Pystypunnerruksessa tullut olkapäävamma ja sen hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mafiatar
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Tein perjantaina salilla pystypunnerrusta istuen käsipainoilla, ja siinä sitten yhdessä vaiheessa kävi onnettomuus eli oikea käsi lähti ylhäällä taittamaan taaksepäin holtittomasti ja olkapää rusahti siten että oli saman tien jätettävä painot pois.
Painoja oli käytössä sen verran että jaksan about 5-6 toistoa tehdä, eli omassa mittakaavassa kuitenkin kohtuu paljon.

Nyt on sitten olkapää kipeä. Sen voi kyllä nostaa sivulle ja eteen ja ylöskin, mutta käden pyörittäminen ottaa tuolla taka-asennossa tosi kipeää. Muutenkin kyllä siis tuntuu ja rusahtelee oudosti jos kättä pyörittää. Kipua ei tunnu jos käsi lepää normaalissa asennossaan ja muutenkin kipu on ollut niin vähäistä, että en ole esim. särkylääkkeitä joutunut ottamaan. Mitään ulkoista vammaa ei näy.

Eli mitähän tässä nyt mahdollisesti on sitten tapahtunut? Joku vamma on syntynyt, mutta hoituneeko ihan vaan levolla? Kannattaako noita kylmä- sun muita geelejä käyttää, entäs se buranakuuri, auttaisko sellainen paranemisen nopeuttamiseen?

Tein perjantaina salilla pystypunnerrusta istuen käsipainoilla, ja siinä sitten yhdessä vaiheessa kävi onnettomuus eli oikea käsi lähti ylhäällä taittamaan taaksepäin holtittomasti ja olkapää rusahti siten että oli saman tien jätettävä painot pois.
Painoja oli käytössä sen verran että jaksan about 5-6 toistoa tehdä, eli omassa mittakaavassa kuitenkin kohtuu paljon.

Nyt on sitten olkapää kipeä. Sen voi kyllä nostaa sivulle ja eteen ja ylöskin, mutta käden pyörittäminen ottaa tuolla taka-asennossa tosi kipeää. Muutenkin kyllä siis tuntuu ja rusahtelee oudosti jos kättä pyörittää. Kipua ei tunnu jos käsi lepää normaalissa asennossaan ja muutenkin kipu on ollut niin vähäistä, että en ole esim. särkylääkkeitä joutunut ottamaan. Mitään ulkoista vammaa ei näy.

Eli mitähän tässä nyt mahdollisesti on sitten tapahtunut? Joku vamma on syntynyt, mutta hoituneeko ihan vaan levolla? Kannattaako noita kylmä- sun muita geelejä käyttää, entäs se buranakuuri, auttaisko sellainen paranemisen nopeuttamiseen?

Samanlaisia keskusteluja pilvin pimein. Jos ei levolla tunnu helppaavan -> Lääkäriin, josta taasen se buranakuuri/kylmähoito ja lisää lepoa -> Jos auttaa, niin kevyttä jumppaa olalle, esim kuminauhalla alkuun. (Näihin ohjeita pakkis pullollaan) -> Jos käteen jää jonkinlainen kiputila yms. rajoite, UUDESTAAN LÄÄKÄRIIN jossa mahdolliset kuvat.

Jos ei parane levolla, tulehduskipulääkkeillä/kylmähoidolla niin pitäkää itse huoli siitä että pääsette oikeanlaisiin kuviin (vähintään uä). Pienikin olkapäävamma voi tosin aiheuttaa kuukausien rajoitteet treeniin joten siihenkin on hyvä henkisesti asennoitua. Kuitenkin aluksi nämä yllämainitut perusjutut ja sen jälkeen tarkempi tutkimus. Lääkäriin kuitenkin kannattaa mennä jos kädessä tuntuu selvästi joku vamma olevan.

En todellakaan luottaisi siihen, että paranee pelkällä levolla. Itse kävisin tuossa tilanteessa näyttämässä kättä ortopedille mahdollisimman pian. Varsinkin jos olkapäästä on tosiaan selvä rusahdus kuulunut. Sieltä sitten tarvittaessa lähetettä magneettikuviin. Ultra on mun mielestä aika turha tutkimus, kun siinä ei läheskään kaikki vammat näy.

Omalla kohdallani vähän vastaavan tyylisen vääntymisen jälkeen olkapää ei ollut juuri lainkaan kipeä, vaikka sieltä leikkaushoitoa vaatinut vamma (labrumin repeämä) sitten löytyikin. Voimia paranteluun ja kuntoutukseen! Kerro sit myöhemmin miten käden kanssa lopulta kävi.

En todellakaan luottaisi siihen, että paranee pelkällä levolla. Itse kävisin tuossa tilanteessa näyttämässä kättä ortopedille mahdollisimman pian. Varsinkin jos olkapäästä on tosiaan selvä rusahdus kuulunut. Sieltä sitten tarvittaessa lähetettä magneettikuviin. Ultra on mun mielestä aika turha tutkimus, kun siinä ei läheskään kaikki vammat näy.

Omalla kohdallani vähän vastaavan tyylisen vääntymisen jälkeen olkapää ei ollut juuri lainkaan kipeä, vaikka sieltä leikkaushoitoa vaatinut vamma (labrumin repeämä) sitten löytyikin. Voimia paranteluun ja kuntoutukseen! Kerro sit myöhemmin miten käden kanssa lopulta kävi.
Yleisel turha toivo magneetista eri juttu jos vakuutus korvaa ja menee yksityiselle

Itelläkin meni pystypunnerruksessa samalla tavalla olkapää kolmisen vuotta sitten. Lekurilla ei tullut käytyä ja pahin meni ohissa muistaakseni parissa kuukaudessa. Kuitenkin pitkän aikaa olkapää saattoi juilia esim pystypunnerruksessa (käsipainoilla ei uskaltanut tehdä kuin vasta viime aikoina), penkissä ja ylätaljassa. Lopullisesti haittaaminen loppui kun rupesin treenaamaan takaolkapäitä reippaasti.

Mutta lekurille kannattaa ehdottamasti mennä edes varmuuden vuoksi.

Mulla meni exactly samalla tavalla kun sulla. Oli vaan vasen käsi.. Nyt oon sitten lepäillyt 2 kuukautta. Levossa ei satu tippaakaan, mutta jotkun liikkeet tekevät kipeää. Onko nää meidän repeämät nyt siis nivelsiteessä vai lihaksessa?? Ja onkohan tässä järkevää mitään kylmähoitoja tms. aloittaa kun on jo noin kauan mennyt.. Ps. Sain magneettikuvaksen elokuulle.. nopeaa toimintaa. Ja kauankohan tälläsissä yleensä kestää parantua?

Jos siellä on joku repeämä niin tähystyksen paikka ja olkapää kunnossa 6-12kk päästä riippuen ihmisestä

Suositut

Back
Ylös Bottom