Putkirempan teettäjän muistilista

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tehdäänpäs nyt tällainenkin ketju, kun tuossa on jo tuo omakotitalon tekijän ranskalaiset viivat ketju.

Eli ajatus tähän lähti siitä, kun ystäväni on hallituksessa taloyhtiössä johon on kohta puolin tulossa putkirempaa. Ajatuksena ilmeisesti tehdä sen raskaamman kaavan mukaan, eli kaikki uusiks kylppäreineen päivineen.

Täällä on varmasti porukkaa, jotka ova tuon läpi käyneet. Itsellä ei kokemusta ole, joten en osannut kaverilla peljon mitään järkevää vinkkiä antaa. Kysyi asiaa minulta, koska olen itse ollut taloyhtiömme hallituksessa jo varmaan 7 vuotta.

Eli suunnitelmaahan on monenlaista, tarvitaan putkarit, sähkärit, timpurit yms. Mutta sitten tulee tuo muu puoli, eli esim. rahoitus. Tossa kohtaa varmaan jo ois paikka kilpailuttaa pankit? Ja entäs se asuminen, onko se miten mahdotonta jos esim. taloyhtiön saunatiloissa pääsis käymään pesulla? Miten pienten lasten kanssa? Eli onko käytännössä katsottava joku muu asunto tuoksi aikaa ja miten kauan tuollaiset (pahimmillaan) kestää?

Eniten kiinnostaa sellaiset kokemukset, joissa ei olla osattu ottaa asioita huomioon. Itse putkien vetoja varmaan mietitään joka kantilta, mutta miten nuo muut asiat? Onko tähän hommaan olemassa jotain "tietopankkia" jo jossakin, vai kasataanko tästä sellainen?

Kokemuksia peliin, niin hyvä kuin huonojakin!

Eikä aleta vääntämään kiitos siitä, että minkä hintanen tuo remontti on missäkin päin Suomea. ;)

Kiinnostaa muakin miten esim. tuo pesulla käynti sitten onnistuu. Varsinkin kun omassa talossa ei ole yhteistä taloyhtiön saunaa tai pesutilaa. Mitenköhän siinä sitten vielä pienen lapsen kanssa tulee toimeen.

Talo on 12 vuotta vanha ja tänä vuonna tulee putkiremppa. Tosin vain vesijohtojen osalta. Repikää siitä.

Itse oon 2vuotta ollut amiksessa LVI-asentajaksi opiskelemassa. Työharjottelua ollut n.12viikkoa ja ainakin kerrostaloasunnoissa asuminen on suht mahdotonta. Kyllä niitä aina välillä näki kun jotkut koitti asua asunnossa samaan aikaan kun remppaa tehtiin, mutta pienten lasten kanssa tuskin onnistuu. Huoneista ei saisi hirveästi liikkua toisiin huoneisiin ja ovien edessä on muovikelmut estämässä pölyn pääsyä muihin huoneisiin. Yleensä wc:n ja keittiön runkolinjat sijaitsevat eri kohdissa kämppää, joten jossain vaiheessa voi olla isompikin alue putkimiesten tarpeessa. Lisäksi yleensä klo. 7.30-8.30 alkava piikkaus, iskuporakoneet yms. ärsyttävät pidemmän päälle jos kämpässä koittaa asustaa.

Ikä
36
Tossa kohtaa varmaan jo ois paikka kilpailuttaa pankit? Ja entäs se asuminen, onko se miten mahdotonta jos esim. taloyhtiön saunatiloissa pääsis käymään pesulla? Miten pienten lasten kanssa? Eli onko käytännössä katsottava joku muu asunto tuoksi aikaa ja miten kauan tuollaiset (pahimmillaan) kestää?

Kokemuksia peliin, niin hyvä kuin huonojakin!
;)
Meidän taloyhtiössä (rivitaloasuntoja, useampi asuinrakennus) tehtiin kylppäriremontti. Laina kilpailutettiin pankeilla. peseytymisongelma ratkaistiin siten, että pyykkituparakennukseen tehtiin suihkutilat, joka on vielä tänä päivänäkin käytössä. Kylppäriremontti kesti n.3vk (nopeahko), mutta naapureilla oli mennyt jopa 6vk.

