polvi ongelmaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wertsy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
moro.
eli nyt on jo pakko kirjoittaa tänne asiasta kun lääkärillä olen käynyt ja asia ei ole kummentunut siitä

ongelmana on että polven yläosassa/etureiden alaosassa tuntuu kamalaa kipua, jomotusta ja arkuutta.
ongelma ilmenee esim. kyykätessä nousu vaiheessa kun alahalta lähtee puskemaan ylös ja normaalisti kun portaita kävelee alas niin jos portaiden askel väli on sellainen että joudut sitä alas kävelyä "jarruttamaan" ettei mene juoksuksi niin tuntuu tuota samaa kipua, jomotusta.

normaalisti kun istun kuten nyt tässä koneellakin niin tunnen tuota arkuutta koko ajan!

missä voisi olla syy???
ikää 22v. joten ei pitäisi/saisi olla nivelrikkokaan tai kulumaa kun eikös ne tule vasta joskus 50 vuoden huiteilla jos silloinkaan?
painoa 96kg ja pituutta 185

mul on ollu samantyyppistä vikaa polvessa. Revähti etukyykyssä.
Takareisien vahvistus on mulla auttanut, toisin sanoen enemmän takareisiin kohdistuvia treenejä ku etureisiin. Ei mikään absoluuttinen totuus tosiaankaan mut Tensor fascia lattaella saatta olla osuutta asiaan..

Kannattais varmaan mennä fysioterapeutille. Itsellä on vähän vastaavaa ongelmaa ja on auttanu, mutta se on pitkä tarina eikä sitä tule tähän. Kuitenki, tein itse sen virheen että ortopediltä urheilulekuriin jne, mutta toi fysio on vasta tajunnu oikeesti missä vika ja osaa tehdä myös asialle jotain.

Minkälaista treeniä se fyssari on jalalle suositellut? Itellä kipu samassa paikassa kun tuossa ylläolevan viestissä, polvi kuvattu eikä jänteestä mitään löytynyt. Nyt vielä 10kk vamman jälkeenkin kipeytyy lumpion yläosasta/reiden alaosasta. Kävin ite OMT-fyssarilla, joka suositteli myöskin noita takareiden vahvistuksia, koska kuulemma liikaa rasitusta kohdistuu nyt etureisille ja juurikin tuolle jänteelle..

Perkele, mullakin sama ongelma, en vain ole viitsinyt tänne aiheesta kirjottaa. Kipu tuntuu mm. pyöräillessä ja helpottaa jos puristaa pinsettiotteella polven päältä. Ei tunnu normaalisti kävellessä, mutta kyykätessä todella vittumainen ja kuten sanoin, pyöräillessä.

Jos tosiaan jakaisit viisauden kanssamme, että mikä mahdollisesti voisi auttaa. Seuraavana itselläkin suuntana luultavasti lekuri/fysiatri.

Moro,

Nyt on alkanu vasen polvi reistailemaan. Ala polvi sattuu kyykkyssä aika paljon ja selvästi polvi ei kestä enään ''näin'' isoja painoja.. Millaisia tukia polveen kannattaisi hankkia?

Jotain toimivia, merkki jne?

Toivottavasti jollain on fiksu idea ongelman ratkamiseen.

IXS: -Puhtaasti tuon perusteella, lähtisin arvailemaan patella jänteen ärtymistä, joka mitä todennäköisimmin johtuu kireistä etureisistä. Eli aina alkuun kunnon lämmittelyt ja lihashuoltoon, erityisesti venyttelyyn lisempää panostusta.

"Ala polvi sattuu kyykkyssä aika paljon"

Liityn tähän kerhoon.

Laittakaa googleen HYPPÄÄJÄN POLVI ja sanokaahan kuvaako oma diagnoosinne ko. vaivaa.
Jos yhdytte samaan, jatketaan keskustelua aiheesta lisää.

ainakin mun polvivaivoihin noi kuvaukset sopii. mulla auttaa kunnon lämmittely ennen treeniä ja venyttely treenin jälkeen. mutta niilläkään se ei häviä kokonaan! mites muut? mikä auttaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hulluhevonen: -Mahdollinen treeniliikkeiden vaihtaminen tai muokkaaminen on aina yksi mahdollisuus, jos lihashuollolliset toimenpiteet eikä riittävä lepo ja/tai rasitustason hetkellinen laskeminen ota auttaakseen.

"mikä auttaa?"

Noi mainitut toki ensisijaisesti, lisäksi reseptillä glukosamiinia apteekista TAI esim. Zinaxin Repaire-tyyppistä settiä kaupasta/luontaistuotemyymälästä. Jälkimmäistä itte kokeillu ja auttoi täydellisesti, apu tosin kesti vain aavistuksen pidempään kuin itse kuuri.

moro.
eli nyt on jo pakko kirjoittaa tänne asiasta kun lääkärillä olen käynyt ja asia ei ole kummentunut siitä

ongelmana on että polven yläosassa/etureiden alaosassa tuntuu kamalaa kipua, jomotusta ja arkuutta.
ongelma ilmenee esim. kyykätessä nousu vaiheessa kun alahalta lähtee puskemaan ylös ja normaalisti kun portaita kävelee alas niin jos portaiden askel väli on sellainen että joudut sitä alas kävelyä "jarruttamaan" ettei mene juoksuksi niin tuntuu tuota samaa kipua, jomotusta.

normaalisti kun istun kuten nyt tässä koneellakin niin tunnen tuota arkuutta koko ajan!

missä voisi olla syy???
ikää 22v. joten ei pitäisi/saisi olla nivelrikkokaan tai kulumaa kun eikös ne tule vasta joskus 50 vuoden huiteilla jos silloinkaan?
painoa 96kg ja pituutta 185

Itselläni oli täsmälleen samanlainen vaiva koko kesän. Kävin lääkärillä ja totesi hyppääjän polven. Pisti kortisoniruiskeen ja kuukauden totaalirauhoittaminen polvelle, eli treenailin kuukauden verran RHP:na.

Ja myös minulla oli tuota arkuutta jopa istuessa.

Nyt olen aloittanut varovasti kyykkäämisen ja panostanut tekniikkaan.

Vieläkin on ollut vähän epävarmuutta ja jälkikipua polven ympäristössä, mutta nuokin katosi kun hommasin urheilukäyttöön tarkoitetun polvituen. Googlella löytää, apteekeista saa.

EDIT: onneksi en suotta vanhaan kyssäriin vastannut :)

No, polvioreita kannattaa koittaa lieventää glukosamiinilla ja polvituella, itselläni kummatkin käytössä. Lisäksi olen havainnut kuumageelin auttavan, mutta se on suht. vittumaista käyttää ja sotkee tuet, joten ei jaksa käyttää kuin harvoin.

Tuo glukosamiini on tarkoitettu lähinnä lievän ja keskivaikean nivelrikon hoitoon, eli epäilempä että sillä esim. hyppääjän polveen juuri apua saisi. Mutta jokaisella voimailijallahan on aina sen verta pikkukulumia polven nivelpinnoilla ettei tuo tieten hukkaankaan mene :)

Tuo glukosamiini on tarkoitettu lähinnä lievän ja keskivaikean nivelrikon hoitoon, eli epäilempä että sillä esim. hyppääjän polveen juuri apua saisi. Mutta jokaisella voimailijallahan on aina sen verta pikkukulumia polven nivelpinnoilla ettei tuo tieten hukkaankaan mene :)

Joo niinhän se on, mutta en usko myöskään, että ihan hukkaan menee. Kaikki apu nivelien suhteen on tässä vaiheessa tervetullutta, ikää kuitenkin on jo mittarissa :D Polvien kanssa ollut pientä vikaa jo vuosia, mm. sellaista että jos oikein nopeasti spurttaa, niin tulee helvetillinen vihlaisu ja voimat katoaa samantien. Katsellaan ja kuulostellaan :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom