Polven tähystysleikkaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Umm
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Umm

Hei,

ajattelinpa kysäistä teilltä muilta mimmeiltä, että onko teillä kokemusta siitä miten polven tähystysleikkauksesta toipuu ja miten treeni kulkee sitten kun alkaa olemaan suht kunnossa? (etsin jo yleisesti täältä pakkotoiston foorumilta, jotain jo löytyikin)

Itselläni on piakkoin kyseinen operaatio edessä. Olisi mukava tietää mihin varautua, millainen on kuntoutuminen siitä ja niin edespäin.. ja tietty miten itse operaatio sujuu. Lääkärin (kirurgi-ortopedi) mukaan treenaamaan pääsee noin kolmen viikon päästä leikkauksesta..

Ei se treeni kyllä tälläkään hetkellä suju kuin hyvin varovaisesti..

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla tais mennä muutama kuukausi, että kunnolla uskalsin luottaa polveen. Tosin JOS kaikki olis menny normaalisti, niin ehkä paraneminen olis ollu sitä kolmen viikon luokkaa. Mun polvi tulehtui tosi pahasti, joku leikkauspöpö siihen kai meni.

Operaationa sellainen, että nopeasti siitä oikeastikin toipuu, kuukausi varmaan aika maksimiaika.

Riippuu varmaan aika paljon siitä, mitä sieltä polvesta leikataan. Tiedän tapauksia joissa paraneminen/kuntoutuminen on vieny aikaa useampia kuukausia. Itseltä ei ihmeempiä leikattu, jotain rustottumia poistettiin polvilumpion välistä. Kokonaisuudessaan ehkä kuukausi meni, että jalka toimi taas hyvin. Ja minun kohdallani auttoi ja kuten lääkärikin sanoi, reisilihasten hyvä kunto. Hyvät/vahvat lihakset tukevat polvea ja auttaa varmasti myös kuntoutumiseen;) . Kokoeilemalla sen varmaan tietää, kunhan ei aloita liian kovaa treeniä turhan aikaisessa vaiheessa:)

Polvesta poistetaan jokin pullistuma.. kaikki pitäisi muuten olla kunnossa, mitään ei oo rikki (magneettikuvan perusteella siis).

Odottelen kyllä jo leikkausta, kun käveleminenkin on sellaista kynkkäämistä tällä hetkellä..

Oliskohan tuo pullistuma nivelkalvon poimu (plica)? Sellaisen rapsivat kerran polvestani kierukanpalasten seurana. Salilla en silloin vielä käynyt, mutta neljässä viikossa treenasin taas normaaliin tapaan kaikkea muuta.

Kun nyt olen neljästi tähystetty ja kerran avoleikkauksella paikattu, uskaltaudun heittämään, että kolmen viikon päästä viimeistään salilla jalkareeniä, kuuden viikon päästä se voi olla jo lähes normaalia kovaa vääntöäkin. Pitää vain "kuunnella" sitä polveaan, liika kiirehtiminen kun ei ole hyväksi.

Akikonomu,

toivottavasti menee noin hyvin :). Todellakin, luultavasti tunnustelemalla sitä tietää mitä voi sitten tehdä..

Kiitokset kaikille vastauksista, nyt ainakin tietää hieman mitä voi odotella..

No niin, tähystys on tehty ja nyt on kuntoutumisen vuoro. Heti leikkauksen jälkeen lähdin kävelemään ilman apuja (keppejä tai muutakaan).

Kirurgi-ortopedi ja hoitsut neuvoivat aloittamaan kevyet kävelylenkit viikon sisällä ja sitten reislihastreeniä siinä sivussa.. ja rajoitteena ainoastaan oma kipukynnys.

Miten Kaisa, Rebanna, Akikonomu & muutkin olette kuntouttaneet polveanne? Kävittekö fysioterapeutilla lainkaan? Oman lekurin mukaan sille ei ainakaan vielä ole tarvetta.. lueskelin vaan jossain toisessa ketjussa täällä Pakkiksella, että jotkut ovat käyneet myös fysioterapeutilla.

Miun ei tarvinnut käydä ollenkaan tähystyksen jälkeen fysioterapeutilla. Polvi parani itsestään ja yllättävän nopeasti pystyi lenkkejä tekemään. Siihen aikaan en tosin vielä kovin aktiivisesti käynyt puntilla mutta kotosalla tein jumppaliikkeitä lihasten vahvistamiseksi. Ja tosiaan oma kipukynnys oli rajoitavana tekijänä liikkeissä ja lenkkeilyssä. Kyykkyasentoja varoin kuitenkin tekemästä liian aikaisin, tuli muuten sellainen "polttava" fiilis polveen.

Moikka!
Mulle tehtiin juuri maanantaina polveen tähystysleikkaus.Kierukka repes irti futista pelatessa ja se kiinnitettiin nyt uudestaan.Nyt jo pystyn suht hyvin käveleen,tosin käytän vielä keppejä tukena jonkun aikaa.Uskoisin et sun tapaukses toivut aika nopeesti jos kerta heti pääsit käveleen leikkauksen jälkeen.Mulla menee n.kk ennen ku pääsen salille tekeen jalkoja.ja vasta 3kk päästä jalka on täysin kunnos.Mutta pikaisia toipumisia sulle :)

Mulla operoitiin muutama vuosi sitten kummatkin polvet samaan aikaan.
Loppujen lopuksi polviin oli tehty 5 eri diagnoosia.Lumpioitten paikkaa vaihdettiin, lisättiin jotain, otettiin pois jotain ja vielä jotain muuta, en ees enää muista..=)
Kuntoutuminen oli aika inhottavaa..koska kumpikaan jalka ei toiminut hyvin,mutta yllättävän nopeasti niihin voimaa sai takaisin.
Nyt täytyis mennä tutkituttaan kierukat.Portaissa ja kyykyissä huomaa että oikea temppuilee..Saispa vaan aikaseksi tehdä asialle jotain..=)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fysioterapeutille (ja salille) päädyin vasta kun eturistisidettä alettiin kaivella. Ennen sitä, pelkkien polventähystysten yhteydessä, kun vain nakerreltiin kierukanreunat siistimmiksi, jäi neljän viikon juoksukielto jotakuinkin ainoaksi kuntoutusneuvoksi. Se kyllä tuntui varsin naurettavalta, kun heti leikkauksen jälkeen pystyi kävelemään ilman keppejä.

No, koska en mitään ohjeita saanut tein mitä huvitti ja hyvältä tuntui, eli tavattoman vähän mitään erityistä. En sentään juoksennellut ympäriinsä. Mitä salitreeniin tulee, eiköhän se ole ihan hyvä ohje, että treeni tehdäään liikerajoitusten mukaan eikä se saa sattua (tai sen puoleen tuntua kovin omituiseltakaan).

Olipas tästäkin nyt apua sitten. Mutta sen vain sanon, että itseltäni olisi saattanut jäädä muutama tähystys käymättä jos olisin heti alkuun saanut ohjeet miten vahvistaa jalkoja. Vaikka eihän sitä syytä arvauskeskusmeiningillä tarvitse hoitaa, kunhan paikkaillaan pahimmat seuraukset... pistetääs paasaukselle piste.

Back
Ylös Bottom