Proteiinin liiallinen saanti?

Ikä
43
Olen nyt ketoillut tässä kolmisen viikkoa ja rupesi vaan mietityttää kun ketogeenisellä tuppaa tuo proteiinin määrä nousemaan ainakin minulla aika huimasti niin voikohan proteiinin liiallisesta saannista olla jotain haittaa? Aloittaessani dieetin 170 cm varteni painoi 76,5 kg ja nyt 67 kg. Aika huimat 9,5 kg tippunut 20 päivässä. Tiedä sitten kuinka kovassa nestepöhössä olin alussa. Alussa tosin kalorit oli todella alaalla kun ruokavalioni ei sisältänyt paljon muuta kuin 3 dl vehnäleseitä, 3 dl vähäkalorista mustikkakeittoa, seitiä, tonnikalaa(vedessä!).. Eli rasvaa ei tullut paljon yhtään.. Nyt olen sitten lisännyt noita huonojakin rasvoja. Kananmunaa, jauhelihaa ja yms. Hiilaripäiviä en ole pitänyt yhtään kun olo on ollut kokoajan loistava. Hiilarit ovat pysyneet keskimäärin 20 grammassa ja joinakin päivinä max 35 g. Mietityttää kun töissä hyvä jos purkin tonnikalaa kerkiää sipasta naamariin niin tulee sitten töiden jälkeen ahettua oikein kunnolla kerralla. Esimerkki ateriani sisältää mm. 2 dl vehnäleseitä, 2 dl vähäkalorista mustikkakeittoa, purkin tonnikala hiutaleita vedessä, 400 g seitiä ja 300 g poronkäristystä. Noista tulee jo yhtäänsä 175 g protskua. Ja muutenkin päivittäinen protsku määrä nousee varmaan päälle 300g ku illalla saatan vetää esim. 500 g jauhelihaa vielä. Jostakin luin, että n. 50 g protskua voi vaan imeytyä kerralla. Mihinkäs tuo ylimääräinen 125 g menee? laardiksi? No itsellä ainakin paino senkun vaan tippuu.. Ja lihaksi ei ole paljon mitä menettää niin luulisi tuon painon putoavan rasvoista. Aloin myös syödä samaan aikaan kreatiinia jonko pitäisi vielä pari kiloa lisätä painoa. Tosin en tiedä onko se imeytynyt kroppaan lainkaan kun ei voi tuota dextroosia vetää samalla ketogeenisellä. Olen ihmetellyt sitäkin miten hyvin olen vielä jaksanut reenatakkin tällä dieetillä.. Esim. perjantaisin saatan juoda 7-8 0,5l light sidukkaa niin silti vielä seuraavana aamuna riittää virtaa aerobiseen reeniin pienestä kanuunasta huolimatta..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku raja jonka jossain näin oli 3 grammaa prodee per rasvaton painokilo. Laskeskelin että meikäläisellä se olis ollu kiloissa mitattava määrä vasikanpaistia, joten en sitten viitsinyt huolestua. Voi olla että kolme grammaa ei ole vielä edes se "raja", jos sellainen ylipäänsä on. 300 kuulostaa paljolta, mutta mikä on fiilis? Kuuntele kroppaasi äläkä laskukaavoja jotka parhaimmillankin ovat vain viitteellisiä.

Väitetty haitta on munuaisten rasittuminen. Eräs indikaattori kuulemma on, että kusi alkaa haista todella pahalle.

Tutkimustietoa en ole löytänyt suuntaan enkä toiseen, tosin en tuon lihan määrän laskun jälkeen viitsinyt edes välittää. (lähtöpaino syksyllä 133, nyt 122, pituus 190)

Sitten... toivottavasti et viitannut kananmuniin ja jauhelihaan "huonoina rasvoina". http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm kohdat 3 ja 4. numeroa klikkamalla tutkimukset.

Cockton sanoi:
Väitetty haitta on munuaisten rasittuminen. Eräs indikaattori kuulemma on, että kusi alkaa haista todella pahalle.
ei se kusi ikinä kovin hyvällekään haise! :urjo:
protskua sa kyllä mättää aika reippaasti päivään parempi vähän enemmän kuin liian vähän mutta joku raja kummiskin! :thumbs:

maristola sanoi:
Olen nyt ketoillut tässä kolmisen viikkoa ja rupesi vaan mietityttää kun ketogeenisellä tuppaa tuo proteiinin määrä nousemaan ainakin minulla aika huimasti niin voikohan proteiinin liiallisesta saannista olla jotain haittaa?

Ketoosin kannalta voi olla, eli liiallinen proteiinin saanti voi estää ketoosiin pääsyn, siitä kun saadaan varsin hyvällä hyötysuhteella glukoosia.

Ole huoletta protskun imeytymisestä, kyllä se kaikki imeytyy 98-99% söitpä miten kauhiasti tahansa. Liiallinen protsku voi tosiaan heikentää ketoosia mutta älä edes mieti asiaa jos läski tirisee ja olo on hyvä.

Niin ja se dextroosi ei ole mikään edellytys kreatiinin imeytymiselle.

Mites sitten runsaan proteiinin saannin pitkäaikaisvaikutukset? Onko puntinnostajilla ja muilla proteiinia älyttömiä määriä popsivilla odotettavissa jotain yllättäviä vaivoja eläkeiässä? Kihti tms?

Itse kun olen pian 40, alkaa vähän kiinnostamaan myös se, miten joskus nuo eläkepäivät sujuvat...

Tahvo Tohveli sanoi:
Ketoosin kannalta voi olla, eli liiallinen proteiinin saanti voi estää ketoosiin pääsyn, siitä kun saadaan varsin hyvällä hyötysuhteella glukoosia.

Itsellä ainakin apteekin ketostixeillä mitattuna olen kokoajan saanut korkeat arvot vaikka protskua olenkin syönyt todella paljon. Paitsi perjantai iltaisin jo yhden light sidukan jälkeen tulos on heti negatiivinen. Vaikka etiketin mukaan ei sisällä hiilaria kuin 0,2 g desi. Mutta aamulla näyttää taas korkeita arvoja. Kai se ketoosi sitten katkeaa heti siksi aikaa kun alkoholia on veressä?

maristola sanoi:
Itsellä ainakin apteekin ketostixeillä mitattuna olen kokoajan saanut korkeat arvot vaikka protskua olenkin syönyt todella paljon. Paitsi perjantai iltaisin jo yhden light sidukan jälkeen tulos on heti negatiivinen. Vaikka etiketin mukaan ei sisällä hiilaria kuin 0,2 g desi. Mutta aamulla näyttää taas korkeita arvoja. Kai se ketoosi sitten katkeaa heti siksi aikaa kun alkoholia on veressä?

Alkoholin ei tietääkseni pitäisi katkaista ketoosia. Muistelen, että se pilkotaan ketoaineiksi maksassa samoin kuin rasvakin. Alkoholia siis pitäisi voida juoda ketodietillä pieniä määriä.

Mitä tuohon ateriointiisi tulee, niin en näe laihdutuksen kannalta mitään järkeä syödä kerralla noin suuria aterioita. Jaa mielummin päivän syömisesi 6 yhtäsuureen ateriaan, niin vältyt nälältä ja ahmimiskohtauksiltakin. Juu, ja voisit tietysti laskea kalorisaantisi ja miettiä pitäiskö sitä korjata.

Paitti ettei ketoosissa välttämättä tarvi syödä 6 kertaa päivässä kun se nälkä pysyy loitolla ihan niinku enivei. Ja ahmimiskohtaukset pysyypi loitolla kun se verensokeri ei seilaa eestaas... Ite täs hajoilen kun meni ketoosi katki viikonloppuna ja nyt sille palatessa suoli ei vielä suostu yhteistyöhön, no onneksi se menee kohta ohi.

Kannattaa syödä paljon hedelmiä, vihanneksia jne. jos vetää paljon proteiinia. Liittyy johonkin happo-emäs -tasapainoon tms. Ja huomaa mielestäni olossakin (itsellä tulee 3-4g proteiinia/painokilo).

itse olen kuullut puhuttavan, että liian proteiinin saannista voi saada munuaiskiviä. näin siis sanoi terveydenhoitaja inttitarkastuksen kun tutki virtsa näytettä.

Cockton sanoi:
Paitti ettei ketoosissa välttämättä tarvi syödä 6 kertaa päivässä kun se nälkä pysyy loitolla ihan niinku enivei. Ja ahmimiskohtaukset pysyypi loitolla kun se verensokeri ei seilaa eestaas... Ite täs hajoilen kun meni ketoosi katki viikonloppuna ja nyt sille palatessa suoli ei vielä suostu yhteistyöhön, no onneksi se menee kohta ohi.

Paitti ettei keho pysty varastoimaan proteiinia muualle kuin lihaksiin. Ja jos proteiinia ei ole jatkuvasti saatavilla elintoimintoihin, lihaksia puretaan käyttöön.

Mitenkähän tuota treenitehoa sais ketodieetillä lisää? Itellä kun ei ketossa muuta ongelmaa yleensä ole kuin se ettei jaksa treenata tyhjillä lihaksilla :(

juffe sanoi:
Mitenkähän tuota treenitehoa sais ketodieetillä lisää? Itellä kun ei ketossa muuta ongelmaa yleensä ole kuin se ettei jaksa treenata tyhjillä lihaksilla :(

Niin no, kyllä minä saan lihakset tarpeeksi puhki ketollakin treenatessa :) Onko ongelmasi että et saa tehtyä tarpeeksi sarjoja vai voimatko puuttuu ihan eka sarjasta asti? Mielestäni treenata pitää ruokavalion antamissa puitteissa, tarpeeksi vähän sarjoja niin kyllä ite ainakin palaudun ihan hyvin ketollakin, mitä sitä sen enempi repimään.
Jos taas voima tuntuu olevan kateissa niin vois ajatella että asettaa uuden ns. riman siihen mihin ketolla pystyy ja lähtee siitä vahvistumaan. Sitten kun joskus hiilareita taas on tarjolla paremmin niin kyllä kai ne alussa kadonneet voimatkin on taas mukana.

Suosittelen Valmarin nimistä valmistetta siihen happo-emäs tasapainon ylläpitoon. Löytyy ihan luontaistuotekaupoista. Itsellä toimii hyvin proteiinipitoisen aterian jälkeen ja tuntuu että ruoka sulaa paremmin.

Liika proteiinin saanti voi rasittaa munuaisia mutta eipä ole löytynyt vielä mistään sellaista tutkimusta joka kertoisi tarkalleen proteiinin määrän ja sen kuinka monta prosenttia tutkituista sai munuaisvaivoja.

protsku sanoi:
Liika proteiinin saanti voi rasittaa munuaisia mutta eipä ole löytynyt vielä mistään sellaista tutkimusta joka kertoisi tarkalleen proteiinin määrän ja sen kuinka monta prosenttia tutkituista sai munuaisvaivoja.

Tätähän määkin tässä just eilen mietin, en ole tutkimuksia aiheesta löytänyt. No... Jos ei ole esittää tutkimuksia, pidän asiaa täytenä huuhaana ja paskat nakkaan koko roteiinin liikasyönnistä.

Olen kuullut puhuttavan, että runsaalla proteiinin syönnillä turrutettaisiin keho proteiineille; keho vaatii aina vain lisää ja lisää, kun proteiinin määrää nostetaan ruokavaliossa ilman, että kehitys nousisi lisääntyvän proteiinin myötä. Olen myös ymmärtänyt, että proteiini imeytyisi huonommin. Yhä suurempi osa jäisi imeytymättä.

Tällaista olen pohtinut, koska edes 200 grammaa proteiinia päivää kohden ei ole kova pala, sadasta grammasta puuhumattakaan, minkä pystyy kiskaisemaan melkein yhdellä aterialla.

Toivottavasti ymmärsitte pointtini kapulakielestäni huolimatta. Kiitän jo etukäteen.

Edit: Miten on, auttaako runsas kusellakäynti munuaisvaivojen ehkäisyssä. Epätieteellisesti pääteltynä uskoisi sen puhdistavan ja huuhtovan röörejä.

Suositut

Back
Ylös Bottom