaa peruskulutukseks kolme tonnia, toiset antaa sen kolme tonnia liikunnan kanssa...
Kyllä mä TIEDÄN että se mitä söin oli liian vähän hyvään laihduttamiseen, mutta jotenkin se vaan on helpompi vetää melkein ilman ruokaa ku sillä kultasella keskitiellä jolla laihtus tehokkaimmin ja kunto pysyis. Pelkään jotenkin että jos syön dieetille "sopivaa" määrää niin se karkaa käsistä sinne yläkanttiin taas.

päivitettäköön vielä tänne että juu, kalorien puutteesta se oli kiinni. nyt kun nostin kalorit tuonne 2000 pintaan (hieman molemmin puolin) niin putoaa helposti puolikas kilo viikossa vaikken liiku läheskään samaa viikkotuntimäärää. :D eikä ole edes koskaan nälkä.
Ainakinpa tiedän ettei mun varmaan kannata mitään ketoja rueta säätämään, parhaiten toimii kunnon ruisleipä/puuro -mässäilyt, kun pysyy sitten vireys ihan eri tasolla. Luulin tietäväni laihduttamisesta jotain mutta kaipa sieltä aloittelijaosastolta tuli jotain tärkeää omaksuttua.

Kyllä minä osaan kalorit laskea :) ja muuten päivityksenä, heti kun tuo kuuri loppui ja aloin syödä enemmän, niin paino putosi SITTEN pari kiloa, eikä tullut ainakaan toistaiseksi takaisin. Säästöliekistä arvelinkin johtuvan ettei ainakaan PALJOA pudonnut, mutta se ettei yhtään loppujenlopuksi niin en ymmärrä.
Jos "piilosyömistä" tuli niin se koski tosiaan vain joitain päiviä. eikä silloinkaan menty varmaan yli 2500 kaloriin ku ranttaliksi pistin. Alkoholiakaan ei tullut otettua...
Pitänee vaan sitten kuitenkin kokeilla runsaskalorisempaa dieettiä, jos se säästöliekki niin paljon kerta voi määrätä. :) lähdenpä aloittelijoiden palstalle.

päivitettäköön vielä tänne että juu, kalorien puutteesta se oli kiinni. nyt kun nostin kalorit tuonne 2000 pintaan (hieman molemmin puolin) niin putoaa helposti puolikas kilo viikossa vaikken liiku läheskään samaa viikkotuntimäärää. :D eikä ole edes koskaan nälkä.
Ainakinpa tiedän ettei mun varmaan kannata mitään ketoja rueta säätämään, parhaiten toimii kunnon ruisleipä/puuro -mässäilyt, kun pysyy sitten vireys ihan eri tasolla. Luulin tietäväni laihduttamisesta jotain mutta kaipa sieltä aloittelijaosastolta tuli jotain tärkeää omaksuttua.
En kyllä silti usko, että ongelma olisi varsinaisesti ollut liian alhaisessa kalorimäärässä. Ei ne elimistö niin suurelle säästöliekille mene millään, että vähemmän syömällä laihtuisi vähemmän. Ja jos paino kerran ruoan määrän lisäämisen jälkeen paino humpsahti alas pari kiloa, niin eiköhän tuo silloin poistunut paino ollut nestettä. Ei se säästöliekin ikeestä pois pääseminen mitenkään kerralla voisi painoa tiputtaa.

Eli varmaankin käynyt niin, että noilla lahaisilla kaloreilla on jostain syystä kertynyt nestettä elimistöön. Liian vähän suolaa tai jotain muuta hivenainetta? Vai voiko vain liian alhaiset kalorit saada tuon aikaan?

niin en tarkoittanutkaan että se läskiä olisi se ensimmäinen painon äkillinen putoaminen... vaikka näköjään sain sen näyttämään siltä. :) joka tapauksessa nyt putoaa tasaiseen tahtiin.