EDIT. Onneksi meillä on kaksi vessaa kun oli vain kylppäriremontista kyse. Oli korvaamaton kun pystyi toimittamaan pikkuasiat siellä. Voin vaan kuvitella jos pieniä lapsia joutuu juoksuttamaan vessassa jossain yleisessä tilassa.

Siis onko tarkoituksena, että taloyhtiö osaisi jakaa hommat eikä ota yhtä urakoitsijaa? Jonkun siellä täytyy olla vastaavana joka tapauksessa.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Siis onko tarkoituksena, että taloyhtiö osaisi jakaa hommat eikä ota yhtä urakoitsijaa? Jonkun siellä täytyy olla vastaavana joka tapauksessa.
No kaikki vaihtoehdot tarkistetaan. En tiedä miten tällainen jakaminen onnistuisi. Ja mitä tuo lopulta edes auttaisi, se yksi asunto on kuitenkin rempan alla tietyn aikaa.

Tottakai pitää minimoida aika kun pitää olla "evakossa", mutta tietysti pitää miettiä, että paljonko tuo tulee maksamaan.

Ikä
36
yleensä aloitetaan niin, että eka vedetään kellariin uudet putket ja väsätään vessa + suihkut. siitä sit jatketaan asuntoihin (tai on siirrytty jo aikaisemmin jos toisessa talossa on esim peseytymismahdollisuus)

sit alkaa ihan vitunmoinen paukutus, kämppä tulee olemaan ihan täynnä pölyä joka paikasta suojauksista huolimatta. suojausmuovit on tosiaan aina liikkumisen edessä kuin todettu. kaverit voi hyökätä 8:00 hyörimään kämppään ja sit jos tahtoo liikkua jonnekin siitä huoneesta jossa on, pyörii yksinkertaisesti jaloissa ja haittaa remppaa. pahimmassa tapauksessa sähkötkin on poikki jos ne tehdään samalla. vettä ei tule hanasta, viemäriä ei voi käyttää. osa sinnittelee kämpässään lapsien kanssa mutta hermot on niin riekaleina että halleluujaa...(olen pariin tapaukseen törmännyt kesätöissä linjasaneerauksissa, tyyppien hermot oli ihan oikeasti tuhannen pillun päreinä ja remontti ei edes puolivälissä....)

lisäksi aikataulut on vanhojen talojen kanssa sivistyneitä veikkauksia. ylläreitä saattaa tulla päivätasollakin useita vastaan työn edetessä. jos löytyy kosteutta, voi joutua kuivattelemaan paikkoja viikkotolkulla jne...

uskallan väittää että jos taloyhtiö palkkaa kaverin jolla on runsaasti kokemusta noista rempoista hoitamaan asiaa, säästyy aika paljolta. ite en lähtis tuossa ainakaan säästämään jos vertaa sitä yhden tyypin 5000-8000e/kk palkkakuluja (jos täyspäiväisenä tekee) siihen että remppa maksaa bout 500e/m2 ja kaikenlaiset sähläykset nostaa tuota hintaa aika äkäisesti...

uskallan väittää että jos taloyhtiö palkkaa kaverin jolla on runsaasti kokemusta noista rempoista hoitamaan asiaa, säästyy aika paljolta. ite en lähtis tuossa ainakaan säästämään jos vertaa sitä yhden tyypin 5000-8000e/kk palkkakuluja (jos täyspäiväisenä tekee) siihen että remppa maksaa bout 500e/m2 ja kaikenlaiset sähläykset nostaa tuota hintaa aika äkäisesti...
Millä nimikkeellä/tittelillä tämä kaveri olisi hommissa? Ilmeisesti valvoja? Vai oliko tämä ehdotus siihen tilanteeseen että taloyhtiö olisi itse "pääurakoitsija"? Siinä että taloyhtiö toimisi itse pääurakoitsijana ei mun mielestä ole järjen hiventäkään, samat hommat siinä joutuu hoitamaan kuin mitä rakennusliikekin hoitaisi. Ja rakennusliikkeet tekee noita hommia työkseen. Eli homma on (tai ainakin pitäisi olla) hallussa, ylimääräiseen ynnäilyyn ei siis juuri aikaa käytetä. Nyt vielä on melko otollinen aika linjasaaneerauksen teettämiseen, katteet on vedetty melko lailla minimiin.

Ja mitä tohon asumiseen tulee, niin en ihan oikeasti suosittele. Meidän firmalla ilmeisesti menee huonosti kun joudutaan aloittamaan jo 7.00 (viitaten edellisten viestien 7.30-8.00 työn aloitukseen ;)) joten siitä hetkestä asunnossa vallitsee semmoinen meno ja meininki ettei ite tekis mieli koittaa siellä asustella. Jokaisessa linjasaneerauksessa missä olen ollut hommissa on kuitenkin aina jossain kämpässä joku asunut koko ajan, eli ei se mahdotonta ole ainakaan yksin/ilman lapsia asuvalle, mutta lasten kanssa ei kannattane yrittää. Lisäksi tiukoista aikatauluista johtuen usein joudutaan viikonloppuisinkin tekemään hommia, joten herkkua ei ole siellä seassa pyöriä.

Olen törmännyt tapaukseen, jossa purkiremontti oli kyllä ajankohtainen, mutta ei sillä laajudella. Pari ihmistä sitä kovasti ajoi. Ei kuitenkaan sitten tullut kartoituksessa selville, että miksi olisi pitänyt tehdä vaikeamman kautta. Perusteluja oli, mutta ei näyttöä. Eli ennen mitään aloitusta kannattaa kartoittaa että onko jollain taloyhtiössä oma lehmä ojassa. Yhteistremontti on kuitenkin edullisempi ja nostaa asunnon arvoa.

Ikä
36
Millä nimikkeellä/tittelillä tämä kaveri olisi hommissa? Ilmeisesti valvoja? Vai oliko tämä ehdotus siihen tilanteeseen että taloyhtiö olisi itse "pääurakoitsija"? Siinä että taloyhtiö toimisi itse pääurakoitsijana ei mun mielestä ole järjen hiventäkään, samat hommat siinä joutuu hoitamaan kuin mitä rakennusliikekin hoitaisi. Ja rakennusliikkeet tekee noita hommia työkseen. Eli homma on (tai ainakin pitäisi olla) hallussa, ylimääräiseen ynnäilyyn ei siis juuri aikaa käytetä. Nyt vielä on melko otollinen aika linjasaaneerauksen teettämiseen, katteet on vedetty melko lailla minimiin.
tarkoitin siis tilanteeseen että ei oteta pääurakoitsijaa jonka vastuulla on koko remppa. sit ei pitäisi olla mitään ongelmaa jos ostaa koko rempan firmalta jolla on kokemusta linjasaneerauksista. kiellettyähän ei ole esim soitella edellisiin remppakohteisiin ja kysellä mielipiteitä.

Mike

Ompa outo!
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Perinteinen remppa on täysin käsittämättömän perseestä enkä tajua miksi niitä enää edes toteutetaan ylipäätänsä. Meillä vedettiin käyttövedet uusiksi, mutta siinä käytettiin järkeä perinteisen "tehdään näin päin vittua kun aina niin on tehty" periaatteen sijaan. Eli vanhat putket jätettiin paineettomana paikalleen, koko taloa ei siis hajotettu vituiksi. Uudet putket vedettiin rappukäytävän puolella siistissä kourussa, josta jokaisen kerroksen kohdalla ammuttiin seinän läpi vessaan putket.

Meillä menee pinnassa nyt sitten eteisen katon rajassa 1,5m katon väristä kotelointia, loput menee sokkeleissa ja kaappien takana. Putkiremppa kesti meidän kämpän osalta hurjat 8 tuntia. Lähdin aamulla manseen ja kun takaisin tulin, niin remppa oli ohitse. Ei pölyä, ei paskaa, ei kämpän täydellistä tuhoa. Hintaa en kehtaa sanoa.

Ikä
37
Täällä on myöskin putkiremppa tulossa / käynnissä. Homma menee niin, että ensin urakoitsija tekee uudet viemäröinnit ja kaivaa talon ulkopuolelta viemärit ja syöttövesiputket ylös ja pistää muoviset vanhojen vuotavien tilalle. Tämä on jo tehty, vesi oli poikki keskellä päivää parisen tuntia, itse olin töissä kyseisenä aikana.

Sitten äijät porailee vesiputkille reiät rappukäytävän nurkkaan, ja myöhemmin niille putkille myös reiät asuntoon porraskäytävästä. Sitten pistävät reiät umpeen odottelemaan varsinaisen huoneiston sisärempan alkua.

Aluksi luulin että painovirhe vuosiluvussa on kyseessä kun tuli lappu jonka mukaan sisätyöt meitsin kämpässä alkavat 1.11.2010 ja kestävät kaksi kuukautta. Mutta totisesti joku arvioi suunnitelmat mahd. viivästysten varalta sillä helvetti sentään, kaksi vuotta tämä remppa kestää tässä talossa, ja porraskäytäviä on A-F ja meikäläinen asustaa F:ssä johon siis viimeisenä tulee tämä ryysis. 2010 syksyllä menen vuokralle siksi aikaa kun remppaa tehdään, ja kun remppa valmistuu niin sopimussakot maksan ja muutan takaisin.

Mitä tuolta A-rapusta huhuja kantautuu, niin suosiolla vaan pakoon vaikka kesämökille tai muualle vuokralle, ei oo kuulemma kämpässä asumista kun rakennuspöly täyttää sängyt ja pilaa huonekalut. Yhteinen vessa ja suihku on kellarissa, vesi haetaan myöskin kellarista, pyykkiä ei tietenkään voi pestä jne.

Talo on kolmikerroksinen ja rakennettu -68. Jotenkin luulin että kun kerroksia ja asuntoja on niin vähän niin menis nopeasti tämä remppa... mutta paskat. :)

Mike

Ompa outo!
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Onpahan helppo ainakin fiksailla tulevaisuudessa.
Juuri niin, en tajua miksi noita täystuhoja vielä tehdään. Osa perustelee omaa täystuhoaan sillä, että kestääpähän pidempään mukamas. Siinä ajassa kun putket menee uudestaan vaihtoon, on kerennyt muuttamaan jo moneen kertaan. Perusremppa on vähän kuin purkais auton rälläkällä palasiksi polttimon vaihtoa varten. Onhan se sama auto edelleen, mutta meitsiä ei ainakaan kiinnosta, että omistamani asunnon seinät vedetään vituiksi kokonaan ja sitten paikkaillaan takaisin.

Ja se tosiaankin maksaa rahaa asua 3 kuukautta muualla ja siinä ei lasketa vitutuksen tuomaa vatsahaavaa.

Ikä
36
Perinteinen remppa on täysin käsittämättömän perseestä enkä tajua miksi niitä enää edes toteutetaan ylipäätänsä. Meillä vedettiin käyttövedet uusiksi, mutta siinä käytettiin järkeä perinteisen "tehdään näin päin vittua kun aina niin on tehty" periaatteen sijaan. Eli vanhat putket jätettiin paineettomana paikalleen, koko taloa ei siis hajotettu vituiksi. Uudet putket vedettiin rappukäytävän puolella siistissä kourussa, josta jokaisen kerroksen kohdalla ammuttiin seinän läpi vessaan putket.

Meillä menee pinnassa nyt sitten eteisen katon rajassa 1,5m katon väristä kotelointia, loput menee sokkeleissa ja kaappien takana. Putkiremppa kesti meidän kämpän osalta hurjat 8 tuntia. Lähdin aamulla manseen ja kun takaisin tulin, niin remppa oli ohitse. Ei pölyä, ei paskaa, ei kämpän täydellistä tuhoa. Hintaa en kehtaa sanoa.
käyttövesi käyttövetenä, kunnon putkiremppa eli viemäröinnit kanssa ei onnistu ihan noin. siitä ainakin itse olen selostanut. voisihan kaikki lattiat valaa 20cm korkeammalle koko kämpästä mutta ehkä on vaan fiksumpaa piikata viemäreille lattioihin reitit....

käyttövesi käyttövetenä, kunnon putkiremppa eli viemäröinnit kanssa ei onnistu ihan noin. siitä ainakin itse olen selostanut. voisihan kaikki lattiat valaa 20cm korkeammalle koko kämpästä mutta ehkä on vaan fiksumpaa piikata viemäreille lattioihin reitit....
Riippuu miten keittiöt ja vessat sijaitsee. Jos vessa ja keittiö on rapun vieressä niin miksei voisi viemäriäkin vetää rappukäytävän seinästä läpi?

Ikä
36
Riippuu miten keittiöt ja vessat sijaitsee. Jos vessa ja keittiö on rapun vieressä niin miksei voisi viemäriäkin vetää rappukäytävän seinästä läpi?
silti pitää vetää se 20cm betonia sit kylppärin lattiaan ellei mystisesti supervoimilla vaihda kylppärin viemäriputkia uusiksi. (e: siis sieltä betonin sisältä itse betoniin koskematta...)ja mistäs vedät rappukäytävän seinän läpi? siitä kerrosten välitasanteen kohdalta? muutenhan mennään joko naapurin katonrajasta tai omasta lattiarajasta läpi. olettaen että rapussa on kolmella seinällä kämpät jolloin yhteen aina pääsisi kolmesta mainitsemallasi tavalla. tai sit rappukäytävä on vapaapudotusta katutasolle jossa vaikka iso pomppulinna ja kämppään mennään kiipeämällä tikkaita parvekkeelle?

silti pitää vetää se 20cm betonia sit kylppärin lattiaan ellei mystisesti supervoimilla vaihda kylppärin viemäriputkia uusiksi. (e: siis sieltä betonin sisältä itse betoniin koskematta...)ja mistäs vedät rappukäytävän seinän läpi? siitä kerrosten välitasanteen kohdalta? muutenhan mennään joko naapurin katonrajasta tai omasta lattiarajasta läpi. olettaen että rapussa on kolmella seinällä kämpät jolloin yhteen aina pääsisi kolmesta mainitsemallasi tavalla. tai sit rappukäytävä on vapaapudotusta katutasolle jossa vaikka iso pomppulinna ja kämppään mennään kiipeämällä tikkaita parvekkeelle?
Taitaa olla aika paljon mutkia matkassa jos joutuu viemärit vaihtamaan. Onneksi suurimmassa osassa riittää käyttövesiremppa. Viemäriputket kestää ainakin sen 50v jos on muoviset. Käyttövesiremppa ei voi hirveästi maksaa jos vedetään pintavetoina.

Ikä
36
Taitaa olla aika paljon mutkia matkassa jos joutuu viemärit vaihtamaan. Onneksi suurimmassa osassa riittää käyttövesiremppa. Viemäriputket kestää ainakin sen 50v jos on muoviset. Käyttövesiremppa ei voi hirveästi maksaa jos vedetään pintavetoina.
joo tällä hetkellä rempataan taloja joissa on valurautaviemärit. silloin 1960-1970 ei tainnut kauheasti olla muoviputkia tarjolla. ja nykyään taidetaan käsittääkseni käyttää valurautaputkia pystyviemäröinneissä ainakin mutta vaakassa olevat putket ovat järestään muovia.

pinnoituksista ei taida vielä(kään) olla tarpeeksi puolueetonta tietoa mutta sekin on aina yksi vaihtoehto.