Pyöräily rasvanpolttona?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ernski
  • Aloitettu Aloitettu
että toimiiko pyöräily hyvin rasvanpoltossa ja jättäs sen lisäks hiilarit vähemmälle, oon täs talven aikana puottanu painoa hiilarittomalal mut edelleen on rasvaa kropassa nii et vatsalihakset ei juuri näy

oon m 27v 177cm/77kg ja 5 vuotta salilla käyny ja nyt ku kevät koittaa ni meinasin ruveta heittää semmosii vähintään tunnin lenkkejä ainaki 3 kertaa viikossa pyörällä ,tai siis oonhan mä täs koko talven jo pyöräily mut en mitää pitkiä matkoja ja päivittäin, se rasvanpolttohan kuulemma käynnistyy vasta sitte ku 30min liikkunu

sen mä täältä luinki jo että pitkillä sarjoilla alkaa ahistaa toi ketoosi juttu mut ei haittaa mua

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pyöräily, reipas kävely (möys sauvoilla), kevyt hölkkä, rauhallinen sisäsoutu tai uinti toimivat kaikki hyvin rasvanpoltossa. Kävellessä saa olla reilusti reipas tahti ja hölkätessä taas erittäin hidas tempo ja ylämäet voi vaikka kävellä, jos on tarkoitus pelkästään rasvaa polttaa. Itse yhdistelisin noita eri lajeja, niin ei käy niin tylsäksi. Soutamista suosittelen, kun siinä saa hyvää palauttavaa treeniä selkään ja jaloille ja sen voi tehdä sisällä kuntosalilla kelillä kuin kelillä. Lisäksi kannattaa opetella kävelemään aina kuin mahdollista. Jokainen askel kuluttaa energiaa.

En ole koskaan ymmärtänyt miten erikseen poltetaan rasvaa harjoittamalla jotain tiettyä harjoitetta. Miksi ei samalla vedä sitten kunnolla sillä fillarilla ja paranna hapenottokykyä? Kävelemisen ja löysän fillaroinnin voi jättää tekemättä jos paukkuja ei riitä parempaan.

Kesä kelissä pyörälläkin toi 30min aika lyhyt. Siinä sentää maisema vaihtuu sen verran nopeaan, että ainakin itsellä 1,5-2h lenkit hyviä ja sit saa maata sohvalla jalat aivan poikki =)

Ruvetkaa wattipyöräileen (wattbike) niin rasva palaa. Kyseisiä puöriä löytyy tosin vain harvoilta saleilta mm. Kangasalta Kuohun alakerrasta, Tampereelta ja Imatralta. Varmasti yksi tehokkaimmista aerobisista harjoitteista mitä on olemassakaan.

Ruvetkaa wattipyöräileen (wattbike) niin rasva palaa. Kyseisiä puöriä löytyy tosin vain harvoilta saleilta mm. Kangasalta Kuohun alakerrasta, Tampereelta ja Imatralta. Varmasti yksi tehokkaimmista aerobisista harjoitteista mitä on olemassakaan.

Miten tuo polttaa enemmän rasvaa kuin mikä tahansa muu pyöräily?

Kyllä sillä polkemisella saa rasvaa varmaan palamaan.Ei kannata mihinkään väline urheiluun ruveta.Ja pyöräily hiekkateillä on tehokkaampaa kuin asfaltilla polkeminen.

En ole koskaan ymmärtänyt miten erikseen poltetaan rasvaa harjoittamalla jotain tiettyä harjoitetta. Miksi ei samalla vedä sitten kunnolla sillä fillarilla ja paranna hapenottokykyä? Kävelemisen ja löysän fillaroinnin voi jättää tekemättä jos paukkuja ei riitä parempaan.

Rasvanpoltto on parasta tehdä tietyllä sykealueella eikä se syke siellä sopivan alhaisena pysy jos lähdetään repimään täysillä. Lihat varmaan myös lähtee nopeammin jos täysillä ajelee. Enemmän ei aina ole parempi.

Kuten Janne tuossa kertoilee, sykealue määrää rasvanpolton, eli sopiva välitys päälle, syke oikealle tasolle ja matkaa niin paljon kuin vaan perse kestää.

Miten tuo polttaa enemmän rasvaa kuin mikä tahansa muu pyöräily?

Kyseisellä ergolla vastus on koko ajan sama, tai toki sitä voi vaihdella 1-10 ja ylämäkivastuskin löytyy. Ulkona pyöräillessähän välillä rullataan vapaalla ja vedetään iisimmin. No, joo ainakin itse olen kyseisen harjoitteen havainnut 1.5 vuoden aikana toimivaks ja hapenottokyky on noussut huikeasti. Ulkonakin tulee toki lenkkeiltyä mut pääpaino on ollut sisäpyöräilyssä.

Kyseisellä ergolla vastus on koko ajan sama, tai toki sitä voi vaihdella 1-10 ja ylämäkivastuskin löytyy. Ulkona pyöräillessähän välillä rullataan vapaalla ja vedetään iisimmin. No, joo ainakin itse olen kyseisen harjoitteen havainnut 1.5 vuoden aikana toimivaks ja hapenottokyky on noussut huikeasti. Ulkonakin tulee toki lenkkeiltyä mut pääpaino on ollut sisäpyöräilyssä.

Tehomittaus on erittäin hyvä asia, mutta mihin viittaat "kyseisellä harjoitteella"?
Itte testailin ensimmäistä kertaa wattipyörää muutama päivä sitten, oiva pelihän se on. Miulla on tosin tehomittari maantiepyörässä kiinni sekä kurtin traineri, joten ajaa hyvinkin saman asian, jopa paremmin. Ja pääsee uloskin ajelemaan niitä 20min vetoja watteja vastaan, läheltä kun löytyy 10km käytännössä täysin tasaistakin, helppo pitää tehot suht vakiona tarvittaessa.

Tehomittaus on erittäin hyvä asia, mutta mihin viittaat "kyseisellä harjoitteella"?
Itte testailin ensimmäistä kertaa wattipyörää muutama päivä sitten, oiva pelihän se on. Miulla on tosin tehomittari maantiepyörässä kiinni sekä kurtin traineri, joten ajaa hyvinkin saman asian, jopa paremmin. Ja pääsee uloskin ajelemaan niitä 20min vetoja watteja vastaan, läheltä kun löytyy 10km käytännössä täysin tasaistakin, helppo pitää tehot suht vakiona tarvittaessa.

Tarkoitin harjoitteella juuri tuota wattbike ajamista. Tullut jonkun verran survottua:)

Tarkoitin harjoitteella juuri tuota wattbike ajamista. Tullut jonkun verran survottua:)

Harjoite vois olla vaikka 15min <68%, 5min 100%, 5min <68%, 2x20min 102% 10min palautuksella, 15min <78%. % per ftp.
Jos ajaa wattbikella, niin onhan sekin treeniä, sama kuin käy esim. salilla tai lenkillä.
Veikkaan, että ajelet juurikin wattien tai % jostain mitatusta wattimäärästä mukaan. Kiinnostais tietää, millasia treenejä oot ajellu kun itsekin ajelen jonkin verran tehomittarin kanssa (ja nyt Leprassa on sykkeellä wattbike!). Ja on myös lauritsalan uimahallilla pari kpl...

Harjoite vois olla vaikka 15min <68%, 5min 100%, 5min <68%, 2x20min 102% 10min palautuksella, 15min <78%. % per ftp.
Jos ajaa wattbikella, niin onhan sekin treeniä, sama kuin käy esim. salilla tai lenkillä.
Veikkaan, että ajelet juurikin wattien tai % jostain mitatusta wattimäärästä mukaan. Kiinnostais tietää, millasia treenejä oot ajellu kun itsekin ajelen jonkin verran tehomittarin kanssa (ja nyt Leprassa on sykkeellä wattbike!). Ja on myös lauritsalan uimahallilla pari kpl...

Joskus aikanaan tuli aina yritettyä paljon pääsee kilometrejä puoleen tai koko tuntiin. Sittemmin tunti tai 1.5 menee aika rauhassa 135-145 sykkeellä. Joskus vielä rauhallisemmin mutta väliin kovia esim. minuutin intervallivetoja sinne ajon joukkoon. Joskus harvoin voi sitten koittaa paljonko pääsee tuntiin tai puoleen. Lyhyempiä matkoja, kuten 500m, 4000 m tai 10 000m en ole tosissaan yrittänyt.

Omat parhaat ajot tähän mennessä 60 minuttia; reilut 42 000 m, 30 minuuttia; 21 600 m ja joskus taisin 4000m päästä 5 min 15 sekkaa. 100 km ajoin 2 tuntia 39 minuuttia. Se oli aikamoinen koitos.Mutta juu, ajamallahan ne tulokset paranee. Malttia vaan peliin.

Omat parhaat ajot tähän mennessä 60 minuttia; reilut 42 000 m, 30 minuuttia; 21 600 m ja joskus taisin 4000m päästä 5 min 15 sekkaa. 100 km ajoin 2 tuntia 39 minuuttia. Se oli aikamoinen koitos.Mutta juu, ajamallahan ne tulokset paranee. Malttia vaan peliin.

Paljos noissa on ollu keskitehot?

Tänään hain matkahuollosta uuden cyclocrossarini <3 Voi iesus mikä värkki. En ole koskaan CXällä päässyt ajamaan joten ei vertailukohteita ole, mutta aivan tolkuttoman tykki vekotin verraten vaikka mun aiempaan 100% maantierässiin. Ajoasento on paljon mukavampi, jarrut tehokkaampi, kulkee ku juna jne..

NIIN niin luonnollisesti tuossa treenin päätteeksi poljin sata lasissa (no ok, 34kmph) kämpille ja jalat oli ihan ilmiliekeissä.

Ei nyt liittynyt aiheeseen mitenkään mutta olenkin n00b.

Yksi tuttava kovasti retosteli yksi kesä, oli hurahtanut maantiepyöräilyyn ja paino tippunut 20kg kesän aikana kun oli parin tunnin lenkkejä veivannut useamman viikossa. Eli kyllä, pyöräily kuluttaa energiaa siinä missä muukin hikoilu, kysymys o vaan että löytää itselleen sen sopivan muodon liikkua :)

Mitä jos vetelen jotain 4-5tunnin pyörälenkkejä parikertaa viikkoon aamusella tyhjällä vatsalla, aamuruokailut kun ei kuulu ohjelmistoon - rasvaa palaa niin että vana jää seurailemaan?

Mitä jos vetelen jotain 4-5tunnin pyörälenkkejä parikertaa viikkoon aamusella tyhjällä vatsalla, aamuruokailut kun ei kuulu ohjelmistoon - rasvaa palaa niin että vana jää seurailemaan?

Tietysti palaa, jos myös ruokavalio on kohdallaan ja oot miinuskaloreilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom