Pyöräily ja jalkojen lihakset

Meikälikka on innostunut taas pyöräilemään ja mieltä alkasi askarruttaa seuraava asia.
Kun käyn lenkillä fillarilla 3-4x viikossa niin jalathan siinä väsyy. Kannattaako jalkoja treenata salilla entiseen tapaan vai muuttaa salitreeniä hieman kevyemmäksi ja säilyykö vaivalla hankitut lihat jaloissa pyöräilyllä? Tarkoittaen sitä, että joku lenkki olisi raskas voimaharjoitus, lisäksi pari kevyempää lenkkiä tai vauhtikestävyyslenkkiä.
Mielipiteitä vastaanotetaan, kiitossshhh :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse pitäisin muutaman päivän taukoa pyöräilystä, ennen jalkapunttitreeniä. Näin riittää potkua myös jalkatreeniin. Aminohappoja ja hiilaria voisi tankata ennen pyöräretkeä, mikä säästäisi lihasmassaa.

Joskus kun diettasin ja tein kaksi 30-45 min kävelylenkkiä päivittäin. Paras puhti meni kyykkytreeneistä, silloinen maksimi tippui 200 kg-> 160 kg. Varmaan sekä aerobinen, että miinuskalorit söivät lihasta ja voimatasoa. Luulen, että aerobista ja punttia ei voi kumpaakin yhtäaikaa tehdä sata lasissa, aina jompikumpi kärsii.

Enpä tiedä onko tästä mitään apua tai hyötyä, mutta kuitenkin.

Olen jo kymmenisen vuotta pyöräillyt kesät talvet, viimeaikoina tavallisesti korkeintaan parikymmentä kilometriä päivässä. Sellaista enemmän tai vähemmän vauhdikasta "hyötypyöräilyä." Jalkoja olen treenaillut vajaat pari vuotta.

Kai tämä on myös tottumuskysymys. Olenpa juuri aamusella tehnyt melko vauhdikkaan 20km lenkin (10km suuntaansa; väliin tunnin budotreeni ja lyhyehkö lepo) ja treenannut etureidet, ja hyvin se sujui.

Pysyvätkö lihat? No en oikein tiedä mitä tapahtuisi jos lopettaisin pyöräilyn, mutta jonkinmoista kehitystä olen sentään saanut aikaan huolimatta aerobisen hillittömästä määrästä. Ainakaan pyöräily sinänsä ei ole kasvattanut jalkojani. Voimatreeniksikään ei pyöräilystä oikein ole, kestävyyttä siitä kyllä saa. Joten massa/voimatreeni salilla.

Mutta mainio se pyöräily on laiskan aamuaerobiseksi, istuen juokseminen.

Lenkit on 20-40km pituisia ja tuolla voimatreenillä tarkoitin lähinnä lajivoimaa.
Raskaan lenkin jälkeen varmaankin vähintään yksi lepopäivä on paikallaan ennen jalkojen treenaamista, katsotaan miten puhti riittää.
Aerobisen kunnon kohotus on tavoitteena, pitkään olen tehnyt melkeinpä vain punttitreeniä ja sen kyllä huomasi ekan lenkin jälkeen. Alkoi oikein ahistaa kun huomasi kuinka huonossa kunnossa sitä oikeasti ollaan :curs:

Kuinkas massiiviset jalat She Devilillä on? Meinaan on noilla ratapyöräilijänaisillakin aikamoiset reidet (meikkis jää kakkoseksi ihan helposti), vaikka kestävyyttäkin pyörän päällä treenaavat, toki salilla kai heikin voimaa hakevat käsittääkseni. Eli ei ne lihat ihan täysin aerobisella harjoittelulla pääse katoamaan, tosin ongelma kai on juuri se tasapaino voima vs. kestävyys, eli kumpaa pitää tärkeämpänä. Mutta joo, jos 40km lenkit ovat nyt juuri pyöräharjoittelussasi alkaneet, ei sellaisen jälkeen ihan heti samana päivänä kannata salille rynnätä.. voi HIUKAN tuntua jaloissa :D

Tää on ehkä vähän david juttu mutta oon huomannut tämmösen että kun polkee lenkin koko ajan seisaaltaan ja kovaa, niin ottaa etureisiin. Siis ihan reilusti enemmän kuin istualtaan polkiessa. En tiiä onko se silti riittävästi että siitä ois mitää käytännön iloa, mut testailkaa jos huvittaa.

Sanotaan näin, että omasta mielestä tavaraa alkaa reisissä olla tarpeeksi.
Ratapyöräilijöillä tosiaan aika huimat reidet, varsinkin jos ajavat lyhyitä, räjähtävää nopeutta vaativia matkoja.
Ajatuksena tosiaan oli, että lihat pysyy, eipä sitä pyöräilemällä ainakaan lisää hankita ;)

Ite oon (kevyttä)pyöräilyä harrastanu reilu 10 vuotta ja puntteillaki jumpannu melkein samanverran. En tiedä sitten johtuuko genetiikasta vai pyöräilystä, mutta reisiin on tosi helppo saada lihasta. Eikä tunnu minulla ainakaan millään tavalla riippuvan paljon ajan. Välillä tulee jaksoja jolloin keskimäärin päivässä tulee 50 km pyöräiltyä eikä ainakaan jalat oo pienentyneet.

Sitten ihan maalaisjärjellä ajatelultuna, pyöräily voi aluksi haitata, kun jalat ei ole tottunut palautumaan pyöräilystä sekä punttitreenistä. Mutta pitemmällä tähtäimellä pyöräily luultavasti parantaa reisien hiusverisuonistoa ja muutenkin palautumiskykyä ja siitä on pidemmällä tähtäimellä apua jalkojen palautumiselle ja sitä kautta myös kehittymiselle.

ljm sanoi:
Tää on ehkä vähän david juttu mutta oon huomannut tämmösen että kun polkee lenkin koko ajan seisaaltaan ja kovaa, niin ottaa etureisiin. Siis ihan reilusti enemmän kuin istualtaan polkiessa. En tiiä onko se silti riittävästi että siitä ois mitää käytännön iloa, mut testailkaa jos huvittaa.

Perhana tota en ole uskoltanut kokeilla... sattuu ihan hillittömästi kun seisaalta ajaessa 0-60km/H vauhdissa katkee ketjut.... :hyper: :itku:

Ma pidan fillarointia paalajinani (toki vaan harraste) puntin tullessa kakkosena ja huomannut olen etta piikkaus toisessa aiheuttaa pudotusta toiseen. Mutta toisaalta huomattavasti vahemman kuin juokseminen.

Pyora pentele vaan kulkee paljon paremmin silloin kun oma paino laskee. Eli jos talvella saa jotain kehittymaan salilla, niin kevaalla sita pitaa alkaa sulattelemaan pois. Harmi. Nyt yritankin ekaa kertaa yllapitaa paaliikkeiden kuntoa/tuloksia kesan yli. Aiemmin puntti oli on-off -tyylisesti. Saa nahda kuinka onnistuu, ainakaan paino ei ole pudonnut samaan tahtiin. Toivottavasti se on merkki lihasten paremmasta sailymisesta.

ljm sanoi:

Joku semmoinen sanonta piireissa oli etta: "to save your legs spin and to save your lungs mash" eli vapaasti kaantaen satulasta rennosti pyorittaen voi sparata jalkoja ja jos runttaa putkelta loppuu reisista jerkku nopeemmin.

Jotkin elukat voivat ajaa putkelta sairaita matkoja esim Lance Tourin nousuissa kun taas toiset istuvat ja runttaavat (Ullrich).

Suositut

Back
Ylös Bottom