Puhelinosakkeet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.6.2002
Viestejä
2 688
Ikä
49
Voiko puhelinosakkeet tippua käytännössä arvottomiksi tai voiko osinkojen tuotto mennä lähestulkoon nollaan?

Itselläni on muutama VLP:n puhelinosake ja niitä ostetaan nyt ihan käypään hintaan n. 2000e kappale. Hinta on vaan noussut ja noussut, jossain vaiheessahan se varmasti laskee mutta osinkojakin tuli esim. tänä vuonna 86 tai 89e kappale. Enemmänhän noilla tienaa kuin esim. koroilla sidottuun rahamäärään nähden, ostin aikoinaan aika halvalla ja perinnöksikin irtosi.

Koska en noihin edes ole perehtynyt, miten arvioida markkinatilannetta. Oma tuttava suositteli ettei myy ennenkuin on "pakko". Radiolinjan osakkeethan aikoinaan lähestulkoo pakko-ostettiin 70t markalla kappale. Kommentteja näihin tai asiaan perehtyneitä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mitäs luulet lopettaako ihmiset/iso osa ihmisistä puhelinpiuhojen käytön? Jos olet sitä mieltä, myy heti!

Loppuuko linjojen tarve radikaalisti laman kourissa? Kääntyykö vaaka toisin päin tilanteen parantuessa?

Riippuu tietenkin millaisista osakkeista on kyse mutta kärjistetysti noin.
 
Kovatuottosia nuo on pitkään olleet. Itse en myisi, jollei kyseinen yhtiö nyt elä pelkän lankapuhelimen varassa ilman mitään kehityssuunnitelmia. Eli en usko että näin on. Varmaan joku isommista ostaa nuo pois kuitenkin pikkuhiljaa, tai sitten tarjoavat vaihdossa omia osakkeitaan. Sekään ei välttämättä ole aina hullumpi vaihtoehto, tossa kohtaa ei käsitteekseni joudu maksamaan veroja?
 
Voiko puhelinosakkeet tippua käytännössä arvottomiksi tai voiko osinkojen tuotto mennä lähestulkoon nollaan?

Itselläni on muutama VLP:n puhelinosake ja niitä ostetaan nyt ihan käypään hintaan n. 2000e kappale. Hinta on vaan noussut ja noussut, jossain vaiheessahan se varmasti laskee mutta osinkojakin tuli esim. tänä vuonna 86 tai 89e kappale. Enemmänhän noilla tienaa kuin esim. koroilla sidottuun rahamäärään nähden, ostin aikoinaan aika halvalla ja perinnöksikin irtosi.

Koska en noihin edes ole perehtynyt, miten arvioida markkinatilannetta. Oma tuttava suositteli ettei myy ennenkuin on "pakko". Radiolinjan osakkeethan aikoinaan lähestulkoo pakko-ostettiin 70t markalla kappale. Kommentteja näihin tai asiaan perehtyneitä?

Annan työntekijänä suosituksen Pidä!
Vlp on erittäin vakavarainen puhelinyhtiö ja tekee edelleen kohtuullisesti voittoa, vaikka lankapuhelimet on vähenemään päin. Puhelinyhtiöt ovat kaiken lisäksi menestyneet lama-aikanakin keskimääräistä paremmin.
 
Mulla ois PHP Holding Oy:n A- ja K -osakkeet.

Tällä hetkellä näyttäis siltä, että Suomen Asiakasturva Oy määrää hintatason (nyt 1000 euroa). Hinnat ovat käsitykseni mukaan tulleet viimeisten vuosien aikana alaspäin. He markkinoivat tuota hintaa sillä, että jos myyntihinta on 1000 euroa tai alle, niin ei tarvitse maksaa veroa ja antavat ymmärtää, että noi verojutut voivat muuttua minä hetkenä hyvänsä myyjälle epäedullisemmaksi.

Tiedustelisinkin, että onko muita firmoja tai yksityisiä tahoja, jotka ostavat em. osakkeita ja mistä niistä saisi tietää tarkemmin? Ja entä löytyykö jostain netistä listaa siitä, mitä noista osakkeista on viime aikoina maksettu markkinoilla?

Mua vähän ärsyttää ton Asiakasturvan myyntitapa. Kun heidän kanssaan juttelee, tuntuu siltä kuin asioisi jonkun maailmanmiehen tai autokaupan myyjän kanssa. Varsinkin tällä hetkellä ennen osinkojen jakoa, kun he pyrkivät tekemään kaupat ennen sitä. Viime vuonna osinko oli ehkä jotain 70 euron luokkaa, joten voisi kuvitella että se on tänäkin vuonna suurinpiirtein samoissa hinnoissa. Ehkä.

Mä en oikein ymmärrä näistä osakeasioista mitään ja siksi mietinkin, että kannattaako sitä ylipäätään myydä noita osakkeita? Tarkoitus ei ole ostaa noita osakkeita lisää. PHP:n sivujen mukaan toiminnastaan näin:

"PHP Holding Oy on PHP Liiketoiminta Oyj:n ja sen tytär- ja osakkuusyhtiöiden muodostaman konsernin emoyhtiö. Yhtiö huolehtii noin 61 000 osakkeenomistajansa omistuksen arvon säilymisestä ja kasvattamisesta.

PHP Holding Oy omistaa 97,5% PHP Liiketoiminta Oyj:stä ja hallinnoi sen kautta merkittävää osuutta DNA Oy:stä. 1.1.2010 PHP Liiketoiminta Oyj oli 20% omistusosuudellaan DNA Oy:n kolmanneksi suurin omistaja.

Strategiset päätökset, joilla operatiivinen teleliiketoiminta siirrettiin DNA Oy:lle, muuttivat PHP konsernin sijoituskonserniksi, jonka sijoitusvarallisuudesta yli kolme neljäsosaa on sitoutunut teleoperaattorisijoituksiin. Loppu vajaa yksi neljäsosa sijoitusvarallisuudesta jakaantuu kiinteistöihin, sijoituksiin ja kassavaroihin."



Jos olen ymmärtänyt oikein, niin DNA:han on suunnitellut listautumista pörssiin jossain vaiheessa.

Oisko jollain jotain hyviä vinkkejä siitä, miten kannattaisi toimia?
 
Voiko puhelinosakkeet tippua käytännössä arvottomiksi tai voiko osinkojen tuotto mennä lähestulkoon nollaan?

Voi tippua arvottomiksi kuten mikä tahansa muukin osake, mutta kovin todennäköisenä en tuota pidä. Suurin riskihän tuossa on lankaliittymien katoaminen, jolle puhelinoperaattorit joutuvat etsimään korvaavaa liiketoimintaa. Anviakin (ent. VLP) näyttäisi panostavan kovasti uusien liiketoiminta-alueiden valtaamiseen ja laajentaa toimintaansa mm. yritysostoin. Muutenkin kyse ei ole enää pelkästä puhelinoperaattorista, vaan Anvia konserni sisältää mm. Anvia IT, Anvia Securi, Anvia TV ja Anvia Telecom liiketoiminta-alueet.
 
Ei noista osaa sanoa. Radiolinjan osake nousi aivan taivaisiin. Anvian hinta on ny jotain 2t euroa kappale, osinkoja tuli viime vuonna muistaakseni 100e kappale. En itekää osaa ajatella osakkeita sijoitusmielessä, myyn pois kun tartten rahaa johonki. Noi lafkat jotka noita osakkeita ostaa eivät välttämättä tarjoa parasta, mutta helppoa se ainakin on kun ei tartte ite tehdä mitään. Toisaalta taas jos pitää paikkansa että alle tuhannen kaupoista ei tartte veroakaa maksaa niin ehkä huuto.net ?
 
Mulla ois PHP Holding Oy:n A- ja K -osakkeet.

Tällä hetkellä näyttäis siltä, että Suomen Asiakasturva Oy määrää hintatason (nyt 1000 euroa). Hinnat ovat käsitykseni mukaan tulleet viimeisten vuosien aikana alaspäin. He markkinoivat tuota hintaa sillä, että jos myyntihinta on 1000 euroa tai alle, niin ei tarvitse maksaa veroa ja antavat ymmärtää, että noi verojutut voivat muuttua minä hetkenä hyvänsä myyjälle epäedullisemmaksi.

Tiedustelisinkin, että onko muita firmoja tai yksityisiä tahoja, jotka ostavat em. osakkeita ja mistä niistä saisi tietää tarkemmin? Ja entä löytyykö jostain netistä listaa siitä, mitä noista osakkeista on viime aikoina maksettu markkinoilla?

Mua vähän ärsyttää ton Asiakasturvan myyntitapa. Kun heidän kanssaan juttelee, tuntuu siltä kuin asioisi jonkun maailmanmiehen tai autokaupan myyjän kanssa. Varsinkin tällä hetkellä ennen osinkojen jakoa, kun he pyrkivät tekemään kaupat ennen sitä. Viime vuonna osinko oli ehkä jotain 70 euron luokkaa, joten voisi kuvitella että se on tänäkin vuonna suurinpiirtein samoissa hinnoissa. Ehkä.

Mä en oikein ymmärrä näistä osakeasioista mitään ja siksi mietinkin, että kannattaako sitä ylipäätään myydä noita osakkeita? Tarkoitus ei ole ostaa noita osakkeita lisää. PHP:n sivujen mukaan toiminnastaan näin:

"PHP Holding Oy on PHP Liiketoiminta Oyj:n ja sen tytär- ja osakkuusyhtiöiden muodostaman konsernin emoyhtiö. Yhtiö huolehtii noin 61 000 osakkeenomistajansa omistuksen arvon säilymisestä ja kasvattamisesta.

PHP Holding Oy omistaa 97,5% PHP Liiketoiminta Oyj:stä ja hallinnoi sen kautta merkittävää osuutta DNA Oy:stä. 1.1.2010 PHP Liiketoiminta Oyj oli 20% omistusosuudellaan DNA Oy:n kolmanneksi suurin omistaja.

Strategiset päätökset, joilla operatiivinen teleliiketoiminta siirrettiin DNA Oy:lle, muuttivat PHP konsernin sijoituskonserniksi, jonka sijoitusvarallisuudesta yli kolme neljäsosaa on sitoutunut teleoperaattorisijoituksiin. Loppu vajaa yksi neljäsosa sijoitusvarallisuudesta jakaantuu kiinteistöihin, sijoituksiin ja kassavaroihin."



Jos olen ymmärtänyt oikein, niin DNA:han on suunnitellut listautumista pörssiin jossain vaiheessa.

Oisko jollain jotain hyviä vinkkejä siitä, miten kannattaisi toimia?

Pörssin ulkopuolisten yhtiöiden osakkeita välittää ainakin privanet, joka kuuluu nykyään Aalto Capital Oy:hyn. Noteerauksia voi katsella täältä:

http://www.aaltocapital.com/pages/index.php?id=3&pid=3

Viimeksi PHP Holding Oy:n osakkeella on näköjään tehty kauppaa hintaan 665 EUR, tiedä sitten onko kyseessä A- vai K-osake. Tuon perusteella osakeparille arvoa olisi siis kaiketi 1330 EUR (?). Tosin K-osake voi olla arvokkaampikin, koska sillä on enemmän äänivaltaa.

PHP:n yhtiökokouskutsussa (pdf) esitetään tälle vuodelle 50 EUR osinkoa per osake. ( http://php.fi/index.php/yhtiokokous/ )
Tämähän tietäisi noin 7,5% verotonta tuottoa eli moninkertainen pankkien tällä hetkellä maksamiin korkoihin verrattuna. Toisaalta maamme hallitus ym. poliitikot haluavat kovasti nostaa osinkoverotusta ja laittaa mm. listaamattomienkin yhtiöiden osingot verolle. Eli tulevaisuudessa joutunet pahimmassa tapauksessa maksamaan PHP-osingoistasi vielä verot. Kuitenkaan en itse lähtisi myymään PHP:n osakkeita (en muuten itse omista näitä :) ) ellei jotain akuuttia rahantarvetta olisi ja muussakin tapauksessa selvittäisin ennen myyntiä mistä saisin paremman tuoton saataville rahoille.

Jos PHP:n sielun elämä ja näkymät kiinnostaa enemmän kannattaa mennä käymään yhtiökokouksessa, pullakahveet sieltä ainakin saa ;)

Semmosta.
 
Back
Ylös Bottom