Räjähtävä- ja nopeusvoimaohjelmaa / vinkkejä (Golfin näkökulmasta)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Climber
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin pyhittää 6-8 viikkoa räjähtävään- / nopeusvoimatreeniin tuolta maalis- huhtikuun taitteesta eteenpäin.

Ongelmana on, että tämän tyyppinen treeni on mulle täysin vierasta, eli liikkeet, sarjat, toistot jne on täysin hepreaa. Lisäksi en oikein ymmärrä edes räjähtävän ja nopeusvoiman eroa, tai sitä kumpi olisi sopivampaa golffia silmällä pitäen. Golf swingissä koko kroppa tekee töitä, mutta ylävartalon kierto on (luultavasti) suurimmassa osassa.

Tarkoitus on pyhittää tätä varten 2 salikertaa viikossa ja siis kaipaisinkin yleisesti vinkkejä.

Kannattaako tehdä esim. 1 krt/vko räjähtävää voimaa ja 1 krt/vko nopeusvoimaa?

Mitä liikkeitä tulisi tehdä? (Kaikki normaalit salivälineet/vapaat painot käytössä ja lisäksi eripainoisia kuntopalloja)

Millaiset sarjat/toistot/painot?

Nämä kysymykset nyt ainakin alkuun, tosin jos joku noihin kaikkiin vastaa, niin on käytännössä tehnyt mulle ohjelman :D

räjähtävä voima on nopeusvoiman yksi alalaji suomalaisessa valmennuskielessä. pikavoima on toinen. eka enempi asykliseksi ja pikavoima enempi sykliseksi mielletty. golfari ei räjähtävää voimaa tarvitse. piste. lisäksi sen harjoittelu puntilla on turhaa. enemmän keskittyisin yleiseen voimanhankintaan ja varsinkin kehon voimasymmetrian kehittämiseen, koska laji on niin toispuoleisesti kuormittava. muuten sen pallon pidempi lentorata tulee kyllä tarkkuudesta eikä puntilta. en usko esim. tiger woodsin olevan kovinkaan vahva, vaan nimenomaan taitava.

sun avatar on sen sijaan kiinnostavampi, sillä kiipeily se on munkin päälaji :)

sun avatar on sen sijaan kiinnostavampi, sillä kiipeily se on munkin päälaji :)

Sun avatar kuvan oon mielestäni nähnytkin jossain kiipeilyyn liittyvässä kirjassa

Valitettavasti on kiipeily jäänyt multa viime vuosina kokonaan, taisi olla 2005 talvella kun viimeksi oon ollut edes kokeilemassa (jäällä) :( Tavallaan tekisi kyllä mieli mennä, mutta kamatkin rupee oleen niin vanhat, ettei niillä oikein enää uskalla. Lisäksi psykologisen esteen asettaa nää ylimääräiset 15 kg

Mutta palatakseni aiheeseen tosta Tiikeristä, eli vuonna 2000 raportoiniin että sen penkki max oli vajaa 110 kg (240 lbs) ja nykyisten raporttien mukaan se olisi lähempänä 140 kg (300 lbs) Sehän on panostanut todella paljon (siis golffariksi) juuri punttiin. Ainakin kuvista päätellen (kts alla) haukkari on kasvanut kanssa aikalailla viime vuosina ja raporttien mukaan kymmenessä vuodessa olis tullut vajaa 15 kg (30 lbs) lisää lihasta. Tää kyllä puoltaisi sitä, että voimasta on hyötyä myös golffissa

Huomasin paljon samankaltaisuuksia baseball lyönnin ja golf lyönnin välillä (varsinkin pitkillä mailoilla, kun ylävartalo on myös golffissa suhteellisen pysty) Täytyy tutkiskella, josko siltä puolelta löytyisi sopivia harjoitteita juuri nopeuteen.

Nykyään
draft_lens1513858module8197113photo_TigerWoods_Fist_Pump.jpg1202767632

mun avatarissa on john gill, boulderoinnin pioneeri jenkeistä.

140 kilon penkki tigerin kokoselle tyypille tuntuu hyvin liioitellulta "amerikkalaiselta" tietolähteeltä, vaikkei sillä sinänsä ole väliä. eipä herra omista treeneistään oikeeta tietoa ole koskaan antanut. erilaisten epävirallisten treenarilähteiden tiedot nyt voi olla vaikka psyykkaustakin. se siitä. sellanen voimamäärä joka tapauksessa on turhaa lajiin, jossa primääritarve on tekniikalla. puhutaan siis riittävästä voiman tarpeesta. ylimääräinen ei tuo ollenkaan lisää tehoa itse lajiin.

mä en sanonut, ettei voimasta ole hyötyä myös golfissa. kyseenalaistin nimenomaan räjähtävän voiman tarpeen ja varsinkin sen tekemisen puntilla. yleinen voiman tarve golfissa liittyy kuitenkin hyvin paljon myös vammojen ehkäisyyn, koska laji on niin toispuoleisesti kuormittava. olis hyvinkin suotavaa, että golfarit käyttäis aikaansa puntilla aikalailla, mutta se toteutus on kyllä hieman eri lähtökohdissa. yleiskunnon sen sijaan tietenkin pitää olla golfarillakin korkeella, että pitkät kilpailut ei heikennä keskittymistä.

kaikki lyöminen vaatii kehon kiertoa ja vaikka lajeissa sinänsä löytyy näennäisiä yhtäläisyyksiä, ei niitä voi ollenkaan yks yhteen verrata. edelleen selkeesti tärkein seikka pallon pitkälle, saati tarkasti pitkälle saamiseksi on tekniikka eli osumatarkkuus ja mailan nopeus osumahetkellä. tällä ei kuitenkaan oo paljoakaan tekemistä räjähtävän voiman kanssa. joka tapauksessa fakta on, ettei mikään muu kuin lajiharjoittelu paranna ko. liikkeen tehokkuutta ja räjähtävyyttä yhtä hyvin. se, käytetäänkö eripainosia mailoja jne, on sitten eri tarinan aihe.

140 kilon penkki tigerin kokoselle tyypille tuntuu hyvin liioitellulta "amerikkalaiselta" tietolähteeltä

Joo, itse ajattelin samalla tavalla ja otinkin tuon yleisimmän n. 140kg/300 lbs esimerkiksi (isoin "arvio" taisi olla 360 lbs) Tuo n. 110 kg on tikrun sanoma tieto jossain haastattelussa 2000 tai 2001 ja kyllähän kaveri on siitä rääpäleestä kasvanut aika tavalla.

kaikki lyöminen vaatii kehon kiertoa ja vaikka lajeissa sinänsä löytyy näennäisiä yhtäläisyyksiä, ei niitä voi ollenkaan yks yhteen verrata. edelleen selkeesti tärkein seikka pallon pitkälle, saati tarkasti pitkälle saamiseksi on tekniikka eli osumatarkkuus ja mailan nopeus osumahetkellä. tällä ei kuitenkaan oo paljoakaan tekemistä räjähtävän voiman kanssa. joka tapauksessa fakta on, ettei mikään muu kuin lajiharjoittelu paranna ko. liikkeen tehokkuutta ja räjähtävyyttä yhtä hyvin. se, käytetäänkö eripainosia mailoja jne, on sitten eri tarinan aihe.

Oon kyllä samoilla linjoilla, että lajitreeni on parasta harjoitusta, mutta tällä hetkellä mahdollisuudet siihen on 1h / vko, joten jollain muulla keinoin tuota pitää tukea/kehittää lisäksi. Tästä syystä kyselinkin fiksummilta, josko nopeusvoimaharjoittelusta olisi hyötyä. Näillä tiedoin voin siis hyvinkin panostaa enemmän funktionaaliseen treeniin voimajakson jälkeen.

mun avatarissa on john gill, boulderoinnin pioneeri jenkeistä.
Tästä tulikin mieleen, että boulderointia voisikin kokeilla pitkästä aikaa (ulkona ja sisällä)

Kiitokset

yks mitä suosittelen ihan varauksetta on mielikuvaharjoittelu. täysin tieteellisestikin todettu toimivaksi ja varsinkin golfin kaltaisissa lajeissa lähes välttämättömyys. kolme johtoajatusta:
- keskittymiskyvyn parantaminen erilaisilla harjoitteilla
- ulkoinen tarkkailu (katselet itseäsi ikäänkuin videolta ja keskityt täydellisiin lyönteihin)
- sisäinen tarkkailu...sama kuin edellä, mutta kuvittelet miltä se kaikki tuntuu konkreettisesti

nää toimii taatusti ja varsinkin kun ei pääse lyömään usein ois noita tehtävä joka päivä melkein. eivät vie kauaa aikaa, mutta hyöty on moninkertanen.

ulos en kiipeen menis ainakaan näillä keleillä :)

Noi oli hyviä vinkkejä, kiitos. Eipä oo tuota mielikuvaharjoitusta (tarkoituksella/suunnitellusti) tullut kokeiltua, mutta tosiaan varmaan varsinkin golffissa erittäin hyviä.

Nyt kun mietin, niin oon kyllä joskus kakarana tietämättäni tuota tehnytkin (itseasiassa sekä ulkoista että sisäistä), kun jotain skede-temppuja yritti veivata. Koulupäivät / muut pakolliset välipäivät kun noita temppuja mietti, niin seuraavalla kerralla meni paljon paremmin, kuin mihin viimeksi oli jäänyt.

ulos en kiipeen menis ainakaan näillä keleillä :)

Aattelin kyllä lähinnä koittaa jääkamoja :) Taytyy vaan pitäytyä siinäkin boulderoinnissa, kun en oikein enää luota vanhaan köyteen ja valjaisiin (noi on vuodelta 2000 tai vanhempaa)

just noin se toimii ku noissa skedetempuissa. kiipeilyssäkin sama juttu. ja juu... en kiipeis noilla kamoilla enää... mut köydestäkin saa kivan pyykkinarun tai tenavalle kiikun :)

golfari ei räjähtävää voimaa tarvitse. piste.
Jos haluaa lyödä palloa piiiiitkälle, niin kuin moni meistä harrastajista haluaa, niin ei räjähtävästä voimasta haittaakaan ole. Siinä olen samaa mieltä, että tuloskortissa räjähtävä voima ei välttämättä näy. Toisaalta parinkymmenen metrin hallittu lisä avauslyöntiin tulee varmasti näkymään tuloskortissa positiivisesti. Mitä suurempi voimataso, ja räjähtävän voiman taso, sen vaivattomammin palloa pystyy lyömään pitkälle kun ei tarvitse olla koko voima-arsenaali käytössä. Samalla tekniikalla varustetuista pelaajista pitemmälle lyö paremman voimatason omaava pelaaja, ja sanoisin, että siinä on räjähtävällä voimalla merkittävä osuus.

Golfarille parasta voimaharjoittelua ovat erilaiset kuntopallon heitot, kaikenlaiset vartalonhallintaa kehittävät liikkeet ja tietenkin eritoten keskivartalon vahvistaminen, myös kiertoliikkein.

Itse olen aina lyönyt golf-palloa pitkälle vaikka "narukäsi" olenkin ollut. Mielenkiinnolla odotan, miten ensi kesänä pallo lentää kun on arviolta 10 kg enemmän massaa... voipi lentää huonomminkin.

kuten sanoin edellä, voimaharjoittelu on golfarille tärkeetä siinä missä muillekin lajeille. miksi ei olisi. varsinainen räjähtävä voima käsitteenä vaan viittaa muualle. tokihan se svingi tulee kovaa ja nopeesti, mutta erityinen räjähtävän voiman harjoittelu on ongelma lähinnä tekniikan kannalta. mainitsin tossa aiemmin erilaiset ylipainoiset mailat jne ja niiden käyttö golfin lyöntivoiman lisäämisessä on hyödyllistä vain, jos tekniikka ei muutu lainkaan. jos harjoitellaan ns. räjähtävyyttä tekniikan kustannuksella, tuloksena on huomattavia ongelmia tekniikassa ja tarkkuudessa. tää on lähinnä se syy, miksi vältin tota räjähtävän voiman käsitettä ja pyrin painottaan sen tekniikkaharjoittelun ylivertaisuutta pallon pitkälle saamisessa. yleinen nopeusvoimaharjoittelu taas ei siirry lyönnin "räjähtävyyteen".

Back
Ylös Bottom