Ranteen murtuma, käden kuntoutus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Righer
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ranteeni murtui kolmisen viikkoa sitten, ja sain eilen käteen pienemmän kipsin. Huomasin että vasen käsi on surkastunut aika lailla, ja vielä tän käden pitäis olla kipsissä kaks viikkoa. Voimaa ei juurikaan ole kämmenessä tai puristuksessa ainakaan vielä. Miten tästä pitäisi lähteä treenaamaan parin viikon päästä ettei käsien välinen voima/kokoero kasvaisi enempää? Jätänkö kokonaan oikean käden treenaamisen hetkeksi ja keskityn vasempaan, vai treenaanko molempia, mutta vasenta "kovempaa"?

Miten te lähtisitte kuntouttamaan tuota kättä, ja vaikka tuskin täällä lääkäreitä on niin kysyn voiko kädellä alkaa painamaan täysillä heti kipsin pois saatuaan? Kädessä on kyllä myös kaksi metallista tuki piikkiä luussa kiinni vielä jotka revitään samalla kun kipsi otetaan pois, mutta onko täällä ihmisillä kokemuksia murtumista? :wtf:

samoja ajatuksia

Isellä oikean käden rystynen korjattu parilla piikillä. Olen kevyttä jalkatreeniä tehnyt sekä vatsat/alaselkää. Kysymys kuuluu: voinko seuraavan muutaman viikon ajan treenata vain tervettä vasenta kättäni, jolloin oikean parannuttua minulla olisi selvä ero käsien kunnossa?? Aiheuttaako ongelmia myöhemmin?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan.

Itsellä murtui oikean käden ranne joskus puolitoista vuotta sitten ja se kipsattii about kuukaudeks. En kyllä suosittelisi välitöntä treenaamisen aloittamista poiston jälkeen, koska voipi aika äkäsee napsahtaa uudestaan poikki. Ainakin itselläni rannetta liikuttaessa kuului hirveää rutinaa vielä monen kuukauden ajan. Kannattaa antaa parantua vielä pari viikkoa ihan rauhassa ja kuntouttaa lääkärin antamilla ohjeilla, koska on olemassa riski, että se murtunut jäsen ei välttämättä parantuisi täydellisesti. Riippuu tietenkin tapauksesta, mutta itse en treenannut yli kuukauteen kipsin poistonkaan jälkeen, tuntui leukoja tehdessä, että ei ranne kestä millään roikkumista...

Sitten kun pystyy kovempaa treenamaan, niin kannattaa aloittaa sen heikomman käden ehdoilla. Kyllä sen voimaeron pitäs suht nopeesti tasautua. :) Paranemisia. :thumbs:

Itselläkin on kokemusta ranteen murtumisesta vuosia sitten. Suosittelen sähkökäyttöisten treenauslaitteiden käyttöä. Itse tilasin tv-shopista sellaisen perhostrainerin. Pyysin kipsiin yläosaan tilaa (siellä ei tarvita kuin luun tuki) ja käytin päivittäin tuota traineria kädessä. Voin sanoa että oli tosi järkevä veto, vaikka hävettää myöntää että on perhostraineriä käyttänyt. :)

Lopputulos oli varsin hyvä, eikä kädestä lähtenyt paljoa lihaa pois. Ennen kaikkea, käsi oli valmis normi treeniin suhteellisen nopeasti (kunhan muistaa ottaa silti varovasti, ettei luulle tapahdu mitään).

Back
Ylös Bottom