Puoli vuotta jatkuvaa kipua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jon_dahl
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli ongelmana on olkapääkipu, joka ei mene pois millään.
Ongelmana on kehittynyt pikkuhiljaa. Viime kesänä aktiivinen punnerrusharrastukseni alkoi jumittamaan oikeaa olkapäätä hieman. Syksymmällä vähitellen jätin punnertamisen, ei ollut mitään kipuja tai mitään ihmeempää.

Kuukauden päästä aloin treenata hartioita salilla, eikä mitään puunertamista enää. Ei mitään kummempaa taas, vähän jumitti ehkä joskus.

Vuoden vaihteessa alkoi tapahtua.
Treenin jälkeen olkapää olikin pirun arka. En lepuuttanut olkapäätä kuin pari päivää ja menin ekaa kertaa brasilialaiseen jujutsuun. Seuraavana yönä olkapää oli ihan paskana (ei loukkaantumista) ja en saanut unta kun oli ihan kosketusarka. Menin vielä toisen kerran parin päivän päästä harkkoihin, ja ei vaan olkapää kestänyt sitä treeniä. Lopetin treenit siihen.

Kipu jäi. En pystynyt enää punnertamaan yhtään ilman että tuli kipua oikeaan olkapäähän ja työntäminen kädellä sattui ihan saatanasti. Menin lääkäriin, iski siihen sitten kortisonipiikin ja pyysi lepäämään 2 viikkoa. Ei mitään vaikutusta.

Seuraavana oli vuorossa ultra ja röntgen. Ei löytynyt mitään, vähän kuulemma vaan epätasaisuutta.
Lääkäri pisti mut siitä suoraan fysioterapeutille, jolla olen nyt käynyt sitten... 2-3 kuukautta ehkä. Tasan kahdeksan kertaa, sen muistan ainakin. Kipu on vaan pahentunut tuona aikana, ja välillä on ihan mielettömän kipeä toi olkapää. Nopeat liikkeet, nostaminen, venyttely ja jopa pyörän tärähtäminen satuttavat vihlovalla tavalla olkapäätäni. Olen siis täysin cp nykyään.

Fysioterapeutti sanoi että yrittää hoitaa mut jouluun mennessä kuntoon, ja veikkaa että siinä olkapäässä on joku jänteen repeämä tai krooninen tulehdus.

Tähän mennessä olen koittanut:
- Zinaxinia (sitä inkivääriuutetta)
- Magnesiumia
- Kortisonipiikki
- Sähköä ja hierontaa fysiolta
- Venyttelyä
- Kylmäpussia joka päivä n. 3 kuukauden ajan
- Mobilatia
- Treenin lopettanut täysin, ihan veltto äijä nykyään
- Käyttänyt vähemmän oikeaa kättä koneen ääressä
- Varonut kättä hyvin paljon
- Kaksi burana-kuuria, 6*400 päivässä.
- Jotain muuta vielä... En muista enempää...

Mietin jos menisin seuraavaksi yksityiselle ja varaisin ajan ortopedilta. Olisiko paska idea?

tosi jännältä kuulostaa, jos se ei ole mennyt missää paskaksi niin ei voi muuta veikata kun joku raju tulehdus...

itselläni oli samankaltaisia oireita. Vasta magneettikuvassa näkyi jännerepeämä. olkapää leikattiin tasan viikko sitten. Nyt on edessä 3kk kuntoutus. Eli hankkiudu magneettikuvaan, niin ei tarvii arvailla.

itselläni oli samankaltaisia oireita. Vasta magneettikuvassa näkyi jännerepeämä. olkapää leikattiin tasan viikko sitten. Nyt on edessä 3kk kuntoutus. Eli hankkiudu magneettikuvaan, niin ei tarvii arvailla.

Voisitko neuvoa mulle miten sait otatettua nuo magneettikuvat? Ainakin tämä lääkärini julkisella puolella on saatanan nihkeä antamaan mitään muuta kuin fysioterapeuttia.
Pitäisikö pyytää jotain toista julkista lääkäriä vai mennä suoraan vaan yksityiselle?

Magneettikuva ei oo mikään erityisen halpa ja siellä on melkoisesti julkisella puolella jonoa. Yksityiselle vaan jos kukkaro kestää tai vakuutus korvaa.

joo yksityiselle vaan. itse kävin yksityisellä ortopedillä (urheiluvammoihin erikoistuneella) jota pyysin laittamaan julkiselle puolelle magneettikuvaukseen. Jonotusaika oli muistaakseni reilun kuukauden. itsekin kävin fysioterapeutilla, naprapathilla ja ultraäänikuvauksessa ennenkuin magneetissa selvisi syy kipuiluun.

Kiitoksia, täällähän on hyviä neuvoja. Edellisten juttujen perusteella olen suunnitellut seuraavaa:
- Käyn ortopedilla joka on erikoistunut olkapäihin
- Hän saa selville missä on vika
- Näytän sille paskalle julkisen puolen seniilille lääkäripapalle että nyt on vika löydetty, kiitos vaan herra "kivun lievitystä hieromalla"
- Hän varmasti antaa mulle lähetteen leikattavaksi
- Toipumisaika
- En tiedä uskallanko enää koskaan treenata...

En tiedä kävisinkö täällä Hämeenlinnassa Raimo Niskasella, vai lähtisinkö Turkuun Juha Ranteelle. Turkuun on pari tuntia bussilla yhteen suuntaan :) Hyviä vinkkejä lääkäreistä otetaan vastaan, mutta täällä Hämeenlinnassa näyttää siltä että nopeiten olkapääspesialistille pääsee tuolle Niskaselle.
Nämä ovat tosiaan Mehiläisen lääkäreitä, muista yksityisistä en niin tiedä...

Mulla on omat kokemukset julkisen puolen leikkauksista, ja sanoisin että tälläsessä tapauksessa pätee 'mitä nopeammin, sitä nopeammin'. Jonottaessa leikkaukseen ne mahdolliset lihasrepeämät aiheuttaa lihaksen surkastumisen ja jänteen vetäytymisen jolloin sitä ei niin vain enää vanhaan paikkaan pultatakkaan. Metsästävät se jänteen pään, jonka jälkeen huomataan että perkele, 4cm pituutta puuttuu jänteestä.

Ittelle sanottiin julkisela "syö tuosta buranaa, joku pieni venähdys siellä vain" noin 15sec sormella tökkimisen jälkeen. Okei, pyörällä jäätävissä tuskissa 8km matka kotiin. Seuraavana aamuna mehiläiseen ja diagnoosi "etureisilihaksen miltei täydellinen repeämä". :jahas:

Luulisi että työiässä oleva ihminen hoidetaan kuntoon nopeasti jotta se voi maksaa veroja valtiolle, jotta ne voi hoitaa vanhuksia. Paskat. :)

Luulisi että työiässä oleva ihminen hoidetaan kuntoon nopeasti jotta se voi maksaa veroja valtiolle, jotta ne voi hoitaa vanhuksia. Paskat. :)
Onneksi moni yritys on tämän ymmärtänyt. Halvemmaksi tulee maksaa esim. 10 x hierojaa, kuin 1-2 kk sairaslomaa + sijaisen palkka + perehdytys jne jne jne.

Ja jos tämä(kin) vedetään ravintopuolelle, niin ei voi muuta kuin ihmetellä miten limsapullojen, karkki- ja sipsipussien koot kasvavat ja samaan aikaan tuoreiden vihannesten ja liikuntapaikkojen hinnat nousevat. Luulisi olevan "halvempaa" tukea terveellistä ravintoa ja liikuntaa, kuin hoitaa näiden puutteesta johtuvia "kansan sairauksia". No joo. Päivän moraalinen annos tuli täyteen, voin siis hyvällä omallatunnolla painua lounaalle, eli kebabille.. :D

Varasin sitten ajan ortopedille, joka on erikoistunut olkapäähän. Vasta ensi kuun alussa pääsen... Voin raportoida tännekin miten kävi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli samanlaisia oireita nelisen kuukautta....Ja sitten Juha Ranne Turun mehiläisestä totesi että kyseessä on ns. ahdas olkäpää, joka fiksattiin luuta höyläämäällä ja olkapäätä putsaamalla...leikkauksesta 2,5 kuukautta ja pirun hyvin on toipunu!....Ja vaikka siellä olkapäässä olisi jotain muutakin häikkää, ni kyllä noi lääkärit saa tosi hyviä tuloksia ainakin yksityisellä!....Hyvä leikkaava lääkäri ja laadukas fysioterapia/kuntoutus leikkauksen jälkeen ni hyvä tulee, mikäli se edes vaatii leikkausta?...:)....Olisi tosiaan kiva tietää mitä sun lääkäri totesi olkäpäästä?....Se on mulle niin tuttu aihe...

Lopullista tietoa ei vieläkään (!!!) ole saatu kas kun lääkäri heitti kuukauden kesälomat siihen väliin, mutta nyt perjantaina kuulen sitten todellakin lopullisen tuomion (kaiken järjen mukaan).

Tässä väliaikatietoja vähän pitemmän kaavan kautta kerrottuna:
Kävin tosiaan siellä ortopedilla kuten aiemmin luki ja "onnekseni" olkapää oli sillä hetkellä erityisen ärhäkkäällä tuulella, koska sen kipu muuttuu kovemmaksi tai vähäisemmäksi tähtien asentojen mukaan. Ortopedi sitten näpytteli olkapäätäni ja aijai kun osui arkaan paikkaan...
Hän totesi sitten että melko varma osteolyysi, eli luun liukeneminen. Hän sanoi että sillä välin kun hän lomailee niin voin käydä magneettikuvauksissa. Tätä olikin helvetti odotettu!!

Magneettikuvaus oli ihan täyttä helvettiä kun piti käsi hankalahkossa asennossa ventata liikkumatta puoli tuntia. Röntgenlääkäri sanoi että "on siellä se mitä siellä luullaan olevan ja ihan reipas turvotus kanssa". Jaha.

Tää osteolyysi on muuten erittäin looginen diagnoosi, koska se tulee yleensä pitkällisestä penkkipunnerruksen harrastamisesta ja itsehän tosiaan vedin tavallisia punnerruksia vuoden putkeen aika taajaan.

Nyt on saatu sitten vihdoinkin ekaa kertaa kunnon tietoa, n. 30 minsaa sitten!

Eli lääkärin mielestä siellä on sekalaista turvotusta, ärsytystä ja osteolyysinpoikasta. Sanoi heti ekana että tähän ei ole olemassa mitään hyvää ratkaisua, mutta neuvotellaan huonoista.

Sovittiin että pistää nyt kortisonin, katsotaan muutama viikko ja tarvittaessa uusi kortisoni. Sitten jos vielä särkee niin laittaa mut julkisen kautta leikkausjonoon. Hän kertoi että leikkaus on vakava juttu, koska siinä automaattisesti olkapään nivelsiteet vaurioituu ja sen lisäksi mulle tulee löysä olkapää - pysyvästi kenties?

Joten vältetään tytöt ja pojat niitä olkapäävammoja!

Kortisoni ei ole auttanut, ja särkee vieläkin... Menen marraskuussa taas uudelle piikille. Tässä pitää alkaa jo miettiä oikeasti tota leikkausta.

Nyt alkaa sitten jo kymmenes kuukausi yhtäjaksoista olkapääkipua :rock:

No lääkäri ei sitten halunnutkaan piikittää mua, vaan joudun odottamaan loppuvuoden. Suositteli kuminauhajumppaa ja sauvakävelyä. Leikkaus ei tule enää kyseeseen, pitää vaan odottaa. Kesäkuntoon 2011?

No lääkäri ei sitten halunnutkaan piikittää mua, vaan joudun odottamaan loppuvuoden. Suositteli kuminauhajumppaa ja sauvakävelyä. Leikkaus ei tule enää kyseeseen, pitää vaan odottaa. Kesäkuntoon 2011?
Kuminauhajumppaakin on monenlaista.. Niillä(kin) saa aikaan lisää damagea, jos ei tiedä mitä tekee..
Eli kannattaa käydä jonkun olkapäihin perehtynen fysioterapeutin juttusilla, niin saat juuri sinulle sopivia ohjeita. Samalla saat myös arvion, mahdollisista muista hoitosuosituksista.

Taas mennään lääkäriin, kivut ovat olleet erittäin kovat ja pitäneet valveilla. Nyt mennyt yli vuosi ja vieläkin sattuu ihan samalla tavalla. Kylmää ja voidetta vaan...

No huhhuh, sympatiat sinne täältäpäin. Kerroit aikaisemmin, että kipu johtui jatkuvasta punnerrusten tekemisestä. Oliko sulla sitten jokin tekniikkavirhe vai treenasitko vain liikaa?

Suositut

Back
Ylös Bottom