Kuinka helposta toi rasitusmurtuma voi tulla? Olen nyt reissaamassa pitkin Eurooppaa, lähdin matkalle 20. marraskuuta ja jo joskus 25. päivä oli toinen nilkka kipeä, seuraavana päivänä sitten vaihteeksi toinen ja 27. päivä olikin jo molemmat todella kipeät. Olin siinä vaiheessa tollaista 15-16 kilon painoista rinkkaa raahannut yhteensä noin 15 kilometriä (tosin kolmessa erässä eli noin 5 kilometrin matkoja kerrallaan), joista viimeisen reissun juuri tuolloin 27. päivä kun sattui jo molempiin nilkkoihin. Tossa vaiheessa molemmat nilkat oli turvoksissa, jäykät, mustelmilla ja rutisi liikutettaessa.
Seuraavana päivänä kävelin vähän ja sitä seuraavana taas useamman tunnin (ilman rinkkaa tässä vaiheessa), silloin jalat kyllä tuntui tosi väsyneiltä mutta niihin ei koskenut jos varovasti käveli eikä esim. pyöritellyt nilkkoja.
Nyt eilisen yritin ottaa rauhallisesti ja tänäänkin olen koko päivän ollut hostellilla, mitä nyt aamulla piti taas kilometrin-parin verran kävellä bussiasemalta rinkan kanssa tänne. Turvotus on aika lailla häipynyt eikä nilkat ole enää niin kirjavat mustelmista, mutta jotenkin vähän epätasaiselta toi pinta tuntuu. Nilkat ei ole myöskään enää niin jäykät, mutta ei ne kuitenkaan liiku sujuvasti jos niitä yrittää pyörittää vaan tollasta natinaa niissä vieläkin on ja kävellessäkin tuntee ettei ne ihan normaalit ole, vaikkei kipua olekaan.
Osaako kukaan sanoa kuinka paljon näillä viitsii kävellä, uskaltaako talsia niin kauan kun mitään kipua ei tunnu vai pitäisikö olla kokonaan levossa? Ihmetyttää vaan, että voiko rasitusmurtuma tulla alle viikossa, koska olen kuitenkin tottunut kävelemään useitakin tunteja päivässä. Nyt kyllä tuli käveltyä kuuttakin tuntia per päivä, mutta jossain rasitusmurtumaa käsittelevässä artikkelissa väitettiin että tarvittaisiin kuukauden mittainen rasitus ennen kun murtuma edes tulisi.
Tiedän kyllä että netin kautta on vähän paha neuvoa, mutta jos joku osaisi edes jotain sanoa, lääkäriin en täällä viitsisi lähteä ja Suomeen olen palaamassa vasta lähes 3 viikon kuluttua. Ihan koko loppumatkaa ei viitsisi hostelleillakaan istuskella, mutta toisaalta en mä näitä jalkojani pahempaankaan kuntoon halua.