Pyöräilyn ja sali(lihasmassan lisäys)yhdistäminen??

Niin tuota....

Olen tässä funtsinut aivoni solmuun että kuinka yhdistää salitreenin sekä pyöräilyn.Treenaan salilla tavoitteena saada lihasmassaa ja kaikki perusteet sekä ravinto jutut on suhteellisen hyvin tiedossa.Koska tohtori kielsi lenkkeilyn budo lajeista syntyneen lonkkakuluman takia,olen siirtymässä pyöräilyyn(hankin cyklocross tyyppisen pyörän ympäri vuotiseen käyttöön).Pyöräilyllä olisi tarkoitus hoidella rasvanpolttelu ja salilla tietenkin lihasmassan lisäys.Osa ihmisistä on sitä mieltä että tämän tapainen treeni on "tuhoon tuomittu" ja ehkäpä ei paras kombo jos sitä massaa ajatelee.Salin puolelta on tieto/taitoa sen verran että tietää kuinka sitä lihasta hankitaan,millasella treenillä + ravinolla.Mutta kuinka tuo pyöräily siihen kylkeen sovitettaisiin parhaalla tavalla.Esim. mitä tuollaisella pitenmällä P-lenkillä tulisi juoda?Onko vesi siinäkin vanhin voitehista vai pitäisikö juomapulloon tehdä jonkinlainen sekoitus,estämään sitä että lenkin aikana ei ainakaan sitä lihasta palaisi?Tuolla pyöräilyllä on myös kolmas ulottuvuus miksi siitä pidän.On meinaan parhaita tapoja tuulettaa ajatuksia ja ladata paristoja.Siksikin haluan pitää sen osana harrastuksiani.Nyt jos sieltä löytyisi henkilö/t joilla olisi tarjota kovaa faktaa tähän"haasteeseen"Voi laittaa erinlaisia treeni ohjelmia.Suosituksia millaista ravintoa/paljonko/kuinka useasti nauttia esim.1,5h lenkin aikana jos rasitus on rasvanpoltto sykkeellä.Olisin kiitollinen jos saisin vastaukseksi faktoja tai omia kokemuksia saman laisesta treeni kombosta,eikä mutu juttuja tai bodari ei kävele 20m pitenpään.Oma tavoite on saada käyttövoimaa ei näyttövoimaa.....Kiittäen vanha sotaratsu71

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan täällä moniakin jotka harrastaa pyöräilyä ja punttia. Eihän siinä muuta kuin syö vaan kaloreita tarpeeksi. Pelko pyörätreenin aikaisesta lihaskadosta on kyllä minusta täysin turha että sen puoleen voi juoda sitä mitä parhaiten uppoaa. Itse vetelen ihan energioiden takia mehua tai urheilujuomaa ja jos pitempi lenkki kyseessä niin proteiini patukoita.

Itse asiassa punttitreenistä on ainakin mulle apua alaselän ja jalkojen suhteen. Ja tuskin aerobisesta kunnosta haittaakaan on puntti treeneissä. Tietysti jos oikein kovan massakauden vetää niin alkaa käymään tuo pyöräily raskaaksi :)

Tästä hyvää artikkelia aiheesta.

Omien kokemusten mukaan treenin järkevä jaksotus, riittävät kalorit ja tarpeeks lepoa riittää pitkälle. Mitään taikatemppuja ei tarvii harrastaa ravinnon suhteen. Jos ajaa pitkää lenkkiä, niin eväät mukaan. Jos tuntuu, että pitää ostaa Vitargoa juomapulloon, niin sitten ostaa. Kunhan kalorit on suhteessa treenitehoihin ja saa tarpeeks lepoa. Mulla ainakin jalat kertoo hyvin tarkasti, koska ois syytä saada tankkausta kehiin.

Painan ~8kg enemmän kuin vuosi sitten, rasvat aika samoissa, mutta voimatasot aivan toiselta planeetalta. Tosi mukava ajella, kun ei jalat välittömästi hapota ylämäessä ja voi vaan kylmästi runtata putkelta. En mitenkään usko, että perus PK-lenkillä tavallinen pulliainen saa lihasta katoamaan ainakaan. Jos nyt aamulenkille lähtee tyhjällä vatsalla, ajaa pari tuntia pelkällä vedellä ja yli aerobisen kynnyksen, niin ehkä se kehitystä voi hidastaa, mutta tuskin siinä hirveää vahinkoa on tullut tehtyä, vaikka se aika tyhmää onkin.

Ajoin viime kesänä Tahko 120:n ja siitä viikoksi Alpeille ajamaan alamäkeä. Mitään vahinkoa en siitä huomannut tulleen, vaan treenipainot putosivat sen mitä nyt muutaman viikon tauolla voikin odottaa putoavan ja lähtivät siitä normaalisti taas nousuun.

Itse olen kanssa tässä nyt pari vuotta pyöräillyt vähän aktiivisemmin, arviolta 3-8h viikossa riippuen vähän vuoden ajasta. Muuta aeroobista olen pyrkinyt välttelemään kun pyöräily on ylivoimaisesti hauskinta liikunta ja sitä tuleekin tehtyä omiin tavoitteisiin ihan tarpeeksi. Joskus tulee treenattua vähän uintia ja juoksua jotain triathlonia varten mutta aika harvoin.

Itse olen huomannut, että kova tehoiset tai erityisen pitkät fillari lenkit haittaavat kyllä rautojen nostelua jonkin verran, vaikka olisikin kalorit kohdallaan. Itsellä tosin iso osa pyöräilystä on maastossa taiteilua jolloin kyse saattaa olla vaan siittä, että keskikroppa saa liikaa rasitusta jolloin se kyykky tai penkki ei yllättäen kulje ihan niin hyvin kuin täysin palautuneella ja iskussa olevalla keskikropalla. Maantiellä on mielestäni helpompi kontrolloida rasitusta ja pysytellä pk-tunnelmissa, jolloin paikat eivät rasitu liiaksi.

Salilla käymisestä on ehkä enemmän hyötyä maastoajoon kuin maantielle. Maastossa kun joutuu välillä runtaamaan vähän huonolla vaihteella hassusta asennosta jolloin siittä extra voimasta on hyötyä. Maantiellä taas kun kadenssi on tarpeeksi suuri niin ei siinä hirveästi voimaa tarvita. Tietenkin jos joku kilometrin tempokisa pitää ottaa kaverien kesken niin onhan se mukavaa että kyykkytulos on lähemmäs 100kg enemmän kuin muulla porukalla. Toisaalta jos tuo kirikisa on ylämäkeen niin sitten on taas valitettavaa, että painoa on 20kg enemmän kuin muilla :D

Salitreeninä toimii mielestäni parhaiten 2-jakoinen ohjelma, jolloin jalkoja ei tarvitse vetää ihan paskaksi jalkatreenissä, mutta toisaalta taas viikkoon mahtuu tarvittaessa aina se yksi päivä jolloin jalat ovat suht ehjät eikä huomenna tarvitse olla kyykkäämässä sitä pidempää/kovempaa lenkkiä varten.

Ruokavaliona mielestäni parhaiten toimii ihan tavallinen hiilihydraatteihin energianlähteenä keskittyvä "body" ruokavalio. Kun tekee paljon aeroobista ja on lihasmassaakin jonkin verran niin kaloreitahan tuossa saa olla reilusti, itsellä taitaa mennä kulutus tuossa 5000kcal kohdilla eli ruokaa saa syödä ihan niin paljon kuin haluaa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom