Rappusten juoksu?

Ikä
44
Käyn juoksemassa rappusia (pispalan näkötorni) kerran viikossa. Rappusia on 126kpl. Juoksen ne aina ylös täysilla ja tulen alas ja hengähdän noin minuutin niin, että hengitys on tasaantunut. Juoksen ne yhteensä noin 15 kertaa, aikaa koko reeniin menee noin 45-60min.

Osaako kunkaan neuvoa onko tämä hyvä systeemi ja kuinka monta kertaa niitä kannattaisi juosta?

Harrastan normaalisti kamppailuurheilua 4-6 kertaa viikossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tavoitteet on rappusten juoksussa, tuo on ihan jees perustreeniä. Kannattaisi varmaan vähän vaihtelua hakea harjoitteluun: välillä juoksee kovaa, välillä hiljaa, joskus harppoa useampi porras kerralla tai nousta sivuttain.

Treenatko johonkin tiettyyn rappukisaan vai muutenko vaan niitä rappuja vetelet?

Hiukan ehkä :offtopic: mutta siitä siis ilmeisesti selviää hengissä..... ;)
mäki olen kerta viikkoon niissä rampannut, mutten todellakaan koko rappuja, sen verran että n. 30 sekunnin spurtteja tehny 20 minsaa kesken aamulenkin. Se ainakin mun mielestä on aika mukavaa ja vaihtelua. Lauantai aamuna olis jälleen edessä...pitäsköhän koittaa miten mun käy koko rappujen kanssa..

Porrastaa porrastaa

future114 sanoi:
Käyn juoksemassa rappusia (pispalan näkötorni) kerran viikossa. Rappusia on 126kpl. Juoksen ne aina ylös täysilla ja tulen alas ja hengähdän noin minuutin niin, että hengitys on tasaantunut. Juoksen ne yhteensä noin 15 kertaa, aikaa koko reeniin menee noin 45-60min.

Osaako kunkaan neuvoa onko tämä hyvä systeemi ja kuinka monta kertaa niitä kannattaisi juosta?

Harrastan normaalisti kamppailuurheilua 4-6 kertaa viikossa.

Tarkennuksena siis Pispalan portaissa vai Pyynikin näkötornin portaissa?
Jos hakee kesto-ominaisuuksia niin pitkään ja rauhallisesti. Kamppailu-urheiluun sopii hyvin kertomasi nopea ja tehokas harjoitus, jos olet ko. lajin kilpailija kannattaa miettiä millaista harjoitusta lajisi tarvitsee. Lajianalyysistä nousee esiin kehitettävät ominaisuudet. Kamppailulajeissakin on niin monenlaista: paini ja judo esim. vaativat aivan toisen laista pohjaa kun karate.
Kuntourheilijana ja harrastajana ei ole väli kuinka niitä portaita tarpoo, kunhan itsestä tuntuu mukavalta.

Hyvä treenipaikka kuitenki tuo portaikko on!

Juokse pyynikin näkötornin portaita.
Reenaan lukkopainia ja vapaaottelua.
Tarkoitus noissa portaissa olis saada kunto nouseen ja räjähtävää voimaa jalkoihin, mutta kuitenkaan masaa lisäämättä.

Voisiko joku antaa vinkejä mitä muita hyviä harjotuksia on olemassa?

Ei tolla menetelmällä kyllä räjähtävyyttä tule. Puhutaan enemmän nopeuskestävyydestä.

Kauanko yksi veto kestää??? Toi kuulostaa aika hullulta, että täysillä ylös minuutin palautus ja uudestaan!!!

Itse olen juossut kerran pispalan portaita ja vedettiin jotain 80% vetoja 2x3x n. 25 sekkaa, jollain 5 minuutin palauksilla ja 8 minuutin sarjapalautuksella. Noi suht rauhalliset 80%:kin vedot veti yllättävän hapoille. Siinä valossa noi sun vedot kuulostaa ihan hulluilta :thumbs:

Noo enpä oikeen tiedä kyllä tällä menetelmälläkin on kunto noussut nopeasti.
Voimaa on tullut lisää ihan hyvin mutta räjähtävyydestä en osaa vielä sanoa mitään.

Tarkkaa aikaa en osaa sanoa ja sehän heittelee alku ja loppureenien välillä aika paljon,
mutta aina yritä mennä täysillä.

Vähän :offtopic: mutta...

Rocky-leffassa Syltty juoksi Philadelphian taidemuseon portaita, joista on tullut sittemmin tajuton turistirysä. Siellä käy vieläkin niin turisteja kuin hölkkäilijöitäkin treenaamassa ja monia yhdistää sama asia. Kun portaat päästään ylön, nousevat myös kädet ylös ja alkavat samat rocky-tuuletukset kuin leffassakin.

Rupesi vaan naurattamaan kun katsoin telkasta juttua tuosta.

Rappusissa voi myös vallan mainiosti tehdä kovia treenejä, esim. erilaisilla loikilla, kantamalla kaveria reppuselässä ja tietysti kyykkykävelemällä. Kunnon rappussession jälkeen jaloissa kyllä tuntuu!

Taisit vastata tähän kun nostin, poistin kuitenkin mun viestin kun katoin että tossa täyttömäki-threadissa puhuttiin aika paljon aiheesta.

No nyt kun tää on ylhäällä niin kysytään että onko helsigistä hyviä porrasvinkkejä?
Onko tuomiokirkolla tai eduskuntatalolla käyty rockyilemassa?
Ajattelin alkaa kokeilemaan porrastreenejä kun ei pysty oikeen tekemään mitään normi jalkatreenejä, ja tosiaan reisiin on saanu ihan mukavaa tuntumaa rappusia loikkimalla.

Taisit vastata tähän kun nostin, poistin kuitenkin mun viestin kun katoin että tossa täyttömäki-threadissa puhuttiin aika paljon aiheesta.

No nyt kun tää on ylhäällä niin kysytään että onko helsigistä hyviä porrasvinkkejä?
Onko tuomiokirkolla tai eduskuntatalolla käyty rockyilemassa?
Ajattelin alkaa kokeilemaan porrastreenejä kun ei pysty oikeen tekemään mitään normi jalkatreenejä, ja tosiaan reisiin on saanu ihan mukavaa tuntumaa rappusia loikkimalla.

Malminkartanon täyttömäki on tietysti yksi vaihtoehto, mutta en tiedä kuinka moni käy Senaatintorilla rappuja loikkimassa. Töölön kisahallilla olen käynyt rappuja kyykkykävelemässä, vaikka ne rappuset eivät tietenkään mitkään jyrkät ja pitkät olekaan.

Miehän en mikään asiantuntija ole, mutta kun tässä kaipailtiin edellä jotain treenivinkkejä niin voisin heittää oman settini tähän. Eli Espoon kivenlahden amfirappusia olen juossut - about 200 porrasta + välitasot.
Ensin juoksen 5 vetoa, joiden aikana vedän rappuset täysillä (mahd. nopeasti) jokaiselle rappuselle astuen.
Sitten yhdellä jalalla ylös. (1 veto per. jalka); tällöin hypin yleensä joka toiselle tai kolmannelle rappuselle.
Lopuksi 1 veto tasajalkahyppyjä joka kolmannelle-neljännelle rappuselle.

Lepään jokaisen vedon jälkeen rappusten yläpäässä n. 5min ja venytellen samalla. Sitten kävelen alas ja lepään vielä minuutin, jonka jälkeen aloitan seuraavan vedon. Tuossa saa jo hikoilla hieman, mutta koen, että tuollainen kovatempoinen treeni on välillä ihan tervetullut pitkien hölkkälenkkien lisäks :whip:

ps. toivottavasti en selittäny liian monimutkaisesti :D

Jos pispalassa päin käyt juokseen niin kannattaa testata seudun kuninkuusmatka eli vallikadulta pispalanharjulle nousevat portaat. ne on pisimmät portaat sielläpäin! Kerran kun vetäset ylös asti niin voin taata että hapottaa vietävästi. ja jos rikot meikän rekordin 49.8sek niin tarjoon vaikka korin kaljaa:thumbs:virallinen ennätys on just tossa sub50 tuntumassa noissa portaissa.. joku prkl on menny viel pari kymmenystä kovempaa:D

Millaset rapputreenit kehittävät juurkin sitä räjähtävyyttä?
Semmosta ois hakusessa kun tota kestävyyttä(kö?) tulee jo ihan tarpeeks duunin puolesta (täysiä rappuja ylös (3-5kerrosta/rappu) ja niin nopeasti alas ettei jaloissa sekoa/kaadu.. heh, haluaa mahdollisimman nopeasti kotiin :D...). Et jos noita rundeja vois varioida räjähtävyyttä kehittäviks enemmän, tai sitten ottaa ihan erikseen joku rapputreeni jossa sitä sais harjoitettua. Neuvoja?

Millaset rapputreenit kehittävät juurkin sitä räjähtävyyttä?
Semmosta ois hakusessa kun tota kestävyyttä(kö?) tulee jo ihan tarpeeks duunin puolesta (täysiä rappuja ylös (3-5kerrosta/rappu) ja niin nopeasti alas ettei jaloissa sekoa/kaadu.. heh, haluaa mahdollisimman nopeasti kotiin :D...). Et jos noita rundeja vois varioida räjähtävyyttä kehittäviks enemmän, tai sitten ottaa ihan erikseen joku rapputreeni jossa sitä sais harjoitettua. Neuvoja?

Ite oon paljonkin joskus rappuja juossut, ja itse en lähtis räjähtävää voimaa hakemaan rappusista. Niitä on ainakin omasta mielestäni todella vaikea (jossei mahdoton) juosta maximinopeudella. Räjähtävää voimaa ois hyvä harjotella lyhyillä spurteilla vaikka ylämäkeen. Myös erilaiset loikkaharjoitukset ovat hyviä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom