Proteiini - tarve ja suositukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asser
  • Aloitettu Aloitettu
Olympiakomitean suositukset:

http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/proteiini/

Hiilihydraatti- ja proteiinilisät:

http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/ravintolisat/hiilihydraatti-ja_proteiinilisa/

Proteiini- ja hiilihydraattilisien käyttö omasta mielestäni on ihan perusteltua mutta valmisteita, joilla on/väitetään olevan farmakologisia vaikutuksia kavahdan Esim. creatiini, yksittäiset aminohapot, tribulus (adt:n kieltämä)

Olen ajatellut luopua proteiinilisienkin käytöstä.
Luonnonmukaisuus on treenaamisen ja ruokavalion A ja O.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Proteiinivalmisteet eivät eroa laadultaan ja vaikutuksiltaan juurikaan ruuasta saatavista proteiineista – ainoa merkittävä ero on, että ruuan proteiinilähteistä tulee osata valita vähärasvainen vaihtoehto, kun proteiinivalmisteet taas lähes poikkeuksetta ovat vähärasvaisia.

Niin mikäs siinä proteiinilisien käytössä nyt niin luonnotonta sitten on?

edit: http://www.noc.fi/valmennus/urheilu..._proteiinilisa/
siinä vielä lähde mistä eka osio

Asser sanoi:
Luonnonmukaisuus on treenaamisen ja ruokavalion A ja O.
Eli elimistösi pystyy erottelemaan mikä aminohappo tulee pussista ja mikä maitorahkapurkista?
Ja se pystyy myös erottelemaan tuleeko se kreatiini purkista vai lihasta?
:david:

Älä nyt hyvä mies ainakaan palkkaria pois jätä. Se on IMO LÄHES korvaamaton.

Kannattaa myös muistaa, että esim. homogenoitu maito, rahka ja raejuusto eivät ole luonnollista ravintoa. Eli kannattaa keskittyä suoraan maatilalta ostettuun käsittelemättömään maitoon ja itse ampuumiisi hirviin :)

cuscus sanoi:
Kannattaa myös muistaa, että esim. homogenoitu maito, rahka ja raejuusto eivät ole luonnollista ravintoa. Eli kannattaa keskittyä suoraan maatilalta ostettuun käsittelemättömään maitoon ja itse ampuumiisi hirviin :)
Enää puuttuukin potut pellosta ja vihannekset kasvimaalta... Samalla voikin käydä nauttimassa jälkiruoaksi sen ladon takana olevan nätin/komean, naapurin naikkosen/rengin.

Aivan sama mistä se proteiini tulee... esim. homogenoidussa maidossa ja maidossa suoraan lehmästä on aivan samat aminohapot, eli keho ei osaa "päätellä" kumpi on kumpi ainakaan proteiinien perusteella... ja joku mainitsi jotain kreatiinin proteiinista, kreatiinissa ei proteeinia ole, ellei kreatiini ole aminohappo, jota suuresti epäilen...

Ai niin... kyllä nuo olympiakomitean suositukset kummastuttavat... oma proteiinintarve tulisi täyteen yhdellä palkkarilla!!??

Eli elimistösi pystyy erottelemaan mikä aminohappo tulee pussista ja mikä maitorahkapurkista?
Ja se pystyy myös erottelemaan tuleeko se kreatiini purkista vai lihasta?

Jos saivarrellaan, niin noilla argumenteilla voidaan perustella sekä lisäravinteiden käyttö, että käyttämättömyys.

Jos pyrkii täydelliseen luonnonmukaisuuteen, kannattaa muistaa, että ruuan kypsennys on prosessointikeino, eli liha kannattaa syödä raakana. Kannattaa suosia riistaa, koska kotieläimiä ruokitaan luonnottomalla ravinnolla(viljalla) havunneulasten, puiden lehtien ja ruohon sijaan.

Noilla suosituksilla voi pyyhkiä persettä, koska ne eivät koske bodausta.
Olympialaisissa taisi muuten olla aika hyvä taso suomalaisilla kesällä eli sieltä vaan oppia ;-)

TomBombadil sanoi:
Aivan sama mistä se proteiini tulee... esim. homogenoidussa maidossa ja maidossa suoraan lehmästä on aivan samat aminohapot, eli keho ei osaa "päätellä" kumpi on kumpi ainakaan proteiinien perusteella... ja joku mainitsi jotain kreatiinin proteiinista, kreatiinissa ei proteeinia ole, ellei kreatiini ole aminohappo, jota suuresti epäilen...

Ai niin... kyllä nuo olympiakomitean suositukset kummastuttavat... oma proteiinintarve tulisi täyteen yhdellä palkkarilla!!??

Kreatiini on aminohappo.
Kuinka paljon proteiinia palkkarisi oikein sisältää että tuo olympiakomitean suositus täyttyisi pelkästään sillä? Ei tuollainen 1,5g/painokilo nyt järjettömän alhaiselta määrältä meikäläisestä kuulosta, joskaan se ei varmasti ole riittävästi kehonrakennusta harrastavalle ihmiselle.

Wintikka sanoi:
Noilla suosituksilla voi pyyhkiä persettä, koska ne eivät koske bodausta.
Olympialaisissa taisi muuten olla aika hyvä taso suomalaisilla kesällä eli sieltä vaan oppia ;-)

Samaa mieltä. Itse urheilijana olen TODELLA järkyttynyt miten huonosti joillakin suomalaisilla urheilijoilla on ravintopuoli hoidossa. Mutta jos olympiakomitea suosittelee noin, ei ole ihmekään suomalaisten huono menestys.

Jaahas... TomBombadilin ravintotietämys kukoistaa ja taas tuli todistettua etten tiedä aminohapoista sen enempää kuin omegoistakaan eli en hevon vittua... no opin ainakin että kreatiini on yksi kahdestakymmenestä olemassa olevasta aminohaposta... :rolleyes:...

1,5g per painokilo on mulla 55 x 1,5 = 82,5g
Mun palkkarissa on heraa sen verran että protskua tulee... 22,8g
Maitoa siinä on 7dl... eli protskua siitä... 23,8g
Eli yhteensä 46,6g protskua...

Valehtelin kirkkaasti eihän se ole kuin vähän yli puolet tarpeesta, mutta vedänpä 200g jauhelihaa perään niin se on siinä!! Siinäkö päivän protsku tarve??? Näkyy suomalaissaavutuksissa olympialaisissa!

Edit: Olen menossa nyt mäkkiin syömään ja sieltäkin tulisi ateriasta 60g protskua... ja jos korvaisi kokiksen maidolla niin varmaan se päivän suositus! Ja kerralla!

Syömisen jälkeen menen vessaan pyyhkimään komitean suosituksilla perseeni...

TomBombadil sanoi:
Jaahas... TomBombadilin ravintotietämys kukoistaa ja taas tuli todistettua etten tiedä aminohapoista sen enempää kuin omegoistakaan eli en hevon vittua... no opin ainakin että kreatiini on yksi kahdestakymmenestä olemassa olevasta aminohaposta... :rolleyes:..
Suunnilleen kaikki ihmisessä olevat aineet ja yhdisteet koostuvat aminohapoista. Itse elämäkin alkoi aminohapoista.

TomBombadil sanoi:
Mun palkkarissa on heraa sen verran että protskua tulee... 22,8g
Maitoa siinä on 7dl... eli protskua siitä... 23,8g
Eli yhteensä 46,6g protskua...
:offtopic:
Ei muuten kannata sekoittaa palautusjuomaa maitoon. Sen idea on se, että se imeytyy mahdollisimman nopeasti ja maito hidastaa proteiinin imeytymistä. (hidastaako se hiilarienkin?)

kekexx sanoi:
Jos saivarrellaan, niin noilla argumenteilla voidaan perustella sekä lisäravinteiden käyttö, että käyttämättömyys.--
Ai... Mä oon kai sitten putkiaivo..
Kekexx sanoi:
--koska kotieläimiä ruokitaan luonnottomalla ravinnolla(viljalla)--
Mikä muuten lasketaan sitten luonnolliseksi, jos ei viljaa?
Onhan vilja monta tuhatta vuotta vanha jalostus.
Onko pulu (kesykyyhky) luonnoton lintu?

Oli pakko antaa edes vähän takasin... :D

Willie sanoi:
Kreatiini on aminohappo.
Itse asiassa kreatiini koostuu kolmesta aminohaposta - arginiinista, glysiinista ja metioniinista.

Olympiakomitean suositukset ovat maasta riippumatta kaikille samat; typeriä ovat vain ne, jotka noita suosituksia noudattavat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom