Putkimiehiä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MJ45
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.1.2004
Viestejä
553
Morientes!

Onkos pakkiksella paljon putkimiehiä?
Mua on nyt alkanut kiinnostamaan ala erittäin paljon. Eli kertokaas mitä ootte hommasta tykänny! Millasta palkkaa tulee?:)
Muutenkin kehukaa ja haukkukaa alaa oikein kunnolla:D

Mites tohon kannattais kouluttautua? Oppisopimuskoulutuksen kautta vaiko joku aikuiskoulutus tsydeemi?
Se on tietty paha juttu kun rahaa ei tuu silloin mistää jos meinaa aikuiskoulutuksen kautta kouluttautua, tai tuleehan sitä muttei sen vertaa että sillä pärjäis:)
Mulla on metallialan peruskoulutus ja kaikenlaisia metallialan hommia on tullut tehtyä, muutaman kk. myös putkihommia... Eli jotain pientä osaamista olis jo ettei ihan alkeista varmaan tarttis alkaa jyystää.

Kiitän jo etukäteen jos joku viittii vaivautua vastaamaan...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-Rankkaa hommaa. Työasennot yleensä joko polvillaan tai tikkailla kädet katossa. Paljon nostamista, kantamista, vääntämistä.. Talvisin lomautus uhka.

+Vaihtelevaa, aika kuluu nopeesti ja se paljon puhuttu palkka.

Muutaman vuoden työkokemuksella iltalehdessä mainittu 17€ on reilusti alakanttiin.
Aikuiskoulutuksesta mulla on kokemusta 3 työharjottelijan verran ja ei voi paljoa kehua. Kaikki ollu entisiä konttorirottia ja halunnu euron kuvat silmissä putkimiehiksi, kädettömämpiä kun perus amiksen 1 luokkalainen ja kukaan ei jääny alalle.

Jos osaat hitsata kaasulla ni on huomattavasti helpompi alottaa hommat.

Ei muuta kun :thumbs:

Ja näin siis rakennuksilla ei pakettiauton ratissa.
 
Taitaa olla jostain urakoista laskettu tuntihinta vai onko oikeasti noin kova? Mites pk-seudun ulkopuolella tuntipalkat?

Joo urakka palkoista puhuin. Ei mun mielestä ole muuta järkevää tapaa osaavan jätkän tehdä. Omaa hölmöyttä jos tuntitöinä ottaa 17€ ja valittaa kun toiset tienaa enemmän. 8h päivässä, ei tarvi kiirehtiä kunhan vaan koko ajan tekee jotain niin aina siitä jotain jää..

Tuntipalkoista en osaa sanoa, mutta samat metrihinnat ne on suomen joka kolkassa!;)
 
Kertokaas mitä laivaputkiasentajat tekee, että paljonko eroaa normi putkimiehen hommista?

Yleensä ovat telakan palveluksessa ja työt tapahtuvat laivan valmistumisen mukaan. Voisin kuvitella rakenteellisista syistä että asentaminen on hiukan vaativampaa. Telakka taitaa itse kouluttaa nämä asentajat omiin tarpeisiinsa.
 
Yleensä ovat telakan palveluksessa ja työt tapahtuvat laivan valmistumisen mukaan. Voisin kuvitella rakenteellisista syistä että asentaminen on hiukan vaativampaa. Telakka taitaa itse kouluttaa nämä asentajat omiin tarpeisiinsa.

Tosiaan akerin sivuilla oli ilmoitus kyseisestä kurssista ja ajattelin hakea, itselläni ei putkihommista kokemusta ole mutta hitsaustaito on kohtuullinen. Vähän vaan epäilyttää tuon alan tulevaisuus että mitenkä saavat tilauksia, jos nyt sattuu edes pääsemään kurssille
 
Morientes!

Onkos pakkiksella paljon putkimiehiä?
Mua on nyt alkanut kiinnostamaan ala erittäin paljon. Eli kertokaas mitä ootte hommasta tykänny! Millasta palkkaa tulee?:)
Muutenkin kehukaa ja haukkukaa alaa oikein kunnolla:D

Mites tohon kannattais kouluttautua? Oppisopimuskoulutuksen kautta vaiko joku aikuiskoulutus tsydeemi?
Se on tietty paha juttu kun rahaa ei tuu silloin mistää jos meinaa aikuiskoulutuksen kautta kouluttautua, tai tuleehan sitä muttei sen vertaa että sillä pärjäis:)
Mulla on metallialan peruskoulutus ja kaikenlaisia metallialan hommia on tullut tehtyä, muutaman kk. myös putkihommia... Eli jotain pientä osaamista olis jo ettei ihan alkeista varmaan tarttis alkaa jyystää.

Kiitän jo etukäteen jos joku viittii vaivautua vastaamaan...
Taitaa olla jostain urakoista laskettu tuntihinta vai onko oikeasti noin kova? Mites pk-seudun ulkopuolella tuntipalkat?

No jokainen neuvottelee sen oman palkkansa itse, ammattitaitoiselle kaverille kyllä varmasti maksetaan mitä se pyytää.Työkokemuksen / osaamisen mukaan minulle on mun palkka määrittynyt, ja kun ei vielä mielettömästi kokemusta alalta ole, on palkkani 15€/h + lisät.Sen takia yleensä kuittaankin palkasta kyselyt sanoin:"ei tällä palkalla suorempaa saa".Yksityiset (oman firman omaavat) on sitten oma lukunsa.

Vanhemman putkimiehen suusta kuultua: "putkihommat on hyvänäkin päivänä helvetin vittumaista" kertoo varmaan oleellisen.Työasennot epämukavia,polvet ja olkapäät/hartiat saavat ehkäpä eniten rasitusta pölystä puhumattakaan.Vaikka koulussa mainostettiinkin siististä sisätyöstä, tämä ei sitä ole.Mielestäni oppisopimus on järkevin tapa kouluttautua alalle, pääsee käytäntöön paljon paremmin sisään kuin koulun kautta.Hitsaustaidon(kaasu ja tig)opettelulla työllistää itsensä varmasti, luokkasaumaa ei tarvitse olla kunhan sauma pitää.

edit: Näin siis oma kohtaisia kokemuksia Jyväskylästä ja Kuopiosta
 
Tosiaan akerin sivuilla oli ilmoitus kyseisestä kurssista ja ajattelin hakea, itselläni ei putkihommista kokemusta ole mutta hitsaustaito on kohtuullinen. Vähän vaan epäilyttää tuon alan tulevaisuus että mitenkä saavat tilauksia, jos nyt sattuu edes pääsemään kurssille

Eikös jossain just ollut noista uusien risteilijiden tilauksista , oliko kaksi uutta tilattu ja rakenteilla + kahteen vai kolmeen oli optio. Kyllä niitä uusia puskee kokoajan sieltä ulos ja onhan noidenkin lisäks vielä kaikenmaailman pieniä tankkereita tulossa. Uusien tekemisen välissä on sitten vuosihuoltoon tulevat laivat ja niiden remppaa.
 
Mites pk-seudun ulkopuolella tuntipalkat?

Hämeessä, esim. juuri valmistunut ammattikoulusta lvi-asentaja perustunti palkka 10-11e. Urakasta toki hyvä tuntipalkka jo tässäkin vaiheessa :)

Sitten kun työkokemusta 2-4 vuotta, niin siinä 13-14e. tämä koskee siis huolto ja asennushommia.
 
Kertokaas mitä laivaputkiasentajat tekee, että paljonko eroaa normi putkimiehen hommista?

Kannattaa ehdottomasti mennä putkimieheksi, jos pääsee Akerin kirjoille. Siellä miehillä työtahti on yksi tai kaksi putkikarvea päivässä. Alihankkijoilla tulisi heti kenkää tuolla tahdilla. Työ on perseestä telakalla. Ryssiä yms. muita vätyksiä koko paikka täynnä. Maapuolella on paremmat palkat. Itse olen työnjohtajana valvomassa ja tarkastamassa alihankkijalla putkitöitä telakalla.
 
Oisko kellään tietoa mitä noi laivaputkiasentajat tienaa?
Itse hain viime vuonna sinne kurssille, ja soittivat, että sais tulla haastatteluun, mutta en sitte millään kerennyt sinne. Tänä vuonna kurssi alkais 31.3.
 
Krampus tuossa kirjotteli ylempänä, että maapuolella olisi paremmat palkat.
Jos nyt oikein muistan niin opettaja kertoi viime vuonna ensimmäisinä kuukausina, että telakalla tienaisi kevyesti paremmin kuin perusasentajana, mutta siitäkin on aikaa kun hän on siellä töissä ollut. Tuli jossain välissä mietittyä josko yrittäisi kesätöihin telakalle ja rahankiilto silmissä tottakai.
 
Älkää nyt laivoille menkö ahdasta kuin norsun perseessä.
Putkimies laittaa viimeisenä sähkö-ja ilmastointiukkojen jälkeen putkivedot.
Nm.Krampuksen kaksi putkikarmia päivässä Åkerilla juu juu en ihan heti usko.
Tietysti jos olet hiiren kokoinen-mitä pakkislaiset ei tietenkään ole...
 
Itse valmistun tässä vuoden/puolentoista päästä koneenasentajaksi metallialalla.
Katselen aluksi niitä töitä ja katselen etenemismahdollisuuksia ja sitä että kuinka kauan niitä hommia jaksaa tehdä.
Toinen vaihtoehto on LVI-ala eli putkimieheksi.
Aluksi metallialan koulutus josta paljon hyötyä noihin töihin, hitsaamisen ja pienen tarkan näpertämisen osaaminen.

Mitä mieltä olette koneenasentajan työstä?
 
Back
Ylös Bottom