Raskaudenaikainen ruokavalio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heetu
  • Aloitettu Aloitettu
Miten te punttiäidit olette muuttaneet ruokavaliota raskauden aikana, oletteko jättäneet esim. lisäravinteet ja muut keinotekoiset jutut pois ja panostaneet luomuruokaan ym? Täällä kun tuntuu aika ravintotietoista porukkaa olevan, niin onko kellään tietoa, kuinka paljon oikeasti odottavan äidin nauttima ruoka vaikuttaa kasvavaan sikiöön? Voiko esim. protskun liiallisesta saannista tai roskaruuasta olla haittaa? Viralliset suositukset kun taitaa vaan olla et "normaali terveellinen ruokavalio" ja joitakin yksittäisiä kiellettyjä ruoka-aineita. Asia ei itselle ole ajankohtainen, mutta tuttavapiirissä kun mahakkaita on ja näyttävät aika surutta pistelevän roskaruokaa yms, mutta sitten välttävät esim. maksapihvejä, kun maksa on kielletty.

Ihan samat eväät on terveellisiä raskaana ollessa kuin muulloinkin. Itse välttelen tavallistakin tarkemmin lisäaineita ja erityisesti makeutusaineita. Yritän syödä karpisti, mutta en oo kovin hyvä karppaaja. Herkkujakin syön, mutta yritän pitää kohtuuden, vaikka mielitekoja on tavallista enemmän. Syitä välttää roskaruokaa on mun mielestä ilman raskauttakin ihan tarpeeksi, mutta tietysti raskaana ollessa on vastuussa toisestakin ihmisestä. Jos vaikka parin viikon välein käy mäkkärillä, niin tuskin se sikiö siitä kärsii yhtään. Itselle saattaa tulla huono olo. Maksaa en syö muutenkaan koskaan, mutta en oo vältellyt esim. graavilohta tai homejuustoja. Voi sen listerian tai miljoona muutakin pöpöä saada melkein mistä vaan. Kahvia oon juonut jonkin verran, mutta pidän kohtuuden mielessä. Alkoholia en tietenkään käytä, paitsi että kaksi kertaa raskauden aikana oon juonut yhden pienen saunaoluen. Vappuna join puoli lasia skumppaa.

Palkkareita tai muita lisäravinteita en oo käyttänyt, koska uskon, että raskaana ollessa on tavallista tärkeämpää pitää ruoka mahdollisimman luonnollisena.

Minäkään en mikään ruokanipo ollut. Tuli maistettua joskus alkoholiakin (tyyliin kulaus siideriä). Melkeen alusta asti söin reseptinärästyslääkettä ja allergialääkettä päivittäin. Maksalaatikkoakin söin, kun sitä oli koulussa ruokana. Kohtuus kaikessa. Niin se vaan on. Ei jaksanut stressata mistään sen kummemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom