Ranne kipeytyy jatkuvasti, myös peukalonlihas oireilee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli ongelmana on vasemman käden ranne. Ensimmäisellä kertaa ranne meni nyrkkeillessä, luultavasti lyödessä säkkiin. Kipu ei alkanut heti, mutta yöllä heräsin helvetinmoiseen särkyyn, aamulla lääkäriin ja kuvauksiin josko olisi murtunut. Eipä ollut. Lääkäri sanoi, että viikon päästä on taas kunnossa jos on esim venähtäny tj. Pidin viikon tauon, vedin illalla 15leukaa ja heräsin yöllä taas järkyttävään kipuun. 2pv päästä ei tuntunut enään kipua ja menin nyrkkeileen. Seuraavana päivänä käsi taas toimintakyvytön. Lääkärin diagnoosi oli "ota tosta buranaresepti" jonka pienen metelin saattelemana survoin hänen paperiroskakoriin. 5pv aikaa viime reeneistä jossa meni ja vieläkin on kipeä. Kipu kohdistuu lähinnä ranteen päälle ja ulkosyrjään.

Toinen vamma löytyy oikeenkäden peukalonlihaksesta, joka ilmottaa itsestään melkeimpä pelkästään punnertaessa, kättä joutuu vääntään ihme asentoon tehdessään etunojia. Lääkäri sanoi lihasvenähdystä, lihas on nyt ollut venähtänyt sitten 2v. Pitkälle on venynyt...

kuulostaa jännetuppitulehdukselta eikä se mihinkään lähde ellet hoida loppuun. Burana on tulehduskipulääke, joka kuurina vie pois tulehdusta ei pelkästään kipua.

Jännetuppitulehdus tod näk joo, buranaa mullekkin syöttivät, ei auttanut mitään, tänään sain kortisoonia suoraan tohon peukalonjuureen, pitäisi poistua tulehdus, sain samalla sitten ajan jollekkin noista vammoista/tulehduksista enemmän tietävälle kiropraktikolle ja katsoi mulle sit tollasen rannetuen mitä nyt sit käytän ku oon töissä.

Ranne vieläkin arka ja aristaa käytössä. Buranaa en ole syöny, kun menee pakki sekasin noista. 1mg para-tabseja syöny kivun lievitykseen, mutta tulehdustahan nuo eivät poista. Voisiko se olla tosiaan tuo jännetuppitulehdus kun lyömisestä tuli kipeäksi?
Esim. Leukoja pystyn tekemään, mutta punnertamaan en pysty, enkä myöskään työntää mitään.

No mulla tuli se kipeäksi tod näk leukojenvetämisestä, mut ei sitä tarkkaa syytä onnistuttu määrittelemään.. Vitustako noita tietää, rasituksesta se tulehdus kaiketi tulee.. Korjatkoon joku jos oon vääräs.

Mulla tässä ollut nyt 3kk jännetuppitulehdus, lääkkeet ei oo auttanu mut kylmä kyllä yllättävän hyvin, oon täs kahen vaiheil et koittasko kylmähoitaa tän loppuun vai hakisko sen kortisonipiikin kun en tiedä parantuuko tää nyt pelkällä kylmällä :/

3kk jälkeen oot vielä vailla tulosta paraneeko itsestään? :jahas:

3kk jälkeen oot vielä vailla tulosta paraneeko itsestään? :jahas:

Noh ehkä enemmän ton parantumattoman puolella, tiettyyn pisteeseen asti parantu ihan ok vauhtia sitten junnaili pitkään, mutta kylmähoito autto parantumisessa ihmeen hyvin, enkä oo kauaa tehnytkää. Jännetuppitulehdus voi olla hyvin hidas paraneen, mutta pitänee tilata aika ens viikon alkuun jos ei nyt viikonloppuna tapahdu ihmeparantumisia.

Täällä sama vika mutta molemmissa ranteissa vuorotellen. Tulehduksen sain pois molemmista ranteista noin viikossa pitämällä kättä jää ämpärissä 10min kerran päivässä ja vetämällä ibumaxia ~4-5 tabua päivässä. Ainoa että ranteet on aika vaikea saada pysymään kunnossa jos ne on kerran kunnolla tulehtuneet. Kerran nappaat kiinni jostain liian painavasta vähän huolimattomasti ja kivun tuntee samantien vaikka tulehdus ei uusiutuisikaan.

Mulla alko jouluna ranne kipeytyy jos sille varas painoo tai kanto jotai painavempaa, mut aattelin ettei se ollu mitään vakavempaa. Pelaan jääkiekkoo ja kävin joululoman aikana jonkun verran ulkojäillä laukomassa ja ensimmäiset vedot vihlo aina siihe ranteeseen ja monesti meinasin et lähen suoraa pois sieltä, mut jäin sinne kuitenkin laukomaan, ei ehkä mikää fiksuin valinta. Se kipu aina hävis kun oli jonku aikaa laukonut, mutta palasi kun olin jonkun aikaa ollut kotona. Meillä jatku sit reenit uuden vuoden jälkeen, eikä se ranne sillon ollut kovin kipee ja laukominen ei sattunut, mutta sitten reenien lopussa lauoin lämärin ja kipu ranteessa oli ihan helvetinmoinen. Sillä ei pystynyt mitään tekemään, en saanut luistimii ite jalasta ja kengännauhat vaan just ja just kiinni. Katoin sitä rannetta sit tarkemmin ja siin on tossa luun/jänteen kohalla patti, eli ilmeisesti jännetupentulehdus kun muutkin oireet sopivat tohon. Oon nyt viikon ajan sitä lepuuttanut, mutta vieläkin jos kantaa vaikka täyttä juomalasia niin alkaa vihlomaan. Se on varmaa tosi yksilöllistä et miten nopeesti se ranne paranee, mut musta tuntuu et tää ei kuitenkaan niin vakava oo et tartteis lääkärille mennä? Buranaa kun ottaa säännöllisesti niin luulis häviävän sillä?

Sit mietin tossa syytä mistä oon sen saanu, niin voisko se syy olla siinä kun aloin vähän aikaa sitten käyttämään jäykempää mailaa pelatessa? Ennen käytin paljon joustavampaa mailaa, mut mun mielestä vedot lähtee paremmin jäykällä joten vaihdoin siihen, niin jos se onkin sit liian jäykkä mulle ja sen takii tuli tuo jännetupentulehdus?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nostetaas tätä ketjua ylös. Nyt on ranne jo pidempään kipuillut, kipu tuntuu kämmenselän puolella ranteessa. Esimerkiksi punnertamaan ei pysty, eli siis ekstensoitu ranne sattuu ku painoa laittaa sille.

Noh huomasin, että ranteen ekstensoreista kai extensor carpi radialis brevis (voi olla myös longus) on kosketusarka n. 10cm matkalta alkaen n. 5cm kyynärpään alapuolelta ja jatkuu kyynärvarren puoleen väliin. Voisiko tämä olla rannekivun syy? Ja mikäköhän tossa lihaksessa voisi olla? Tulehtunut? Vai kenties jotain trigger-pisteitä lihas täynnä?

Olen koittanut lihasta hieroa auki, mutta vielä kipu ei ole ainakaan lähtenyt.

Onko jollekin tuttu tällä tavoin oireileva vammaranne?

Vetävissä myötäoteliikkeissä (mave jne) ei yleensä mitään ongelmaa. Vetävässä vastaotteessa (esim. ylätalja vastaote ja leuanvedon "helpompi versio") sen sijaan sattuu niin paljon, ettei mitenkään pysty esim. roikkumaan omalla painolla ja vetämään siitä senttiäkään ylöspäin.

Penkkauksessa tuntui aluksi enemmän mutta hetkeen ei ole rannetuen kanssa kipuja siinä ollut.

Vastaoteliikkeitä vältän pääosin, mutta v*ttumaisin ranneongelma on, kun pitää vapaapainoliikkeitä varten nostaa tanko telineeltä tai laittaa se takaisin, kun yleensä otan tangon telineeltä rinnallevedon yläasentoa vastaavaan asentoon eteeni ja lasken siitä alas. (Jos on parempia tyylejä tällaiselle alle 160cm vaahtosammuttimelle, niin saa vinkata!) Ihan tyhjänä siis tanko ottaa tuossa vaiheessa ranteisiin todella kurjasti ja vähän pelkään, että jossain vaiheessa en tällä tyylillä ainakaan tankoa enää alas/ylös saa.

Back
Ylös Bottom