Pyörtyily urheilun aikana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lillii
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tämän syksyn aikana pyörtynyt kerran uimahallissa (ehdin uida 500m/15min eli ei mitään kovaa vauhtia), jonka jälkeen olo tuli voimattomaksi joten lähdin suihkuun tarkoituksenani palata vielä takaisin altaaseen. Ajatukseksi jäi, sillä pystyssä en enää pysynyt jaan kävelin suihkutilasta seiniä pitkin pois lähimmän penkin luo josta seuraavat muistikuvat niin, että istun kyllä penkillä mutta yläkroppa makaa alakropan päällä täysin velttona + kaikki saippuay yms lattialla. Ambulanssilla päivystykseen mutta mitään ei löytynyt. Sokerit, hb, ekg normit.

Muutaman kerran näin on käynyt myös lenkkipolulla, enkä edes juokse (polven takia) vaan pidättäydyn kävelyssä. Ne kerrat olen jättänyt omaan arvoonsa.

Viimeksi sitten toissapäivänä, en ollut edes urheillut vajaaseen vuorokauteen, ja sekin oli tunnin kävelylenkki. Tilasin ambulanssin, sillä en koe normaalina sitä että pyörtyy täysin yhtäkkiä aamupäivästä pari tuntia aamupalan jälkeen naamapesulla!! Kaikki arvot taas normaalit, joten asia jäi sikseen. Eilen sitten koululääkäri laittoi lähetteen ekg:seen, se oli täysin normaali.

Mikä nyt mahtais sitten olla vikana? Verikokeissa rampattu enemmän kuin laki sallii, mutta niistäkään ei ole löytynyt mitään. Syön hyvin ja olen muuten täysin terve. Harvoin olen huolissani itsestäni tällä tavalla, mutta eihän tämä kivaakaan ole.. Kellään vastaavia kokemuksia tai tietoa mistä saattaisi johtua?

Ekana tulee mieleen matala verenpaine (liikunta ja hyväkuntoisuus laskee sitä) ja happea ei riitä tarpeeksi aivoille. Muistathan hikoilevana saada tarpeeksi suolaa? Lisäksi urheilu tosiaan laskee verensokeria, varmaan voi hetkellisesti käydä liian matalalla suorituksen aikana, joten syömiset kannattaa olla kunnossa ennen treeniä. Muut skenaariot on sitten jotain sydämen toiminnan häikkiä, mut en ekaksi ajattelis niitä.

Verenpaineet olleet aina mitattaessa suht koht ideaalit. B-gluk ollut muistaakseni kaikkea väliltä 4.1-6.8, fb-gluk viimeksi mitattaessa muistaakseni viiden pintaan. Siis kun kävin verikokeissa. Liikunnan aikanahan sitä on vaikea seurata muuten kuin omilla tuntemuksilla.. Koen kuitenkin syöväni tarpeeksi/sopivasti ennen urheilua; se mitä syön riippuu luonnollisesti mihin aikaan päivästä treenaa.

Sydänongelmat tosiaan itsekin laskisin laskuista pois, sillä olen nuori (18v) ja perusterve, eikä suvussakaan taida olla minkäänlaisia sydänongelmia.

Onko mitään tuntemuksia ennen kuin tuo tapahtuu, rintakipuja tms? Vai vain yhtäkkiä taju pois?

Super5, ei ainakaan noita rintakipuja. Kaikki tapahtuu niin äkkiä ja vähän pimennossa, etten osaa välttämättä kovin tarkasti edes sanoa. Ainakin suuri voimattomuus (esim. tuossa uimahallin tapauksessa jopa saippuan huuhteleminen kropasta ennen ko. tilannetta tuntui äärimmäisen raskaalta), huimausta tottakai kuten varmaan melkekn aina pyörtymisen yhteydessä, sekava olo (ei ns. ymmärrä mitä näkee eikä osaa ajatella järkevästi).. Mutta mitään fyysisiä kipuja en ainakaan muista.

Tutkiko sut yleislääkäri vai sisätautilääkäri? Mulle tulis mieleen tutkimuksina ekg-vuorokausirekisteröinti, rasitus-ekg, RR-vrk rekisteröinti. Jos olisin sun koulu/tk-lääkäri, niin oman piirin keskus/yo sairaalaan lähettäisin jatkoselvittelyihin.

Yleislääkärinä toimii tämä kyseinen rouva. Tänään katsotaan verikokeilla (taaaaas) pieni verenkuva sekä kilppariarvot. Itseasiassa ehdotin tälle lääkärille tuota ekg:n vrkrekisteröintiä, mutta on kuulemma "turhaa tässä vaiheessa". Oma järkini sanoo, että tässä vaiheessa nimenomaan kannattaisi tutkia mahdollinen vika, ennen kuin käy pahemmin.. Mitään tietoa mitä tuollainen maksaa yksityisellä, esim. Mehiläisessä?

Latest posts

Back
Ylös Bottom