Raakapenkin heikkous ojentajat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fail
  • Aloitettu Aloitettu
Moro

Mun penkkiykköset ei jää koskaan kiinni loppuojennuksesta, jos tanko tulee 2/3 matkaa niin se menee loputkin. Tämän takia oon vasaroinu rintaa vaikka kuinka kauan, mutta kaikki tuntuu taistelevan tätä rinnan heikkoutta vastaan:

1. Mulla on kohtuu pienet ojentajat verrattuna rintaan, bodausaikoina kädet jäi vähän tekemättä
2. Heti kun teen kapeeta penkkiä niin normipenkki paranee
3. Extralevee penkki ei tunnu auttavan mitään
4. Kapeessa penkissä rinnalta lähtö on räjähtävä mutta tanko jää jumiin n. puoliväliin

Voiko heikkous olla ojentajat vaikka loppuojennus onkin noston vahvin osa?

Moro

Mun penkkiykköset ei jää koskaan kiinni loppuojennuksesta, jos tanko tulee 2/3 matkaa niin se menee loputkin. Tämän takia oon vasaroinu rintaa vaikka kuinka kauan, mutta kaikki tuntuu taistelevan tätä rinnan heikkoutta vastaan:

1. Mulla on kohtuu pienet ojentajat verrattuna rintaan, bodausaikoina kädet jäi vähän tekemättä
2. Heti kun teen kapeeta penkkiä niin normipenkki paranee
3. Extralevee penkki ei tunnu auttavan mitään
4. Kapeessa penkissä rinnalta lähtö on räjähtävä mutta tanko jää jumiin n. puoliväliin

Voiko heikkous olla ojentajat vaikka loppuojennus onkin noston vahvin osa?

Totta kai ne ojentajat toimivat kun nosto on loppuojennusta vailla.
Nostosi jää siihen vaiheeseen jossa kuormitus siirtyy rintalihaksilta ojentajille, joten kyllä tuntuisi että ojentajissa ja ehkä olkapäissä olisi puutteita.

kokeile treenata lattiapenkkiä niin saat sen loppuojennuksen kuntoon!

Edit. ei nyt ehkä pelkästään sillä mutta se nyt on yksi monista.

kokeile treenata lattiapenkkiä niin saat sen loppuojennuksen kuntoon!

Edit. ei nyt ehkä pelkästään sillä mutta se nyt on yksi monista.

Eiköhän kaveri kertonut postissaan että loppuojennus on vahva, mutta siirto rintalihaksista ojentajille on heikko lenkki.

tuohon en vastausta tiedä mutta voi olla myös tekniikka. Jos lavat on auki niin on helvetin vaikeaa työntää se sieltä rinnalta ylös (jos edes saa sinne)

Jos nosto juuttuu jonnekin sinne alkupäähän, niin mistä tietää onko ongelmana heikot olkapäät vai heikko rinta?

Luulisin että rinta, koska ensimmäiset 15 cm tulevat melko puhtaasti rinnalla olkapäät tulevat mukaan hiukan myöhemmin.
Itselläni on rinta vahvin osa ja nosto jää jonnekkin puolenvälin jälkeen, kun pitäisi ottaa olkapäät ja ojentajat mukaan kunnolla.

Vittu nyt :D Nostossa ei ole mitään kunnon takertavaa kohtaa kun normaalia raakapenkkiä teen, mutta lähtö rinnalta on hieman heikompi kuin loppuojennus. Kuitenkin oon huomannu kapeen penkin tuovan itse normaaliin penkkiin vitusti kiloja, kun taas leveellä otteella saa hinkata vaikka kuukauden niin muutosta ei synny. Vaikka loppuojennus dominoi, tuntuvat ojentajat olevan heikkous koska niitä treenaamalla tulee kiloja.

Ojentajat ovat 75% penkkimaksimista nostettaessa raakana,Larry Pacifico totesi näin aikanaan ja on omien kokemuksienkin perusteella asiassa oikeassa.

Rinnalta lähtöön vaikuttaa sitten se kuinka paljon yläselässä/olkapäissä on jerkkua pitää "paketti" kasassa jne. Nykypenkki auttaa rinnalta lähtöön (Jari Sjöman on tätä mm käyttänyt paljon).Eli tehdään 10-15cm liikettä normipenkissä rinnasta,suosittelen.

Tekniikka kuntoon ja tehokasta treeniä vain tärkeille lihasryhmille:
Yläselkä
Ojentajat
olkapäät

Itse suosittelen tekemään raskaita peruspunnerruksia myös olkapäille (pystypunnerrus tms),ainakin peruskaudella...sitten isompiin penkkirautoihin siirtymisen aikaan jätän ne pois ja keskityn enemmän vipunostoihin,jotka nekin vain olan sivu- ja takalohkolle.Näin ei tule ainakaan itsellä ongelmia olkapäiden kanssa.

On myös syytä muistaa että millään Mikki Hiiri-liikkeillä ei voimaa tule,eli kaikkiin mahdollisiin suosittelen ainakin itse raskaita perusliikkeitä.

Tuo jumittaminen on omasta mielestä olla siitä kiinni kun alussa nosto lähtee olkapäillä (kyynärvarsi pystysuorassa ei ojentajilla voi oikein työntää ettei tanko lennä mahalle)

Sitten kun on ojentajien väliintulon aika niin loppuukin potku kesken noston, itse treenaisin ojentajia pystärillä jossa ojentajilla voidaan työntää tasaisemmin koko liikkeen ajan. Ainakin penkkitreenin jälkeen nopea ja tiukka 10 on toiminut itsellä :whip:

kyl ne ojentajat tekee koko noston ajan hommia ja kyynärvarret pystysuorassa myös. noston alku lähtee rinnalla, selällä ja etuhartioilla, mutta painopisteet muuttuu pikkuhiljaa noustessa ojentajavoittosiksi. erilevyiset penkit on aikalailla paras keino kartoittaa noita siirtymäkohtia ja poistella heikkouksiakin. ei pelkästään siis kapee ja normi vaan 1-2 otetta siitä välistä myös. ylileveetä jos tekee ne kannattaa tehdä stopeilla tai leijutteluilla.

Back
Ylös Bottom