Ponnistuskestävyysohjelma sulkapalloon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TonyA
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Aikamoinen yhdyssanahirviö, mutta menkööt. Eli etsin joko kuntosalilla tai sen ulkopuolella tehtävää ohjelmaa, joka auttaisi itseäni sulkapalloilijana kehittämään ponnistuskestävyyttä. En tiedä onko termi oikea, joten puretaanpa sitä osiin. Olen pelannut sulkapalloa noin kymmenen vuotta ja sinä aikana omaksunut erittäin kuluttavan ja raskaan pelityylin, koska en ole saanut varsinaista valmennusta lainkaan. Se tarkoittaa sitä, että suosin pitkiä palloralleja ja käytän paljon syviä kurotuksia ja luonnollisesti sieltä takaisin ponnistamista. Jalkavoimathan tuossa mukavasti kasvavat, kun tulee omaa kroppaa liikuteltua ympäri kenttää ja nosteltua ylös ja alas. Ongelma on kuitenkin se, että tiukat kaksinpelit jotka tuota kestävyyttä kehittäisivät, ovat jääneet lähes kokonaan pois sopivan pelikaverin puuttuessa. Tai pelikaveri on, mutta hänen kanssaan panostetaan lähes pelkästään nelinpeliin, jossa myös kilpailemme. Myöskään treeniaikaa eikä -tilaa ei ole tarpeeksi kaksinpeleille, joten sitä ei kannata ehdottaa, vaikka itsekin uskon, että kestävyyttä pitäisi kehittää nimenomaan kyseessä olevalla lajilla, tässä tapauksessa siis sulkapallon kaksinpelillä.

Itsestäni sen verran, että olen käynyt salilla kutakuinkin viisi vuotta eikä noin kuukautta pidempää taukoa ole tullut. Olen keskittynyt lähes pelkästään voimatreeniin eli olen pitänyt toistot alle kymmenessä. Ajattelin sen toimivan hienosti kestävyyslaji sulkapallon kanssa, ja niinhän se toimikin, kunnes sulkapallon kaksinpelit lopahtivat. Painoa on 81 kiloa ja pituutta 177 cm. Nyt olen lenkkeillyt pari kuukautta noin puolen tunnin lenkkejä suhteellisen kovalla sykkeellä (en tiedä tarkemmin, koska en omista mittaria), ja lenkit ovat tuntuneet mukavilta. En kuitenkaan usko, että peruslenkeistä olisi hyötyä tuohon haluamaani asiaan. Tänään kävin tekemässä salilla treenin, jonka ajattelin sopivan tilanteeseeni: tein yksijakoisella, jossa on ylätalja, penkki, maastaveto, kyykky ja pystypunnerrus. Sarjat tein niin, että aluksi otin lämmittelysarjan, jonka jälkeen 20 toistoa niin, että juuri ja juuri jaksoin loppuun, sitten lisäsin painoa ja 15 toistoa samalla tavalla ja lopuksi vielä lisää painoa ja 10 toistoa. Voitte uskoa, kuinka lopussa olin esim. maastavedon ja kyykyn jälkeen! Alkoi lievästi huimata ja kesti kauan ennen kuin pulssi palasi normaaliksi. Kertoo näköjään siitä, että kestävyyskunto on ihan retuperällä, vaikka uskoin sulkapallon tähän auttavan.

Eli kannattaisiko nyt jatkaa tuolla tappotreenillä pari kertaa viikossa (en ehdi useammin, koska sulkapalloa on kolme kertaa viikossa ja lenkki kaksi kertaa) vai kehitellä jotain ihan muuta? Aion tästä lähtien keventää pelityyliäni, mutta siitä tulee erittäin pitkä projekti, koska olen jo opetellut pelaamaan "väärin". Tarvitsisin siis samanaikaisesti myös kunto-ohjelman, eikä sulkapallon nelinpelit selvästikään kuntoani enää kehitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaisin, että painoa pudottamalla ja yleistä kuntoa kohottamalla saa nopeimmat tulokset aikaan. Eli itse ottaisin pitkää lenkkiä ja laihduttelua ohjelmaan.

Varsinaiseen painonpudotukseen en aio ryhtyä, mutta todennäköisesti tuo lenkkeily ainakin jotenkin vaikuttaa painoon. No, jatkan kestävyystreenejä salilla. Ainakin ne ovat tehokkaita, sillä kroppa huutaa edelleen hoosiannaa keskiviikkoisen salitreenin jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom