raskautumisvaikeuksia

Kokemuksia ja vertaistukea haluaisin kuulla

Onko kellään lasta yrittävällä ollut vaikeuksia? Onko mahdollisesti liian kovilla treeneillä/dieteeillä/ruualla ollut OMASTA mielestä vaikutusta asiaan?

Itselläni parin vuoden ajan ylläpidetty äärimmäisen tiukka fysiikka (tyyliä balettitanssija eli vähärasvainen, jäntevästi lihaksikas ja hyvin hoikka) aiheutti näillä näkymin lopullisen lapsettomuuden. Usein on niin, että rankan kestävyysurheilun (sisältäen tiukan ja niukan ruokavalion) aiheuttama hormonitoiminnan "jäätyminen" lakkaa, kun treenit kevenee, paino nousee ja rasvaprosentti kasvaa. Eli keho ja aivolisäke palautuu. Itselläni näin ei käynyt kaikista palautustoimenpiteistä huolimatta. Kolme vuotta leppoistamista, normimitoissa elämistä - ei vaikutusta. Lääkärien mukaan tällainenkin siis ihan mahdollista jos tarpeeksi pitkälle rasitettu kehoa ja mieltä. Eli kannattaa miettiä, minkä hinnan on valmis maksamaan unelmavartalosta, jos siis tähtää todella kireään lopputulokseen.
Mitään anoreksiaa en potenut, vain siis todella tiukkaa elämää. Ei flunssia, tulehduksia tms. rasitusvaivoja, ainoana ilmiönä hormonitoiminnan jämähtäminen. Ja kun sitä lähdin palauttelemaan, niin osoittautui että se ei niin vaan aina onnistukaan.

Minulle kävi juuri noin. Tiesin riskin, mutta kun kroppa näytti upealta, kunto oli loistava ja terveenä pysyin kuukautishäriöitä lukuunottamatta uskoin että sinänsä urheilijoille tavallinen tila korjautuisi kun muodot pehmenee ja treenit vähenee. Tosiaan kolme vuotta normaaleissa mitoissa hedelmällisyyttä ajatellen, treenaaminen ihan peruskuntoilijan maltilla ja lääketieteellisesti terve keho kaikin puolin. Mutta aivolisäke ei anna oikeita signaaleja ja lisääntymiskyky pysyy jäässä. Mitään lääkehoitoa ei ole. Luonnollinen raskautuminen ei ole mahdollinen ja kolmenkympin raja kun on tullu iässä vastaan niin todennäköisyys tilanteen korjaantumiseksi pienenee aina vaan. Lapsettomuushoitojen tie ei varsinaisesti houkuttele. Tiedän että olen itse aiheuttanut keholleni tämän. Eli todellakin: mieti mitä olet valmis riskeeraamaan. Huolesi on aiheellinen. Tämä ei ole kirjanoppineen teoreettinen varoitus vaan tosielämästä opittu karu totuus.

Superbao, saako kysyä mitkä olivat mittasi? Paljonko ja miten treenasit? Entä ruokavalio? Olisi mielenkiintoista kuulla tilanteestasi tarkemmin. Oletko saanut hormonikorvaushoitoa tuohon? Siitähän saa estrogeenia ja keltarauhashormonia.

- - - Updated - - -

siis hormonikorvaushoidostahan saa estrogeenia ja keltarauhashormonia

Täytyy päivittää tilannetta, nähtävästi kovankin ressin ja hormoniheittojen jälkeen raskautuminen onnistuu, kaksi viivaa ilmestyi mittariin.

Kauanko fightmary yrititte raskautta? Mielenkiintoinen keskustelu ja itselle ajankohtainen. Olen nuorena sairastanut anoreksian yhtä aikaa kovan kilpaurheiluharjoittelun kanssa ja lääkärit ovat aina sanoneet, ettei pitäisi myöhemmin vaikuttaa raskautumiseen. Nyt raskautta yritettäessä vähän mietityttää, onko sitä itse pilannut mahdollisuutensa, kun nuorempana urheilu oli omaa terveyttä tärkeämpää.

Lähes vuoden. Minulla lisäksi kilpparin kanssa häikkää, mikä osaltaan vaikuttaa. Kkierto on ollut tosi epäsäännöllinen. Meidät taisi pelastaa ovulaatiotikut.

Toki "tein töitä" raskauden eteen. Annoin itselleni aikaa levätä, ei hullun pitkiä aeroobisia reenejä ja söin enemmän ja pyrin syömään etenkin rasvaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom