Polvet naksahtelee

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Polvistani kuuluu usein *naks* *naks* kun menen kyykkyyn ym. ja se ei kuulosta ainakaan terveeltä. Mikähän tuohon voisi auttaa vai voiko mikään, kannattaako mennä lääkärisedältä kysymään mielipidettä vai antaa vain olla? Vähän pelottaa että tulevaisuudessa voisi polviin liittyviä vaivoja olla tulossa, tällä hetkellä mitään vaivoja ei kuitenkaan ole. :confused:

Jos et ole loukannut polviasi mitenkään, eikä ne kipuile/lukkoile, niin napsahtelusta ei isompaa haittaa pitäs olla. Syytä on mahdoton arvailla netin kautta, mutta itsellä polvet napsuneet niin kauan kuin muistan, eikä koskaan mitään ongelmaa..

En ole loukannut polviani ja tuota napsumista on tainnut olla jo monta vuotta, nyt ikää on 26. Voi olla että kuvittelen, mutta aivan kuin dieetillä ollessani napsuminen olisi lisääntynyt, eli kun paino on vähentynyt ~20 kiloa niin polvet ovat alkaneet rutisemaan. :rolleyes:

Itselläni naksuu kans silloin tällöin. Oon kuullu et se vois johtuu siitä ku menee ilmaa nivelten välisiin johonki onteloihin ja sit ku menee kyykkyyn ja nivel taittuu ni sit se ilma lähtee sielt pois ja kuuluu naks. :rock:

Sen niminen vaiva kuin PLIKA on melko yleinen urheilijoiden keskuudessa. Tietoa löytyy käyttämällä hakusanana esim. googlessa "plika".

Sen niminen vaiva kuin PLIKA on melko yleinen urheilijoiden keskuudessa. Tietoa löytyy käyttämällä hakusanana esim. googlessa "plika".

Jos ei polvet ole kipeät, ei varmaankaan tästä ole kyse. Itselläni naksuu polvet samalla tavalla kuin threadin aloittajalla ja aika pitkään aikaan en uskaltanut laittaa kunnolla painoa jalkaliikkeisiin, kunnes fysioterapeutti sanoi naksumisen olevan melko normaalia, eikä huolestua kannata, jos polvet eivät kipeydy.

Tarkemmin polveani tutkiessa olen huomannut, että naksumista ei tapahdu, jos jalalle ei laita painoa, eli vapaasti heiluttelee.

Luulen että muilla on naksuminen samantapaista kuin meikäläiselläkin. Ilma ei nivelissä poksu, vaan ainakin itselläni menee polven "ulkosyrjällä" jokin jänne/nivelside tjsp. jonka tuntee napsuessa. Jänne siis "oikaisee" jonkun polven osan yli ja tästä se napsaus aiheutuu.

Polvi ei kovassakaan treenissä kipeydy, eikä tuo jänne ole ainakaan tässä muutaman vuoden aikana löystynytkään.

Onpa tieteellistä tekstiä :jahas: , ehkä joku polvista enemmän tietävä voisi tätä napsumista valaista enemmänkin.

Minulla naksuu nilkat äänekkäästi joka askeleella ja polvet kyykätessä. Sormet ja kyynärpäät muuten vaan. Ikinä tästä ei ole ollut mitään haittaa ja tätä on jatkunut jo vuosia. Eli jos ei tule kipuja, niin ei kannata stressata.

Sama homma mulla, kyykätessä ja prässissä naksuu. Mitä enemmän painoa, sitä kovempaa naksuminen tapahtuu. Eikä ole kipeä.

Sama vika kun mullakin ja isälläni, joten jotain perinnöllistä varmaankin nivelten muodoissa tai jossain muussa. Ei kipeydy eikä haittaa muutenkaan. Joskus yläasteella kouluterveydenhoitaja sano mulle ku kysyin tosta että liian heikot reisilihakset mutta epäilen tota.

Itselläni on juuri tuo plika molemmissa polvissa, mutta lähes kivutonta mallia. Veljelläni taas on erittäin kivulias. Eli ei välttämättä tarkoita, että aina pitäisi polvien särkeä. Plika on usein "periytyvä" rakennevika eli usein moni perheessä/suvussa kärsii siitä. Toisilla särkee enemmän ja toisilla vähemmän. Jos naksunta poistuu jotain tiettyä kohtaa sormella painamalla polvesta on kyseessä erittäin suurella todennäköisyydellä plika. Minulle lääkäri (vain polvia leikkaava spesialisti) sanoi, että turha operoida mikäli eivät satu hirveästi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Polvistani kuuluu usein *naks* *naks* kun menen kyykkyyn ym. ja se ei kuulosta ainakaan terveeltä. Mikähän tuohon voisi auttaa vai voiko mikään, kannattaako mennä lääkärisedältä kysymään mielipidettä vai antaa vain olla? Vähän pelottaa että tulevaisuudessa voisi polviin liittyviä vaivoja olla tulossa, tällä hetkellä mitään vaivoja ei kuitenkaan ole. :confused:

Kun sanot että naksuu, mutta kivuttomasti, niin kaiken ptäisi olla OK. Sitä ilmenee melkein kaikilla kavereilla jotka ovat pelanneet käsipalloa ja jalkapalloa kanssani. Nyt ikää 24, pallopelejä olen pelannut sitten 7-vuotiaana.
Olen kysynyt muutamalta lääkäriltä mitä tämä on, ja vastaus on just ne mitä täälläkin on ollut, eli ilmaa niveleissä (älä kysy miten), ja jostain muusta syystä naksuvat nivelet. Mulla ei ikinä olleet kipeät, mutta toisaalta mulla naksuu kaikki.

Pakkohan se on sanoa, että oikea polvi on leikattu kanteen kertaan, mutta se oli TÄYSIN eri syistä... *kundi joka tuli jalkapohja edellä normitilanteeseen, häpeä...* :jahas:

'

Mulla naksuu kans kivuttomasti. Polvet oli kipeinä joskus armeija-aikoina, mutta kyykkäämällä paranivat. Oon kans huomannu, että hyvä lämmittely ennen kyykkysarjoja poistaa naksumiset kokonaan.

Eli jalkapäivänä kevyttä pyöräilyä ensin kuntopyörällä jotain 5min (vain). Sitten kyykkypaikalle, ja etukyykkyä pelkällä tangolla 2x12. Sitten samat 50kg:llä. Sitten kun aloittaa varsinaiset kyykkysarjat niin ei naksu yhtään - jos taas suoraan kuntopyörän jälkeen menee kyykkäämään niin naksuu melkoisesti joka kyykyllä. Lämmittelyn aikanakaan ei naksu kun vaan alottaa tarpeeksi kevyesti.

Niin naksuu täälläkin, on naksunut jo 43 vuotta, matka jatkuu!!

Pistänpä oman asiani tähän joukon jatkoksi, toivottavasti väki huomaa ;)

Eli, minulta on oikea jalka leikattu kolmesti. Ensin tähystettiin ja poistettiin ulompi nivelkierukka lähes kokonaan (oli repeytynyt penskana irti ja kasvanut kieroon). Toinen leikkaus tehtiin työtapaturman seurauksena, reisiluun päästä oli repeytynyt siruja, jotka viivyttelyn takia levisivät polven sisälle. Kolmas tähystys tehtiin polven kipuilun takia.

Nyt kolme vuotta jälkeenpäin jalka on ihan ok, kestää hyvin juoksemisen, mutta tuo lihaskunto...äh! Kyykyt ei oikein toimi, koska polvi rutisee ja ryskyy ihan kauheasti, sama juttu muista liikkeissä, joissa jalkaa pitäis koukistaa. Toisaalta, rutina ei tee kipeää, eli pitäisikö varoa vaiko ei?

Tällaista....

itsellä kans naksuu vasen polvi, tuntuu myös että siellä olis irti jokin ( polvilumpio ) siihen käy kipeää kun treenaa ja joskus myös jalkatreenin jälkeen polvi on kipeä. joskus jopa ollut niin kipeä että ei pystyny treenaan/juoksemaan ollenkaan,vittumainen tuokin.

Itellä kans naksuu polvet treenatessa ja sitten just äsken meni polvi sijoiltaan jo toisen kerran tämän kesän aikana. Onko se ihan normaalia? Viimeksi kun kävin lääkärissä niin lääkäri määräsi vain sairaslomaa, pitäisiköhän huomenna mennä lääkäriin?

Polvet oli kipeinä joskus armeija-aikoina, mutta kyykkäämällä paranivat.
Jess, jalkatreeniä ei voi tarpeeksi kehua, sillä omat viiteen kertaan puukotetut polveni jotakuinkin lakkasivat olemasta kipeät kunhan sain lisää lihasta ja voimaa. Kyykyt tosin korvaan prässillä.

Naksuvat polvet vieläkin, mutta entä sitten?

Itellä kans naksuu polvet treenatessa ja sitten just äsken meni polvi sijoiltaan jo toisen kerran tämän kesän aikana. Onko se ihan normaalia?
Naksuminen nyt saattaa vielä olla normaalia, mutta sijoiltaan meneminen ei. Kyllä treffit ortopedin kanssa valaisevat asiaa kummasti.

Nostetaas.

Toi polvien naksuminen 90 asteen kulmassa tai varsinkin ihan pohjasta on mulla nyt tuo uus ongelma. Varsinaista kipua ei tunnu, mutta ilkeeltä se tuntuu ihankun jotkut kumirenksut muljahtelis molemmista polvista yhtä aikaa. Tätä ei siis tapahtunut leveämmän asennon kyykyssä. Pelkästään tässä kapean kyykyn - jossa polvet lähtee ekaks alaetuviistoon menemään ja perässä tulee muu ruho. Muuten kyykkääminen on mukavempaa ja käy enemmän etureiskoihin itellä. Joten mitä suosittelisitte tehtäväks? Jatketaanko vaan samaan malliin ja lämmitellään kunnolla ne polvet ja jalat ennen kyykkäämistä?

Ja ne polvenlämmittimet/tuet meinasin hommailla jos niistä olisi apua.

Nostetaas.

Toi polvien naksuminen 90 asteen kulmassa tai varsinkin ihan pohjasta on mulla nyt tuo uus ongelma. Varsinaista kipua ei tunnu, mutta ilkeeltä se tuntuu ihankun jotkut kumirenksut muljahtelis molemmista polvista yhtä aikaa. Tätä ei siis tapahtunut leveämmän asennon kyykyssä. Pelkästään tässä kapean kyykyn - jossa polvet lähtee ekaks alaetuviistoon menemään ja perässä tulee muu ruho. Muuten kyykkääminen on mukavempaa ja käy enemmän etureiskoihin itellä. Joten mitä suosittelisitte tehtäväks? Jatketaanko vaan samaan malliin ja lämmitellään kunnolla ne polvet ja jalat ennen kyykkäämistä?

Ja ne polvenlämmittimet/tuet meinasin hommailla jos niistä olisi apua.
Mulla naksuu sama millä tavalla teen. Leveällä asennolla jopa muljahteli hiukan. Ikinä ei ole silti koskenut. Minusta lämmittely auttaa vähän tuohon ja tuntuu muutenkin paremmalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom