Polvikipu!?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Looks
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Morjentes!

Yritin söörtsillä etsiä tietoa asiaan mutta eipä löytynyt. Joten..

Olenpa tässä mietiskellyt että mitkä liikkeet "syö" polvea eniten (kyykky,reidenojennus)?
Mitä liikkeitä "polvivammaisen" ei kannata tehdä?,
ja mitä sitten kannattaisi millä painoilla/monen srj??
Itselläni koskee hieman reenin aikana mutta lähinnä treenin jälkeen seuraavana päivä koskee polviin niin prkl:sti.
Kannattaako mun edes tehdä jalkoja ettei nuo polvet mene vielä huonompaan jamaan?!
Jooh..siinäpä taitaa olla se asia mikä tällähetkellä vaivaa mieltä..

ISO Kiitos & :worship: etukäteen vastauksista.

mulla ainakin hack kyykky tekee tosi helposti polville pahaa jos ei homma pysy kasassa. monille muillekkin hack kyykky on juuri se liike missä polvia pitää varoa erityisesti. toisaalta, suvussa ollut jo pitkään huonot polvet, tiedä sitten johtuuko siitä.

niitä polvia kannattaa varoa että jos ne nuoruudessa rikot niin ei vanhana pappana ole kiva kävellä. kannattaa itse ihan kokeilla mistä liikkeistä ne tarkalleen tulee kipeäksi ja jättää ne liikkeet pois kokonaan tai ottaa joku toinen muoto liikkeestä käyttöön.

polvia rikkovat eniten liikkeet, joissa paine lumpion taakse on suurin. tämä paine kasvaa, mitä syvemmälle mennään ja mitä edemmäs polvi menee varpaiden yli. eli esim. hyvässä body-kyykyssä :D

itse olen huomannut pohjelaitteessa (se missä istutaan) että polvet ottaa rasitusta. tiedä sitten oonko tehny väärin, mutta ei uskalla ottaa ettei saa polvet osumaa.

Looks sanoi:
Morjentes!

Olenpa tässä mietiskellyt että mitkä liikkeet "syö" polvea eniten (kyykky,reidenojennus)?
Itselläni koskee hieman reenin aikana mutta lähinnä treenin jälkeen seuraavana päivä koskee polviin niin prkl:sti.
Kannattaako mun edes tehdä jalkoja ettei nuo polvet mene vielä huonompaan jamaan?!

Ootko kokeillu etureiden venyttämistä polvi kivun lieventämiseen? jos on jäykät etu reidet ne tuuppaa kipeyttää polvia, ja sillon kaikki Kyykky/ mave/ etureittä rasittavat liikkeet kipeyttää polvea, kun ei polvinivelellä ole tarpeeksi tilaa liikkua vaan ottaa kiinne lumpioon, siitä syystä kipu.

Looks sanoi:
Morjentes!

Suurin syy tuohon on tottumattomuus ja tekniikka virheet. Tarkista tekniikka ja jatka kyykäilyä kyllä se siitä. Nimimerkillä been there seen that.

KIITOS vastauksista.. lähdetään näillä nyt liikenteeseen ja katotaan kestääkö nuo polvet.. toivottavasti kestää!!!

Ps.vastauksia saa tietysti tulla lisää jos jollain on kokemuksia ja näkemyksiä..
en kyllä pistä pahakseni jos löytyy joukosta esim.fysioterapeutti joka kertoo mielipiteensä.

Pistetäänpä tähän omakin kommentti mukaan. Mulla on ollut melkeinpä aina "heikot" polvet eli paukkuu/rutisee ja varsinkin kyykyssä/prässissä polvet huusi hoosiannaa. Tuntuu, ettei lumpioissa ei oikein veri kulje(en tiedä pitäiskö kulkeakaan), mutta kun esim. talvella jos ei käytä ulkona pitkiä kalsareita niin polvet sinertävät ja ovat aivan jäässä. En tiiä oliko kivut tekniikasta kiinni, mielestäni ei. Sittemmin hommasin polvenlämmittimet, lämmittelin kunnolla ja treenin jälkeen ice poweria. Nyttemmin ei oo pahempia kipuja ollu kun on lämmitellyt paremmin, toisaalta ei oo tullu käytettyä niin isoja rautojakaan enään... =/

Eilen se sitten tapahtui. Tein Hack -kyykkyä ja vasemmassa polvessa lumpion alapuolella alkoi tuntua kipua. Ei viiltävää kipua vaan sellainen tasaisesti kasvava kipu ala-asennossa ja sieltä noustessa. Jätin sitten sarjan siihen ja sen jälkeen onkin ollut portaissa liikkuminen hiukan hankalaa. Kokeilin tehdä reisiojennuksia, mutta niitä ei kärsinyt tehdä edes pienillä painoilla. Illalla kokeilin venyttää reisilihasta, mutta jalkaa ei pysty laittamaan kunnolla koukkuun, muuten sattuu. Kävely sujuu normaalisti ilman kipua. Kipupiste on siis lumpion alapuolella ja jonkin verran kosketusarka. Turvotusta ei esiinny.
Tänään tuntuu hiukan paremmalta, mutta jos jollain asiantuntijalla olisi jotain parempaa tietoa tämän kuvauksen perusteella annettavaksi (esim. mitä voi tehdä, mitä pitää tehdä ja mitä ei ehdottomasti pidä tehdä), niin olisin kiitollinen!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pieni vinkki jalkojen treenaamiseen polvien "säästämiseen": katsokaa peilin kautta tai pyytäkää joku katsomaan että esim. kyykyssä lonkkanivel-polvilumpio-"etuvarvas" pysyvät samassa linjassa koko liikkeen ajan. Tämä ohje on voimanostoa harrastavan jalkaterapeutin antama ja monille polvivaivoista kärsiville helpottavaksi todettu.

Ite oon polvivammanen luistelun takia ja ne ärtyy edelleen ajoittain, joskus ihan varottamatta. Kyykkyä voi hyvin tehdä, kun ei tee syvälle. Ei tietysti silloin, jos sekin sattuu!

Onko pattia polven alle ilmestynyt? Jos on niin saat alkaa jo nyt itkemään, sillä silloin on osgood slatter...Itsellä on/on ollut ja polvet rutisee, ja on huonot, ja pahinta että leikkauksesta saatava hyöty on erittäin pieni...

Otetaan nyt tähän ketjuun, kun ei kannata uuttakaan tälle tehdä.

Eli itsellä tuo polvi reistaillut jo vuosia, vaikka ikääkään ei olekaan kuin hyvin vaivaiset lukemat. Huomasin sen, kun pari vuotta sitten lätkää pelasin ja tuli juostuakin paljon enemmän, niin polveen tuli sellainen ikävä särky, varsinkin rasituksessa. Kipu jatkui vielä levossakin. Polvien kierouteen olen nyt ruvennut kiinnittämään huomiota (hieman sisäänpäin kääntyneet), mutta jalkaterät hieman ulospäin käännettynä saa polvet edes näyttämään normaalilta, eikä terkkari ole noihin kiinnittänyt huomiota. Toinen tapa saada polvet "suoriksi" on jännittää reisi.

Nyt tämä kipu on tullut takaisin kyykätessä. Mitä tälle voisi tehdä? Olen yrittänyt vahvistaa nimenomaan polvea ympäröiviä lihaksia mm. reidenojennuksilla. Harmittaa suuresti, että kyykky tekee tuota, eikä prässikään poikennut tuosta kyykystä.

Tekniikka kyykyssä on suhd. puhdas, eli polvi ei 'karkaa' eteen sekä muutenkin hallittu liike. Eri jalkojen leveyksiä kokeiltu. Pitää ilmeisesti raahautua terkkarille kyselemään treenitauon jälkeen, jos ei tauko auta.

Eli onko kenelläkään kyseistä ongelmaa? Voiko liittyä polvien kierouteen?

Latest posts

Back
Ylös Bottom