Ranska, mitä muuta kuin Pariisi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToLoPPa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hyvä kysymys. ja mitä nähtävää olisi erityisesti normandiassa ja bretagnessa? kiinnostaisi lähteä katsomaan maihinnousun paikkoja jne, mutta kun ei oikein tiedä mistä aloittaa ja minne lopettaa ja mitä ei saa missata jne.

Bretagnen nähtävyydet menee jotenkin näin: Rennes(pääkaupunki), Vitré, Saint-Malo, Brest, Merlinin taikametsä, "Kelttiset" kivet, Mont-St-Michel. Ei niitä paljoa ole, kun ei ole paljoa nähtävää. Maisemat korvaavat kuitenkin aika paljon. Esim. rannikko Brestin ylä- ja alapuolella on oikein romanttista. Sielu lepää, kun saa katsella makeeta rantaviivaa ja Atlanttia.

Rennes on hieno kaupunki, ihan siitä syystä, että asuin siellä vuoden päivät. Rue de la Soif (Janoisen katu) tuli jokseenkin tutuksi. Ei kaupungissa ole suuria nähtävyyksiä mutta Bretagnen reissu on hyvä aloittaa sieltä. Pariisista Rennesiin TGVllä puksuttaa 4h. Vitré on taas keski-aikainen kaupunki siinä Rennesin vieressä. Itse en ole käynyt mutta kuulemma hienoa arkkitehtuuria löytyy. Merlinin taikametsä oli aika pettymys. Kaikki ketkä tietävät Miekka Kivessä-tarinan, tuntisivat samoin kuin minä, kun paikalle pääsisivät. Itselle tuli 'Onks tää nyt tässä'-fiilis. Itse kivikin oli säälittävä.

Saint-Malo on kiva ranskalainen turistikaupunki, rantalomapaikka. Paljon brittejä asustaa/suunnistaa tuonne. Laskuveden aikaan voi rannalta kävellä 500m mereen ilman, että vesi tulisi nilkkoja ylemmäs. Mont-St-Michel vanha luostari puskee keski-aikaista julmuutta rintaan, kun sen ekaksi näkee. Massiivinen laitos keskellä merta on nykyään turismille omistettu mutta se on ehkä vakuuttavin paikka missä kävin Bretagnessa. Rennesistä sinne ajaa 1,5h.

Carnacissä ovat "Kelttiset" kivet eli megaliitit. Paikallinen Stonehenge on siis kyseessä. Itse en osaa selittää asiasta sen enempää mutta katso täältä

Brestistä en osaa sanoa juurikaan mitään, kun en kaupungissä käynyt. Cap Fréhel on kuitenkin on siellä Mont-St-Michelin vieressä mun muistoissani. Rannikko St.Malosta Brestiin on vaan niin makeeta.

Kuitenkin, kun asun tällä hetkellä täällä Geneven vieressä, tulisin ilman muuta etelä-Ranskaan. Lyon alaspäin Rivieralle tsekkaamaan Monaco, Nizza, Cannes, Toulun, Marseille. Täällä ihmisen sielu oikeasti lepää. Tietysti olettain, että pitää lämpimästä ja kauniista maisemista. Koko ranniiko Italian Genoasta Espanjan rajalle Perpignaniin on henkilökohtaisesti mun lempialuetta Euroopassa. Siinä pätkällä on kaikki mitä mä haluan elinpaikaltani.

Nizza on oikein mukava rantakaupunki. Cannes on aika kuollut Nizzaan verrattuna. Monaco on hieno, mutta aika tyyris.

Lyon

Hei,

Olen itse menossa Lyoniin ensi kuussa viikoksi tapaamaan ystävääni joka tekee ERASMUS:ta siellä. Hänen mukaansa se on todella kaunis paikka. Itse en tiedä vielä paljoa, mutta olen yrittänyt ottaa selvää ja googlettanut Lyonin monta kertaa. Löysin yhden mielenkiintoisen ja sopivan lyhyen artikkelin Lyonista. Se on valitettavasti englanniksi, mutta jos kiinnostaa yhtään niin kannattaa vilasta!!

Lyon artikkeli

Voi, en jaksa oottaa että pääsen matkaan!! Voin kertoa sitten jälkeenpäin lisää!

Itse olen kotoisin Carcassonnesta, se on lähelä Toulouse, etelässä, sen aluen nimi on Languedoc. Se on entinen kataarien alue, ja alueella monet kataari-linnat, kuten esim. Montsegur, jokä on lähellä Ariege, ja siellä oli 16.3. 1244 poltettu elävänä 255 kataarit. Sitten Peyrepertuse, Queribus, Minerve, Lagrasse..koko alue oli kataarien alue 12.-13.luvulla. Suomessa asun 9 vuotta, mutta kaipaan niitä paikkoja etelä Ranskassa ja toivon että taas pääseen matkustamaan.

Chamonix, modernin alppinismin kehto.

Nizza on oikein mukava rantakaupunki. Cannes on aika kuollut Nizzaan verrattuna. Monaco on hieno, mutta aika tyyris.

Oltiin kaverin kanssa viime vuonna viikko Nizzassa ja oli aivan ihana paikka (Ranska yleensäkin on ihana <3 ) Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka!

Komppailen myös tota Nizzaa. Olin reppureissaamassa viime kesänä ja tuli käytyä Pariisit ja Nizzat läpi. Nizza on aivan loistava paikka, hotelleja lähellä rantaa, keskustan oppii nopeasti mukavia baareja ja ravintoloita. Myös ruokakauppoja löytyy, joka oli melkoinen yllätys. Hintatasokaan ei ketään aja kuoliaaksi. *** tähden hotellissa ollessamme yö taisi maksaa sen 20e/naama. Baarioluet Suomen hintatasoa, mutta kaupassa roimasti halvempaa.

Itse asuin Ranskassa pari vuotta. Pariisi on mielestäni turhin paikka koko maassa - ja vähiten ranskalainen. Suosittelen Lounais-Ranskaa: Bordeaux, La Rochelle ja Pyreneiden vuoristot Espanjan rajalla ovat koko maan parasta antia. Viini on hyvää (ja halpaa!!). Lisäksi ihmiset ovat mukavampia turisteille kuin pariisilaiset, jotka näkevät heitä päivittäin enemmän kuin itse pariisilaisia. Ranskassa lomaillessa kannattaa huomioida se, että kaupat ovat usein kiinni ja pienemmissä kaupoissa voi harvoin maksaa kortilla pienimpiä ostoksia. Kannattaa opetella pari sanaa ranskaa, harva puhuu enkkua ja arvostaa yritystäsi!

Jos haluat tietää tarkemmin jostain, niin n'hesitez pas!

Joo paskaa keliä tuppaakin pohjoiseen. Mennään nyt sitten Lyoniin ja siitä sitten välimerelle uimaan. Jatkellaan varmaan siitä sitten Bordeauxin suuntaan.

Oradour-sur-Glane voisi olla kiinnostava paikka. Itse en ole käynyt mutta kuvien ja tietojen perusteella varmasti näkemisen arvoinen. Ranskalaiset jättivät SS-joukkojen tuhoaman kylän hylätyksi ja rakensivat uuden viereen. Hylätty kylä on ollut muistomerkkinä siitä lähtien.

Ranskan Alpeilla autoilessa on todella serpentiinisiä vuoristoteitä. Ihan mukavat ajotiet ja maisemat suomalaisten soiden ja pusikoiden jälkeen. Kun olin tuolla, niin heitettiin autolla reissu Pariisista Lyonin kautta Grenobleen ja sieltä vuoristoteitä pitkin Väimerelle. Lyonissa ei tosin pysähdytty. Olikohan n.1000km tuo sivu. Pariisi-Lyon tosin meni hetkessä, kun motaria koko matka.

Ja Cote d'Azur on muutakin kuin Nizza ja Saint-Tropez. Sieltä löytyy muitakin kivoja kaupunkeja sekä rantoja. Antibes, Juan-les-Pins ja Grasse eli "saippuakaupunki." Todellakin ilmassa tuoksuu hajuvesi ja parfyymit. Autolla voi hurauttaa myös Italian puolelle, aivan rajan pinnassa on Ventimiglia ja hiukan kauempana San Remo. Omanlainen kulttuuri siis heti rajan takana.

Nizzasta pääsee lautalla Korsikaan, Calviin tai isompaan kaupunkiin Ajaccioon. Lauttamatka ei tosin ollut kovin edullinen ja kesti aika pitkään. Mutta ehkä osaava löytää tarjouksiakin. Korsikassa on huikeita rantoja, saaren rannat ovat todella kallioiset ja ystäväni mursi kätensä voimakkaassa aallokossa kallioon. Siitä tulikin seikkailu etsiessä hoitoa ja ennen kuin päästiin Suomeen. Korsikassa oli ruoka herkullista ja varmaankin niin tuoretta kuin voi saada, tämä jäi erityisesti mieleen. Korsikassa on vahva ja voimakas paikallisuus, jonka aistii ja näkee kaikessa. Varmaankin vastaavaa on juuri Lounais-Ranskassa lähellä Espanjaa, missä en ole itse käynyt. Ranskalaiset taitavat pitää Korsikaa ns.lomakohteena, mutta ei ole kuitenkaan sellainen turistirysä verrattuna Nizzaan.

Joo paskaa keliä tuppaakin pohjoiseen. Mennään nyt sitten Lyoniin ja siitä sitten välimerelle uimaan. Jatkellaan varmaan siitä sitten Bordeauxin suuntaan.

Jos Bordeauxiin menette niin käykää nyt ihmeessä siellä rannikolla (noin 60km Bordeauxista länteen), sieltä löytyy mm. kesäkaupunki Arcachon, jonka nurkilla on Dune du Pyla (ihana paikka) ja sitten Arcachonista 30km on kesäkaupunki Biscarrosse, joka on avomeren rantaa eli siellä on ihana kohina ja ihanat aallot.

Bassen d'Arcachonin eläintarha oli myöskin tosi kiva. Siellä myytiin eläimille tarjottavia popkorneja, joita lapset sai heitellä eläimille.

Mekin ollaan täällä reissattu lukuisia kertoja eikä ikinä olla käyty tuossa eläintarhassa.

Cazauxin tekojärvi on kiva paikka hengailla kauniina päivinä lasten kanssa. Järvessä on hiekkapohja niin on aika kiva.

Brestistä en osaa sanoa juurikaan mitään, kun en kaupungissä käynyt. Cap Fréhel on kuitenkin on siellä Mont-St-Michelin vieressä mun muistoissani. Rannikko St.Malosta Brestiin on vaan niin makeeta.
Kävin Brestissä viime syksynä. Itse kaupunki ei mielestäni ole erityisen kaunis. Vähän harmittaa kun ei ollut vuokra-autoa alla, niin ei voinut käydä kattelemassa rannikkoa kaupungin ulkopuolella. Linnoitus oli suhteellisen jykevän näköinen ja muutenkin kaupungin puolustus oli sitä luokkaa, ettei sinne olis viittiny vuotavalla soutuveneellä hyökätä. Laivastotukikohdossa oli aika reilusti aluksia parkissa.

Pastis oli kaupassa halpaa ku saippua, samoin viskit. Sorruin aloittelijamaiseen virheeseen ja yritin ostaa tuliaispulloa vasta lähtöä edeltävä iltana sen jälkeen ku myynti oli lopetettu. Hotellin vieressä oli irkkupubi, missä hyvä islay valikoima (ei tietenkään lähelläkään St Michaelin tasoa). Pitsat oli myös hyviä.

Chamonix, modernin alppinismin kehto.
Tämä pitää jokaisen alamäkipainotteisesta hiihdosta kiinnostuneen nähdä ainakin kerran elämän aikana. Ja vaikkei mäenlasku kiinnostaisi pätkääkään, maisemat kannattaa käydä katsomassa. Mont Blanc on lähietäisyydeltä katsottuna aika komia, samoin mäet ja jäätiköt siinä ympärillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom