Polvi pettää...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sasuli
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
45
Nyt vinkkejä minulle kiitos!!

Oikea polvi meinaa hieman vaivata, ja vaivasta olen kuullut kolme erilaista diagnoosia: 1.rasvapatja on osittain liukunut pois paikoiltaan 2. hypääjän polvi 3. nivelrikko -eli mitä tässä nyt uskois. :itku:

Polvi on nyt oireeton kahden viikon reenaus tauon jälkeen ja olen jo palaillut normaali ohjelmaan mutta en halua uusia mahdollista vammaa. Vinkkejä kaipailisin siitä että onko polvituista mitään hyötyä, mitä liikkeitä kannattaa varoa, voiko kyykkäämisessä esim. kiinnitää johonkin erityiseen huomiota??

Onko polvessasi kipua? Missä? Leposärkyä? Rutinaa, pauketta, muuta ääntä? Vai onko tuo "polven pettäminen" ainut oire? Nivelrikkoon en noin nuorella jaksa uskoa, jos sinulla on kierukat tallella ja ilmankin niitä epätodennäköistä. Tavallinen röntgenkuvaus sen paljastaa. Mitä urheilua harrastat paitsi salilla käyntiä? Paljon esim. juoksua? Tai hyppyjä? Turpoileeko polvi? Miten pitkään vaivannut yms? Onko polvi instabiili?
Vähän kun kerrot lisää, niin eiköhän tässä vinkkejä yms keksitä :)
Pääsääntöhän on, että polvivaivainen tarvitsee vahvat reisilihakset polvea tukemaan oli vika missä tahansa. Kyykkyä ei tietenkään kannata alkaa tekemään, jos tekee kipeää, vaan sellaisia liikkeitä, mitkä eivät kipua aiheuta.

Polvessa oli kipua lähinnä rasituksen jälkeen, se myös turposi ja siinä tuntui omituinen paineen tuntu. Lääkäri kuvasi sen ultralla koska epäili bursiittia, mitä sieltä ei kuitenkaan löytynyt. Polvi myös rutisi sitä taivuttaessa.

Kuntosalin lisäksi harrastan juoksua ja jumppaa. Polvi on todellakin nyt tuntunut olevan ihan ok, mutta en halua uudestaan kahden viikon reenitauolle..

Juoksusta olen luopunut ainakin vähäksi aikaa.

Mulla oli aika lailla polvivaivoja ennen salilla käynnin aloittamista, kun juoksin paljon. Oli kipuja, pistävää ja jomottavaa, ja välillä polvet petti ihan alta enkä päässyt kunnolla kävelemään. Lääkäri spekuloi silloin kanssa kaikenlaista, ja kehotti salille, jotta saisin lihaksia vahvistettua. Sanoi, että harmiton polvivaiva paranee ihan sillä, kun polvea tukevat lihakset vahvistuu.

Silloin alkuun salilla esim. reisiojennus teki aivan julmetun kipeää, ja jätinkin sen heti pois. Tein pääasiassa prässiä ja keskityin lähinnä vaan tekniikkaan. Juoksu oli kans pannassa, otin tilalle uinnin ja salilla cross-trainerin. Polvivaivat hävis noin kuukaudessa. Nyt teen reisiojennustakin ihan normaalisti, juoksun oon tosin jättänyt käytännössä kokonaan.

Neopreenit on hyvä olla, ja tekniikka täytyy tietysti olla kunnossa. Prässi oli hyvä mulle noina polvivaiva-aikoina. En tiedä kuinka paljon olet treenannut, ja nää voi olla ihan selvää pässinlihaa sulle, mutta ihan hyvä polviystävällinen vinkki on tehdä reisiojennus ja prässi niin, ettei päästä jalkaa ihan suoraksi asti, vaan jättää sen ihan hitusen koukkuun. Juoksun suosittelen jättämään ainakin toistaiseksi, koska mulla se oli kaiken pahan alku ja juuri.

Itselläkin oli noin puoli vuotta samanlaisia oireita; polvi turpoili rasituksen jälkeen, oli paineen tuntua ja jäykkyyttä. Kävin kahdella eri lääkärillä ja diagnoosejakin tuli monenlaisia (juoksijan polvi, rustovaurio, kierukan repeämä). Lopulta tähystettiin ja vaivana olikin plica, joka resekoitiin. Niin, ihan vaan esimerkiksi. Voi mennä kauankin, että saadaan selville mikä mättää. Etureisia kannattaa toki reenailla.

Kannattaa käydä askelklinikalla, koska polvikivut voivat johtua ja osittain johtuvatkin jalkaterän virhe asennosta esim. jos sinulla on sisempi jalkaholvi madaltunut se aiheuttaa penikkatautia ja polven ulkosivun kipua ja mainitsemaasi bursiittia. Onko sinulla ollut koskaan sellaista kipua joka säteilee pakarasta reiteen (piriformis syndrooma)? Lanneselän kivut johtuvat myös jalkaterän virheasennosta. Jos näitä vaivoja esiintyy suosittelen askelklinikalla käyntiä ja oikeastaan kannattais mennä jo heti! Polvesta kannattais ottaa röntgen kuvat jotta saataisiin selville onko sinulla polven takapinnan ruston pehmittymis vamma (chondmalasia patellae). Näitä vaivoja voi hoitaa siten että hommaa kenkään siesemmän jalkahovin tuen. Niitä saa esim. kesportista eikä maksa kuin muutaman euron.

Askelklinikalle mars mars!!!

wau, täältä olen saanut enemmän hyödyllisiä vinkkejä kuin kaikilta lääkäreiltä yhteensä !! KIITOS! :worship:

Tuo askelklinikalla käynti voisi todellakin tehdä terää, sinnepä siis heti välittömästi.

Lanneselässä on tosiaankin ollut kipuilua toisinaan juuri samaisella puolella polven kanssa.

Ystäväni kanssa olimme tässä kävelylenkillä ja hän huomasi että oikea jalkani lähtee suuntaamaan voimakkaasti ulkokiertoon sen sijaan että askel osoittaisi suoraan eteen, voikohan tämä olla joku viite johonkin tiettyyn vaivaan?

Polvivaivaisesta suvusta tullaan joten kaiketi heikot polvet sitten periytyvät :curs:

Suositut

Back
Ylös Bottom