punttitreeni + uiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gal
  • Aloitettu Aloitettu

gal

Ikä
44
Moi! Käyn ensisijaisesti uimassa, mutta haluaisin alkaa käydä enemmän myös kuntosalilla. Mietin vain mikä olisi järkevä tapa yhdistää näitä? Mieluiten tekisin niitä samana päivänä, mutta kuntosali on eri paikassa kuin uimahalli. Jos teen näitä 5 päivänä viikossa vuorotelleen, ehtiikö siinä palautua tarpeeksi? Vai olisiko hyvä idea tehdä vuoroviikottain?
Toinen kysymykseni koskee palautusjuomia. Onko niitä hyödyllistä ottaa jos samaan aikaan laihduttaa ja saako niistä hirveesti kaloreita?
Kolmas kysymys. Jos alkaa yhtä lihasryhmää treenaamaan mitä ennen ei ole treenannu (pohkeet), kauanko kuluu että tuloksia voi odottaa?

gal

gal sanoi:
Moi! Käyn ensisijaisesti uimassa, mutta haluaisin alkaa käydä enemmän myös kuntosalilla. Mietin vain mikä olisi järkevä tapa yhdistää näitä?
Haetko, nyt uintia tukevaa punttiohjelmaa vai onko tuo uiminen sulle vain aerobista liikuntaa yleensa? Kuinka usein kayt uimassa?

Mieluiten tekisin niitä samana päivänä, mutta kuntosali on eri paikassa kuin uimahalli. Jos teen näitä 5 päivänä viikossa vuorotelleen, ehtiikö siinä palautua tarpeeksi? Vai olisiko hyvä idea tehdä vuoroviikottain?
Ihan varmasti ehtii palautua. En nae tarvetta vuoroviikoille.
Tarkenna pikkasen. Kuinka kauan yleensa uit? Jos uinti kerta kestaa kauan, sillon on ehka todellakin viisasta tehda nuo eripaivina.

Palautusjuomista loydat paljon juttua kayttamalla hakua. Tuo kolmas kysymyksesi onkin sitten vahan hankalampi... Kehitys (ja sen nopeus/hitaus)on niin paljon genetiikasta kiinni.

:rock: Kannattaa aina juoda palautusjuoma, sillä se edistää palautumista ratkaisevasti ja tasottaa veren sokeria, eli ei ihan tunnin päästä tule (välttämättä;)) kamala nälkä. Ja tuo uiminen on mainiota palauttavaa liikuntaa, ite teen viikossa 4 (tai joskus innostuksessa 5) punttireeniä, aina eri lihasryhmät. Ja sitten kerran viikossa käyn uimassa kolme kilsaa eli tunnin. Tämä ajoittuu selkä-epäkästreenipäivän jälkeen sillä oon huomannu että se helpottaa niskojen jumista johtuvaa huimausta. Puntin jälkeen uin joskun noin 500m, mutta kehityksen kannalta pitempi ei oo suotavaa(mulla on sali ja uimahalli samassa=Aalto-Alvari JKL:ssä). Syksyllä jouduin luopuu puntista pariksi kuuksi kun tuli polvi ja lonkka tulehus... Mutta lihaskunto pysyi lähes entisen verosena uimalla! Ja kehitys jatku sitten parempana jopa. Ja ai niin, tuohon uintiin saat varmasti tuntumaa ihan eri lailla kunalat treenaamaan salilla esim joka toinen treenipäivä! :)

gal sanoi:
Moi! Käyn ensisijaisesti uimassa, mutta haluaisin alkaa käydä enemmän myös kuntosalilla. Mietin vain mikä olisi järkevä tapa yhdistää näitä? Mieluiten tekisin niitä samana päivänä, mutta kuntosali on eri paikassa kuin uimahalli. Jos teen näitä 5 päivänä viikossa vuorotelleen, ehtiikö siinä palautua tarpeeksi? Vai olisiko hyvä idea tehdä vuoroviikottain?
Toinen kysymykseni koskee palautusjuomia. Onko niitä hyödyllistä ottaa jos samaan aikaan laihduttaa ja saako niistä hirveesti kaloreita?
Kolmas kysymys. Jos alkaa yhtä lihasryhmää treenaamaan mitä ennen ei ole treenannu (pohkeet), kauanko kuluu että tuloksia voi odottaa?

gal

Jos haluat satsata enemmän uintiin, niin pidä puntti toissijaisena. Ja hirveän helposti, jos tekee raskasta punttia, niin ote veteen huononee ja uinti saattaa alkaa tökkimään. Kova salitreeni lyhyillä toistoilla ei palvele kauheasti sinun tavoitteita, joten suosittelen kiertoharjoittelun tyyppistä reeniä. Paras tietenkin olisi, jos tekisit molemmat treenit eri päivinä. Jos teet 1 viikon punttia ja toisen uintia, niin sen punttiviikon jälkeen saatat olla aika jumissa. Parempi tehdä viikon sisällä vuorotellen. Muistat venytellä hyvin molempien treenien jälkeen ja toisiaan se palautusjuoma on ehdoton. 5 treeniä viikossa on ihan hyvä ja kerkeät kyllä palautua.

gal sanoi:

Proteiinissa on aina vakiomäärä kaloreita (4Kcal/g), mutta erityisesti laihduttaessa kannattaa panostaa protskuihin, ettei lähtevä massa ole lihasta vaan rasvaa. Toisaalta jos alkaa treenata kovempaa kuin ennen ja huolehtii riittävästi proteiininsaannista, paino ei välttämättä putoa mutta peili kertoo kyllä eron. :)

Itse pidän uimista lähinnä palauttavana treeninä, uin n.kilsan kerrallaan 1-2 krt viikossa. Ihan jumissa on vähän vaikea joskus uida, mutta yleensä se auttaa (vai olisko se sitten sauna joka rentouttaa...).

Niin jäi vähän epäselväksi, eli minulla on kanssa mahdollisuus käydä salin jälkeen uimassa. Käyn yleensä salin jälkeen saunassa ja uin pari altaanmitallista. Onko tämä hyväksi lihaksille vai pitäisikö lihasten antaa olla eka parituntia rauhassa ja sitten vasta uimaan. Ja sellanen vielä että otan yleensä salin jälkeen heti palauttavan ja sitten uimaan. Eli onko tämä ihan hyvä systeemi? :)

Pikkasen vanha aihe mutta muutakaan löytänyt..

Sopisiko uinnin tueksi kuntopiiri näin alkuun kerran viikossa ennen uinti treenejä sellaiselle joka ei ole salilla aikaisemmin käynyt?
Myöhemmin sitten salille mutta harjoittelu lähtisi kuntopiirillä.

Mikä sen sun uintitreenisi tavoite on? Meillä päin on ollut tapana suunnitella harjoittelu lähtötason ja tavoitteiden mukaan.

Eiku seurasta vaan kyselivät haluanko tulla vetää puntti reeniä tytöille, kun voimaa kuulemma tarvisivat.
En tiiä (en hoksannut kysyä) mikä mimmien tavoite on kun valmentaja sanoi vain että voimaa tarvis lisää.

En aivan tiedä onko minusta tämmöseen, mutta tuskin kuntopiirissä kauheasti vikaan voi mennä.
Salillahan itse olen käynyt useita vuosia mutta ihan eri hommahan se on toisia opettaa ja kun tavoitteetkin ovat erit..

Mutta rahalla saa ja hevosella pääsee ja tässä tapauksessa on tyydyttävä hevoseen.

Eli niille pyydetään saliohjausta ja voimatreeniä? Mikä se syy on, ettet vie niitä salille ja teetä niillä pyydettyä punttitreeniä? Mä en nyt tajua.

No siis tottakai voin viedä heidät salille, mutta itse ajattelin aluksi kuntopiiriä pohjalle.

Mielelläni otan vaan teiltä vinkkejä, että millaista reeniä te suosittelette. :)
Tyyliin alkuun golden six? Pohjaltahan se on aloitettava ja tuo golden six sopii siihen hyvin, mutta mites taas uimareiden kannalta?

No siis tottakai voin viedä heidät salille, mutta itse ajattelin aluksi kuntopiiriä pohjalle.

Mielelläni otan vaan teiltä vinkkejä, että millaista reeniä te suosittelette. :)
Tyyliin alkuun golden six? Pohjaltahan se on aloitettava ja tuo golden six sopii siihen hyvin, mutta mites taas uimareiden kannalta?

En itse valmenna uimareita (varsinaisesti), mutta suosittelisin todella tuolla kuntopiirillä lähtöä. Omalla painolla pitkiä/raskaampia harjoitteita vuorotellen, niin että pystyt näkemään tekniikat ja korjaamaan niitä. Siitä sitten muutaman kuukauden päästä mahdollisesti salille.
Mutta kaikki riippuu monesta asiasta:

Minkä ikäisiä ovat uimarit?
Mikä on heidän lähtötasonsa?
Tavoite -kysy uudestaan, jos ei käynyt selville. Joka tapauksessa joku pohja sille lihaskuntotreenille on rakennettava, vaikka myöhemmin tavoite olisi treenata esim. nopeutta.

Oli tavoite, ikäjakauma ja lähtötaso mikä tahansa, keskittyisin (myös) uimareiden kanssa keskivartalon hallintaan ja sitä kehittävään tekemiseen. Ja nyt todella painottaisin tuota tekniikan tarkistelua, sillä treenissä kuin treenissä mennään helposti vikaan, kun joku virhe jää näkemättä. Nämä virheet kostautuvat myöhemmin loukkaantumisina tms. Ei ole siis ihan sama mitä tehdään.

Kiitos vastauksesta. :)

N. 17v ovat tytöt.
Pitää kysellä huomenna vähän lisää tavoitteista jne.

Soittelin juuri kaverilleni joka entinen sm uimari ja sano kanssa, että keskivartaloa.

Mun mielestä tuota valmennushommaa ei pidä ottaa ihan kevyesti. Kerron vähän omista kokemuksistani, kuinka homma meni nuoruudessa ihan pieleen ja kärsin pitkään kovista kivuista:

Kärsin siis erittäin kovista niska-hartiasäryistä läpi nuoruuteni, siis haarukalla 10-25 vuotiaana (aika pitkä aika elää kivun kanssa). Kuntoutus- ja harjoitusneuvoja sain koulun terveydenhoitajalta ja vastaavilta, sekä muun muassa eri lajivalmentajilta, jotka eivät olleet siis mitään ihan oikeita valmentajia (ei koulutettuja esim. pt, kuntosaliohjaaja, tmv), ihan fysioterapeutillakin muistaakseni kävin. Päin vastoin kivut jatkuivat ja pahenivat koko ajan. Vasta 26-vuotiaana, vuonna 2008, aloin treenaamaan juuri siten, miten minulta oli yli 10 vuotta kielletty; säryt paranivat noin puolessa vuodessa. Eikä niitä ole ollut sen koommin.

En halua herättää närää, mutta noihin valmennusasioihin kannattaa paneutua kunnolla, sillä pahimmillaan lihasepätasapainot ja muut voivat aiheuttaa pitkäaikaisia vaivoja.

Omat kipuni johtuivat ylävartalon lihasheikkoudesta (jota ei olisi urheilutaustani huomioon ottaen uskonut) ja kivut katosivat, kun aloin treenaamaan isoilla painoilla todella lujaa. Ainoa, joka nuoruudessani (ollessani siinä 2-kympin taitteessa) huomasi lihasheikkouden oli pitkän linjan Karateka ja hermorataekspertti, ja hän oli ainoa, joka sanoi, että mun pitäisi treenata lisää lihasmassaa yläkroppaan. Jostain syystä sivuutin tämän neuvon, ajattelin, että mihin mä tarvitsen lihasmassaa, en mä sentää mies ole :face:

En halua herättää närää, mutta noihin valmennusasioihin kannattaa paneutua kunnolla, sillä pahimmillaan lihasepätasapainot ja muut voivat aiheuttaa pitkäaikaisia vaivoja.

Komps. Väärin suunnitellulla voimatreenillä voi pahimmillaan tehdä hallaa itse lajissa kehittymiselle kuten myös aiheuttaa tuota lihasepätasapainoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom