• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Rakentaja, oletko tekemässä myyntiin vai itsellesi?

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tuolla "opi muiden raksamokista" ketjussa aihetta sivuttiin.

Omat ajatukset ovat olleet, että talo tehdään itselle asuttavaksi. Taas toisaalta jos asuntojen hinnat ei romahda lähimmän 2-3 vuoden aikana, niin voisi olla peliliike myydä 2 vuoden asumisen jälkeen ja tehdä toinen. Osaisi varmaan tehdä asiat paremmin ja tuolleen voisi saada lainamäärää painettua alaspäin.

Itse en todellakaan ole vielä tehnyt ratkaisuja mitenkään varmaksi. Alunperin on ajatus ollut, että tuo tehdään itselle asuttavaksi ja sillä selvä. Mutta ainakaan tuon pohjavaiheen jälkeen ei ole homma alkanut liikaa vituttamaan ja jos koko hommasta sitten lopulta jää mukava kuva, niin saattaa olla että vielä uuttakin rupeaa tekemään. Ainakin osaisi kaiken jo huomattavasti paremmin.

Taas toisaalta, ei kovin hääviä hommaa perheellisenä muuttaa vähän väliä asunnosta toiseen. Omakotitalosta kun muuttaa pois, pitäisi olla isohko varasto johon tunkea romut...tai sitten uskaltaa ostaa se uus tontti ja laittaa siihe talli jo pystyyn ja kamat sinne tai jotain. Tossa vaan isot riskit kun itsellä jää ainakin aika reipas velka päälle tähän nyt rakenteilla olevaan.

Oletteko muut tehneet jo jotain tarkempia suunnitelmia jopa tai miten on suunnitelmat matkan varrella muuttuneet?

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Mä rakennan niin vitun jönsesteriin etten koskaan saa omiani pois vaikka tekisin itse kaiken. Samapa toi, viihdyn täällä eikä tosta pahasti takkiin voi tulla. Voittoa on turha kuitenkaan havitella.
Muksut kun on koulunsa käyneet niin en kyllä täällä asu sekuntiakaan jos he lähtevät etelään. Sitten myyn kaiken ja ostan asunnon jostain Espanjasta tai Floridasta tai sitten asustelen 00100 -alueella ja dokailen ytimessä Miken kanssa.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Velkasoppa riippuu paljolti siitä, että miten kovasti sitä rahaa on jemmassa projektia varten. Mutta joo, tuo 00100 alueen kaksio on aika lähellä. Eikai tuollaisen rahoittaminen vaikka 100% velalla ole paha rasti jos tienaa 5000 euroa kuukaudessa tai jotain vastaavaa. Mutta meikäläisten palkoilla joku 200.000 velka on kyllä pallo jalassa. No itsellä on sijoitukset takaporttina, eli ei tuon kanssa kuseen joudu, mutta jos oma jatkuva kassavirta ei riitä esim. 5-6% korkotasolla kattamaan järkevää elämistä ja lainojen hoitoa, niin eroon tuollaisesta on hankkiuduttava.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Ja siis, eipä itsekään tähän lähdetty mikään eurojenkiilto silmissä, eikä ole siksi muuttunut. Toisaalta olen ääneen sanonut, että jos kämppien hinnat nousee vielä vaikka sen 3 vuotta tähän tahtiin, voi tuo houkutella ottamaan rahat ja juoksemaan. Senverran järkkyjä hintoja tässäkin kaupungissa uusista taloista maksetaan.

Taas toisaalta kun sai mieleisen tontin, niin ei sitä ihan helpolla raaski myydäkkään. No eipä tuota ratkaisua ole kiire tehdäkkään, se 2 vuotta nyt on kutenkin järkevää asua jokatapauksessa jos ei verotus ihan kokonaan muutu.

Meillä oli aika epäselvää rakentamisen aikana tehäänkö itelle vai myyntiin. Ajateltiin asua jonkin aikaa ja kattoa tilannetta. Minä ilmeisesti ajattelin enemmän että tässä ei loppuikää asuta, mutta eipä tuo ukko aukassu suutaan vasta kuin sitten kun olin hinta-arviota kyselemässä. Hän oli ajatellu jämähtää tuohon, ei kuitenkaan ajatellu mulle kertoa. No nyt olen saanut hänet taivuteltua ja tarkotus on nyt myydä 3 vuoden asumisen jälkeen ja muuttaa hetkeksi kolmioon johonki.Lisäksi ostaa sijoitusasunto myynnistä saaduilla voitoilla. Suunnitelmissa olis semmoista että ukko lukis rakennusinsinööriksi, jolloin ei tarvi päivätyöksi ite vasaraa heiluttaa. Sitten olis ajankohtaista seuraavan ja tod.näk lopullisen rakentaminen.

Hintaa täällä pohjosessa 1,5kerroksisen perinnetalon rakentamiselle tuli 150000. Ja tuosta luulis saavan realistisesti ainaki 195. Neliöitä 110 ja yläkertavaraus.

Samo

swahilipäällikkö
VIP
tässä vaiheessa rakenteilla on toinen talo ja itselle sitä ollaan nyt tekemässä. tosin jos tuosta läheltä kaavoitetaan yksi tie niin tilannehan saattaa olla ihan toinen =)

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Ohan tuossa toki se, että omakotitaloa ei varmaan kaupata ihan niin hätäisesti mitä normiasuntoja. Veikkaisin ostajien olevan ihan vitun tarkkoja kaikesta jos omaa taloa haluaa.
Ja tuossa olet sitten rakentajana ja myyjänä ihan oikeasti vastuussa aika pitkään eri jutuista. Eli parempi kun on sitten hommat tehty kunnolla, jottei tartte maksella remppoja vuosien jälkeen.