Mulla leikattiin polvi aika tasan tarkkaan vuosi sitten. Löydettiin irtonaista kamaa sieltä sisältä, joten se "kikkara" piti sieltä saada pois (se oli sellainen kurkkupastillin kokoinen ja muotoinen luunpala). Eli mitään kierukkaongelmaa mulla ei siis ollut.
Parisen viikkoa tuli sairaslomaa. Kepit annettiin mukaan kotiin, mutta jätin ne narikkaan heti seuraavana päivänä. Pari ekaa päivää meni tottakai varovasti hissun kissun: pientä liikettä halusin pitää yllä, ja sellaiset oli ohjeetkin. Eli sairaalasta sai mukaan jumppaohjeet. Lisäksi esim. telkkaria katsellessa pumppasin sillai nilkkaa liikuttelemalla jne. Muistan, että leikkausta seuraavana päivänä tein jo pieniä vetreyttäviä 10-15 min kävelyitä. Ihan hitaasti tottakai.
Toipuminen oli ihan supernopeaa. Kävin siitä leikkauksesta parin kuukauden päästä fyssarin ns. jälkitarkastuksessa, ja hän oli ihan ihmeissään toipumisvauhdistani. Tuo toipuminen on varmasti tosi yksilöllistä - riippuen varmasti ihan siitäkin, että mitä siellä polvessa ollaan ronkittu. Mietin tässä, että koskakohan mahdoin salille mennä ekaa kertaa leikkauksen jälkeen, ja muistaakseni se oli jotain alle kaksi viikkoa. Tottakai varovasti aluksi, mutta siitä se sitten lähti.
Nyt vuosi leikkauksen jälkeen polvi on tosi hyvä. Ei mulla sellaista vaihtoehtoa olisi edes ollutkaan, ettenkö olisi leikkaukseen mennyt. Kaikkea pystyy urheilumielessä tekemään, eikä mikään ole kiellettyä. Lähinnä vaan jossain arjen kotiaskareissa huomaa joitain pieniä asioita. Esim. jos kontallaan jotain siivoushommia tekee, niin on vähän jotenkin hankalaa olla sillä tavalla ihan täyskyykyssä lattialla. Kipuja ei siis ole lainkaan, mutta kyllä tuollaisissa edellä mainituissa asennoissa huomaa, että polvessa on jotain tehty. Sitä voisi ehkä kuvailla, että se ei ole ihan niin fleksiibeli kuin tuo terve polvi. Mutta tosiaan mitään salihommia tai muita liikuntaharrastuksia ei haittaa pätkääkään. Muistona ainoastaan arvet niistä rei'istä, mutta ne eivät mua haittaa.
Mutta kuten kerroin, mulla ei kierukassa ollut mitään, joten en osaa sanoa, onko siinä toipumismielessä sitten jotain erityispiirteitä.