Mulla ei läski lähde kirveelläkään, ja kyse ei voi olla pelkästä säästöliekistä koska minkäänlainen dieetti ei auta (1200kcal, 1500kcal, 2000kcal, 2500kcal ja ketogeeniset sun muut kokeiltu). Oon todella kurinalainen ihminen joten ei ole kyse siitä etten pysyis tarkasti dieetillä. En ole mikään jojolaihduttaja, mun kohdalla on kyse siitä ettei paino edes lähde laskemaan (no okei, olin viime vuonna 6kk n. -500kcal dieetillä ja kyllähän siinä 2kg lähti).

Kävin mittauttaan kilpirauhasarvot, ja oli hyvin alarajoilla tyroksiini, ei kuitenkaan (ainakaan vielä) diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoimintaa. Voiko alhaisilla, vielä juuri viitearvojen alarajoilla olevalla tytoksiiniarvolla olla jotain tekemistä tän ilmiön kanssa?

Ärsyttää kun ihmiset varmaan ajattelee meikäläisen nähdessään et "toi varmaan vetää jotain sipsejä joka päivä eikä ikinä liikuta eväänsäkään", vaikka mä olen aina ollu melkonen terveysintoilija :(

^acromion: mitattiinko sulta myös TSH eli tyroksiinin tuotantoa säätelevän hormonin pitoisuus? Jos se on koholla + tyroksiini (T4-V) on matala tai viitearvojen alarajoilla niin periaatteessa sulla voi olla kilpirauhasen subakuutti vajaatoiminta. Sitäkin voidaan lääkitä tyroksiinilla, jos on muuten hypotyreoosiin sopivia oireita tai TSH on reilusti koholla. Kuitenkaan lääkitys harvoin on tässä tilanteessa kovin ihmeitä tekevä ja useimmiten pitäydytäänkin seurantalinjalla ts. kontrolloidaan kilpirauhasarvot muutaman kk päästä ja katsotaan onko tila korjautunut itsestään.

Musta tuo painon putoamattomuus kuulostaa kyllä aika omituiselta. En jaksa uskoa, että vaikka tyroksiinipitoisuus oiskin vähän matala, niin sillä noin dramaattista vaikutusta yksinään on (koska ei ole kunnollista kr vajaatoimintaa). Kyllä se varmasti vaikuttaa, mutta täytyy kai siinä olla jotain muutakin:wtf:!

Ja ainiin: yleensä jos vain yksi kilppariarvo tutkitaan niin se on juurikin tuo TSH, joka siis ollessaan viitearvojen alarajalla ei ole merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta:).

Tulikohan riittävän epäselvästi...

^acromion: mitattiinko sulta myös TSH eli tyroksiinin tuotantoa säätelevän hormonin pitoisuus? Jos se on koholla + tyroksiini (T4-V) on matala tai viitearvojen alarajoilla niin periaatteessa sulla voi olla kilpirauhasen subakuutti vajaatoiminta. Sitäkin voidaan lääkitä tyroksiinilla, jos on muuten hypotyreoosiin sopivia oireita tai TSH on reilusti koholla. Kuitenkaan lääkitys harvoin on tässä tilanteessa kovin ihmeitä tekevä ja useimmiten pitäydytäänkin seurantalinjalla ts. kontrolloidaan kilpirauhasarvot muutaman kk päästä ja katsotaan onko tila korjautunut itsestään.

Musta tuo painon putoamattomuus kuulostaa kyllä aika omituiselta. En jaksa uskoa, että vaikka tyroksiinipitoisuus oiskin vähän matala, niin sillä noin dramaattista vaikutusta yksinään on (koska ei ole kunnollista kr vajaatoimintaa). Kyllä se varmasti vaikuttaa, mutta täytyy kai siinä olla jotain muutakin:wtf:!

Ja ainiin: yleensä jos vain yksi kilppariarvo tutkitaan niin se on juurikin tuo TSH, joka siis ollessaan viitearvojen alarajalla ei ole merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta:).

Tulikohan riittävän epäselvästi...

Kiitos selvennyksestä, siis kyllä mitattiin myös TSH ja oli muistaakseni jotain 2, eli ei koholla. Kysymykseni juuri koskikin tuota pelkkää tyroksiiniarvoa, eli tarkoittaako sen mataluus että aineenvaihdunta on hidas vaikkei kyseessä (ainakaan vielä) ole hypotyreoosi? (Eläin)lääketiedettä itsekin olen tässä parisen vuotta lukenut, mutta en kyllä vieläkään ole tyroksiinitasojen suhteen paljonkaan viisaampi. Tyroksiinin vaikutukset kehossa kun eivät ole mitenkään yksiselitteiset. Lähinnä kiinnostas tietää onko sellaisilla ihmisillä, joilla rasva ei lähde helposti, matalat tyroksiinitasot, vaikka TSH olisi normi ja täten hypotyreoosia ei ole diagnosoitu, ku noinhan näkyy perusverikokeista, vai pitääkö erikseen pyytää?. Eli onko normi-ihmisen tyroksiinin absoluuttiset arvot veressä suoraan verrannollisia henkilön aineenvaihduntanopeuteen?

Tosin mulla on useita hypotyreoosin oireita, mutta toisaalta ne ei ole mitenkään spesifisiä, vaan saattaa viitata johonkin muuhunkin ongelmaan.

Itse epäilen itselläni autoimmuunitaustaista tyreoidiittia, koska minulla on yksi autoimmuunisairaus, ja kilpparin vajaatoimintaa on runsaasti suvussa, ja lisäksi erilaisia autoimmuuni-tauteja. Aineenvaihduntataso oli vielä pari vuotta sitten melkoisen vilkkaalla tasolla (toisaalta kasvuikä vain pari vuotta sitten päättynyt..mene ja tiedä). Tämä on tottakai vain subjektiivinen näkökulma, mut siis karkkia saattoi mennä puoli kiloa joka päivä eikä näkyny missään ja sitten yhtäkkiä alkoi kertyä rasvaa vaikka ruokavalio oli paljon vähäkalorismpikin. Eli olen miettinyt, onko mahdollista että tyroksiinitaso on hiljalleen kilpparin tuhoutumisen vuoksi alkanut laskea korkealta tasolta (oletan että oli korkea vielä pari vuotta sitten) ja on nyt VIELÄ sillä tasolla että on viitearvojen rajoissa? Entäpä jos TSH ei ole vielä kerennyt reagoida tyroksiinin laskuun, koska tyroksiinin absoluuttinen arvo ei vielä ole erityisen matala? Eli tulevaisuudessa tyroksiinin edelleen laskiessa, TSH alkaisi kohota.

Lääkäri ei suoralta kädeltä teilannut tätä teoriaa, vaan pyysi tuleen uudestaan joskus, että katsotaan onko tyroksiini laskenut. Haluaisin mittauttaa verestä mahdolliset tyroideaan kohdistuvat vasta-aineet, niin saisi tuon autoimmuunityreoidiitin pois mielestä, jos siitä ei ole kyse. Tämä pitäisi vaan ilmeisesti hoitaa yksityisellä, sen verta vastahakoinen YTHS lääkäri oli tuota tekemään:jahas:

Pitäs varmaan olla iloinen että mulla on tehokas selviytymiskeino jos ruoka loppuu kesken. Olisin tasan tarkkaan viimeinen elossa tässä maailmassa tällä rasvanpolttotahdilla:D:(

Mulla on kanssa ihan sama juttu että paino ei vaan putoa vaikka mitä tekis. Nyt oon kuukauden vetäny tonnin miinuskaloreilla (cheattipäiviä olen pitänyt väh kerran viikossa) mutta painossa ei oo tapahtunut mitään muutosta.

Ehkä se on nimenomaan tuo cheattipäivä vähintään kerran viikossa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom