SUPERCARB 1kg -40%

Punttitreeni ja aineenvaihdunta

Ikä
42
Paljonkos punttitreeni kuluttaa? Riippuu tietysti tehosta mut onko se samaa luokkaa kun hidas kävely, enemmän vai vähemmän?
Jossain sanotaan että aineenvaihdunta on punttitreenin jälkeen pitkään koholla mutta kuinka paljon se tarkoittaa käytännössä?
Mulla ainaki on hirvee nälkä aina punttitreenin jälkeen ja en tiedä et mikä on oikee määrä ruokaa ettei syö liikaa muttei toisalta liian vähänkään (ettei palaudu).

Siis onko punttitreenillä käytännön merkitystä energiankulutukseen vai onko se vain näennäistä??? Tietääkö kukaan?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kulutus riippuu vähän siitäkin mitä lihaksia treenaa, jalkatreenissä palaa enemmän kuin hauistreenissä. Mittailtiin viime viikolla huvikseen ja kulutus reilussa tunnissa vaihteli 200-400 kalorin välillä riippuen treenistä ja alkulämmittelyn kestosta. Juoksulenkillä taas on mennyt 400-600 kaloria. Itse olen kyllä huomannut että punttitreenin jälkipoltto (ja jatkuvakin aineenvaihdunta) ovat nyt korkeammalla tasolla kuin aiemmin kun lihasta ei juuri ollut! Eli pitkällä tähtäimellä salitreeni saattaa osoittautua ainakin yhtä tehokkaaksi kuin aerobinen harjoittelu.

Kulutus & aineenvaihdunta

Kyllä punttitreeni kuluttaa. Itse käytän aina kaikenlaisessa urheilussa ja siis myös kuntosalilla kaloreita laskevaa sykemittaria. Teen jaotetellulla ohjelmalla selkeitä perusliikkeitä (enimmäkseen vapailla painoilla) lyhyellä noin minuutin palautuksella. Tarkoitus on pitää syke koko ajan oman rasvanpolttorajani (>115) yläpuolella - ja kyllä hiki aina virtaakin. Kulutus on keskimäärin 500-700 cal 90 min treeneissä, joissa on noin 30 min aerobista. Syke nousee yleensä maksimissaan 160 (kyykyt, maastavedot, hauiskääntö), ja minuutin tauon jälkeen minun on ainakin ihan passeli jatkaa. Penkkipunnerruksessa taot ovat hiukan pidemmät.
Aineenvaihdunnan kiihtymisen huomaa siitä, että etenkin liian myöhäisen iltatreenien jälkeen kone käy täysillä eikä ole siis puhettakaan aikaisesta nukkumaanmenosta. Ilta-ateriassa on pakko olla protskun lisäksi myös hiilareita, koska muutoin herään yöllä nälkään ja silloin ei uni tule silmään. Ja muutenkin ruokahalu kieltämättä kasvaa myös minulla. Aloittelijana aineenvaihdunnan kiihtymisen suorastaan säikäytti, sillä iho rupesi kukkimaan finnejä (ilman mitään ekstraa...) vaikka murrosikä oli mennyt jo aikapäiviä sitten. Vanhemmat treenarit onneksi rauhoittelivat ilmiön menevän ohi parissa kuukaudessa ja niin se onneksi menikin.

Suositut

Back
Ylös Bottom