GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Polvi- ja lantiokipuja treenistä

Onko täällä kohtalotovereitani, joilla myös olisi polvi- ja lantiokipuja liikunnasta aiheutuen? En ymmärrä mikä voisi moisen aiheuttaa ja olenkin yrittänyt kaikkea mahdollista, sillä "kivut" haittaavat huomattavasti elämääni ja etenkin liikkumista, mitä rakastan.

Aina puntin/ rullalenkin/ juoksulenkin/ kävelylenkin jälkeen joko polveni tai lantioni kipuilee, ja mitä enemmän liikuntoja tulee päivä/ viikkotasolla, sitä kipeämmäksi niveleni menevät. Voisikohan tämä johtua kenties siitä, että olen saanut kuluneen vuoden aikana painoa lisää tasan 10 kiloa? Olen 167cm pitkä ja painoin viime kesänä 55kg --> nyt 65kg. Tämä "lisätavara" mitä nyt kannan, on täysin sitä pehmeämpää kamaa, mitä yhdessä ihmettelimme ravintoterapeuttini kanssa, sillä olen kuitenkin jatkuvasti treenannut menneen vuoden aikana. Rasvaprosenttini oli mittauksessa 29% ja itkuhan siinä meinasi päästä.

Äsken kävin tunnin rullalenkin hikeen asti, ja kun välillä jouduin kipittämään rosoista mukulakivipintaa 100m "kävellen" rullaluistimilla, polviniveleni menivät ikään kuin tuleen. En tiennyt kykenisinkö kävelemään loppua 50 metriä, sillä niin polttavaksi kipu aiheutui kun polveni liikkuivat saranaliikettä ees-takaisin. Kun taas aloin luistella normaalisti, kipu meni pois. Ja nyt kotona kävellessä huomaan, että lantioni on kipeä niiden reisiluiden kiinnittymien kohdalta, siis tuonne pakaralihasten yläosaan alaselkään pistää kun laitan painon jalalle...

Kukaan, tietoa mikä voisi olla kyseessä? :wtf:

Hei!

Polvikivusta en osaa sanoa, mutta lonkkakipu on minulle vähän liiankin tuttu. Googlaa netistä sana piriformis - ja kokeile siihen suunniteltuja venytyksiä. Minulla on tämä vaiva - oireet ovat kohtalaisen samanlaiset. Venyttele lonkankoukistajia pitkään niin, että takapolvi kiertyy hieman sisälle päin. Venytä myös pakaralihakset kunnolla ja pitkään joka lenkin jälkeen. Jos näistä venytyksistä on apua, ko. vaiva voi olla kysymyksessä. (Painonlisäys tuntuu käsitykseni mukaan ensimmäisenä polvissa... Voit koittaa pitkiä kävelylenkkejä tai pyöräilyä, kunnes lonkka rauhoittuu...) Polvi-lonkka-välimaasto on tosi vaikea alue ymmärtää lääkäreillekin... Minun oikean diagnoosini saaminen kesti yli puoli vuotta. Onhan sinulla kunnon tossut, pronaatiota?

Ravitsemusasioista voit kirjoittaa tuonne mitä söit eilen/tänään -ketjuun. Sieltä saat apua. :)

Ainakin tuon polvikivun kanssa suosittelisin jättämään juoksulenkit vähäksi aikaa pois ohjelmasta, voi olla että olet vain ylirasittanut niveliä ja nyt ne kaipaavat lepoa? En osaa sen tarkemmin sanoa mistä kipu johtuu, mutta itselläni on aina silloin tällöin samaa polttavaa kipua polvissa. Siihen voi tietysti hakea terkkarista kortisonipiikin jos haluaa kivunlievitystä, mutta loppujen lopuksi paras lääke on lepo.

Ja sitten jatkossa kannattaa lämmitellä polvet kunnolla. Kun joskus muinoin harrastin taekwondoa, valmentajat (kahdesta eri seurasta, joten taitaa olla vakiintunut käytäntö) aloittivat tunnin aina lämmittelyillä johon kuului mm. polvien, nilkkojen ja kyynärpään kierrot. Selitys oli sellainen, että nivelen kiertäminen saa vapautumaan nivelnestettä, joka sitten suojaa niveltä ja pitää sen "voideltuna". Ja jotkuhan taitaa pitää salilla polvenlämmittimiä varmaankin samasta syystä...?

Muistahan myös venytellä alakropan lihakset kunnolla läpi, mieluiten joka päivä. Venyttelystä voi ottaa helposti rutiinin jonnekin iltaan, jos esim katsoo telkkua tms. Polvet ja lonkat kipuilevat täällä lähinnä sen takia, että etu-ja takareisien lihakset ja niiden kiinnityskohdat + jänteet ovat päässeet liian kireiksi.

Onneksi täältä löytyy apu kaikkeen! Muutaman päivän on ollut lonkka-/pakaraosasto aivan jumissa. Viime yö meni pyöriskellessä, kun vuoronperään juili lonkkaa ja polvea. Olkapään takia syön jo tulehduskipulääkkeitä, joiden kanssa ei voi enää ottaa muuta kivunlievittäjää. Toivottavasti lisävenyttely auttaa. Itsellä tuntuu istumatyö lisäävän kaiken maailman vaivoja, niin ylä- kuin alakropassakin, ei ole ihmistä sellaiseen luotu, ilmeisesti.

Onneksi täältä löytyy apu kaikkeen! Muutaman päivän on ollut lonkka-/pakaraosasto aivan jumissa. Viime yö meni pyöriskellessä, kun vuoronperään juili lonkkaa ja polvea. Olkapään takia syön jo tulehduskipulääkkeitä, joiden kanssa ei voi enää ottaa muuta kivunlievittäjää. Toivottavasti lisävenyttely auttaa. Itsellä tuntuu istumatyö lisäävän kaiken maailman vaivoja, niin ylä- kuin alakropassakin, ei ole ihmistä sellaiseen luotu, ilmeisesti.

SAMA! :wtf: Mulla kyllä johtui siitä et olin tehny samana päivänä raskaan alakroppa-treenin ja olkapään kiertäjänkalvosin kipuili..oli siinä olemista. Lohduttavaa oli se että lihaskipua esiintyi pitkästä aikaa! ..oli siis ollut tehokasta:whip: ja nyt kipu on onneksi häipynyt. Illalla kuuma suihku ja sen jälkeen venyttely tv:n ääres auttaa mulle ja rentouttaa kivasti.
Mulla juokseminen käy pitkän ajan jälkeen polviin ja erityisesti lonkkiin, varsinkin jos lihaksisto ei ole kunnossa. Kävely ja fillarointi on "turvallista"! :)

Perjantai-iltana en pystynyt enää kunnolla edes kävelemään! Loppujen lopuksi kylmägeeli laukaisi reisijumin ja vasta sen jälkeen pääsin venyttelemään. Nyt lupaan ja vannon, etten enää konsanaan laiminlyö lihashuoltoa.

hmm.. mikähän minut saisi venyttelemään.. tiedän sen tärkeyden, kokenut sen laiminlyönnin huonot puolet.. mutta aina se vain on yhtä tylsää mielestäni.. :jahas: mikä lie auttaisi ottamaan niskasta kiinni tässä asiassa.. ehkä viimein se kun ei kehitystä tapahdu, kun lihakset vain jumia täynnä.. kurja :zzzz:

Oletko miettinyt ehkäisypillereiden vaikutusta painoon/rasvan määrään kehossa? Olen itse ollut useamman viikon miinuksella ja paino ei pudonnut lähes ollenkaan, mutta kun jätin pillerit pois, niin viikon jälkeen lopettamisesta aineenvaihdunta lähti jylläten käyntiin ja hikoilinkin kun pieni sika. Pidin taukoa miinuskaloreista joten painon olisi pitänyt nousta nesteen mukana, mutta eip, se pysyi samana n. viikon ajan lähes grammalleen.

Minullakin on ollut rasitusvammoja polvissa useampaan otteeseen, kerran pahastikin tulehtunut. Uskon että polvien kipuiluun on vaikuttanut huono lihashuolto eli suomeksi sanottuna venyttely, ainakin omalla kohdallani. Näin myös lääkäri vihjaili minulle, että kannattaisi venytellä perusteellisemmin. En nyt kuitenkaan väitä että sinulla se olisi siitä kiinni. Tossa vaan nyt jotain ajatusta, mistä nuo sanomasi oireet voisivat johtua.

Suositut

Back
Ylös Bottom