Polvitaipeen kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alfred4
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt käynyt pari viikkoa salilla, ja treenannut golden sixillä kolmesti viikossa. Lisäksi käyn lenkillä pari kertaa viikossa. Parilla viime kerralla kyykkyä tehdessä vasemmassa polvitaipeessa on alkanut tuntua kipua. Tänään sattui jo sen verran paljon, että lopetin suosiolla ekan kyykkysarjan jälkeen.

Ok, aloittelija kun olen, niin tekniikka on tietysti vielä ihan hakusessa, esim. aluksi kyykkäsin jalat aivan liian lähekkäin. Kipua tuntuu jonkin verran myös lenkillä käydessä, ja jätinkin edellisen lenkin väliin tuon kivun takia.

Johtuukohan tuo kipu kyykystä, lenkistä, molemmista, vai jostain ihan muusta? Kipu on kuitekin kovimmillaan juuri kyykkyä tehdessä, joten luulisi sen jotenkin siitä johtuvan. Kipu siis tuntuu myös ilman painoja kyykkyyn mennessä ja sieltä noustessa. Polvitaive näyttää ulkoisesti ihan normaalilta, eikä se ole esim. mitenkään turvonnut.

Mulla oli joskus vähän samanlaista vaivaa, mikä johtui polvien kääntymisestä sisään kyykyn nousuvaiheessa. Jos tekniikka ei vielä ole aivan kunnossa kannattanee keskittyä sen opetteluun.

Vähennä rasitusta, jos aloittaa liian kovaa/useasti ei nivelet kerkeä tottua rasitukseen ja paikat kipeytyy..

Jees, mulla alussa polvet kääntyivätkin aina nousuvaiheessa sisäänpäin, joten jospa tuo johtuu siitä. Taidan pitää nyt vaikka viikon taukoa, ja yrittää sitten parantaa tuota tekniikkaa.

Itselläni kipuilee oikean jalan polvitaive/ takareisi kyykätessä. En tiedä missä vika tai miten tuon saisi korjattua, lähinnä vaan **tuttaa treenata kun ei kyykkäämisestä tule mitään...

Eli, kyykkään leveällä asennolla, koska se on tuntunut parhaalta tähän saakka (ja yritän saada niitä tuloksia nimenomaan takalistoon ja takareiteen). Joudun kuitenkin jättämään joka kyykyn vajaaksi, koska 90 astetta lähestyessä tuntuu armoton kipu takareidessä/ polvitaipeessa. Tuntuu lähinnä samalta kuin jotain rusahtaisi tai repeäisi takareidestä ja tasan tiedän ettei siitä kuitenkaan ole kyse. Olen yrittänyt venytellä ennen treeniä ja sarjojen välissä olettaen että lihas vaan kiristää. Mitään apua tuosta ei ole ollut, pahemmaksi vaan meni: koko jalkaa särki 3vrk venyttelyn jälkeen. Hierojalla on säännöllisesti hierottu jalkoja eikä niissä nykyään enää suurempia jumeja ole, joten ei siitäkään voi olla kyse. Onko vaan pakko lopettaa leveä ja syvä kyykkääminen ja pysyttävä kapeassa asennossa koska tuolloin ei ongelmia synny? Prässillä tehdessä myös huomattava ero suorituksen suhteen. Vaivaa esiintyy muttei läheskään niin rajoittavana kuin kyykätessä. Asiaa ei myöskään tunnu auttavan kunnon lämmittely -tuntuu ennemminkin vaan pahentavan tilannetta- eikä myöskään painomäärät...

Help :(

Jos ei ole koskaan ennen vetänyt esim kyykkyä painoilla tai penkkipunnerrusta yms, tottakai siinä on aina tekniikka hakusessa alussa, joten kannattaa aluksi vetää kyykkyä ilman mitään painoja ja lisätä sitten pikkuhiljaa että tekniikka pysyy kasassa, muuten saattaa mennä paikat rikki.

Joillain ihmisillä on taas heikot luut ja ei kestä mitään kovin isoa painoa siinä polvien päällä, varsinkin jos ne on kehittynyt jotenkin väärin.

Aina kannattaa tosin ottaa selvää asiantuntijalta. :thumbs:

Jos polvissa on kipua niin se yleensä johtuu liiasta rasituksesta ja venyttelyn puutteesta. Kannattaa pitää ainakin viikon tauko ja odottaa, että se kipu lakkaa ja sitten alottaa rauhallisesti taas tekemään. Ja venyttelyt muistaen! Muuten jos treenaa kivusta välittämättä niin saattaa tulehtuu niin pahasti, että puhutaan kuukausien tauosta!

Suositut

Back
Ylös Bottom